Stel je voor: Maandagochtend. Bomvolle trein. Lichamelijk contact dat je liever vermeden had. En oh, vergeet ook niet de obligatoire plooifiets die zo lekker tegen je been aan ramt. Pendelen met de trein is soms écht geen pretje. Maar is in de file staan aanschuiven dan zoveel beter? Gelukkig werkten deze drie jongeren afgelopen zomer aan een toepassing die je misschien wel uit je lijden zal verlossen.

Voor Serkan Yildiz, Arne Nys en Stan Callewaert geen relaxte zomer dit jaar, maar keihard alles geven voor Spitsgids. Zo heet hun project, een toepassing die voorspelt hoe druk jouw trein zal zijn. Dat geeft jou de kans om een rustigere trein te nemen. Het is geen opzichzelfstaande app, maar een functionaliteit die wordt uitgerold op alternatieve routeplannersites en -apps, zoals iRail.be, Railer en BeTrains.

Zo werkt het

Het concept is enorm simpel: Jij zoekt je treinverbinding op, Spitsgids toont je met icoontjes hoe druk je trein zal zijn. Groen staat voor een rustige trein, maar bij rood zoek je beter andere treinoorden op. Het mes snijdt aan twee kanten, want jij ontsnapt aan een drukke trein en tegelijk wordt diezelfde drukke trein niet nog drukker. Maar: Zoiets werkt enkel als je ook een andere trein kan én wil nemen.

Railer mock-up

De bètaversie van de toepassing werkt momenteel op basis van NMBS-data, gegevens uit een enquête die de studenten hielden en feedback van de gebruikers. Op lange termijn moet Spitsgids nog meer parameters in de gaten houden. Bij goed weer nemen er meer mensen de trein naar de zee, op de eerste soldendag trekken ze massaal naar de Meir. Zo worden de voorspellingen van Spitsgids veel accurater.

Open Summer of code, vakantiejob voor young potentials

De drie jongens kwamen niet zelf met het idee van Spitsgids naar voren. Dat deden initiatiefnemers iRail en TreinTramBus. Zij haalden geld op voor hun idee via een crowdsourcingcampagne. Mét succes. Later werd ook Metrotime betrokken bij het project. Serkan, Stan en Arne werden gerecruit via open Summer of code, een intensief zomerprogramma waarbij young potentials beloftevolle open source-projecten uitwerken. Al werd Spitsgids na verloop van tijd ook hun eigen kindje.

Spitsgids team Serkan Yildiz, Arne Nys en Stan Callewaert

De studenten aan het werk tijdens open Summer of code 2016. Bron foto: Open Knowledge Belgium

NMBS is enthousiast

Wat vindt de NMBS eigenlijk van Spitsgids? Daar zijn er enthousiaste geluiden te horen, maar tegelijk blijven ze ook sceptisch. Momenteel staat drukte-indicatie niet op hun eigen agenda. Volgens hen heeft zoiets een té lage slaagkans. “Die faalangst hebben wij bij iRail niet.” zegt Pieter Colpaert, oprichter van iRail. “Het is ons eerste doel om mensen creatief te doen nadenken over hoe de mobiliteitservaring kan verbeterd worden, al dan niet met data. Wij zijn een living lab.”

Spitsgids icoontjes in Brussel Noord-station

Hoe het Spitsgids zal vergaan, dat blijft nog even gissen. Kunnen de drie studenten een mobiliteitskentering veroorzaken? Spitsgids zou een welkome verademing kunnen betekenen voor Belgische treinpendelaars. Maar dan zijn accurate voorspellingen wel een must. Je kan alvast de toepassing zelf in werking zien op iRail.