In februari bezocht Dreammachine Kids de conferentie DIGITAL KIDS in New York. Gehost door de jaarlijkse Toys Fair, was deze summit gefocused op digitaal speelgoed en digitale publishing. Twee hele dagen van zeer interessante presentaties en panelgesprekken kunnen niet worden samengevat in een kort artikel, dus ik probeer hier een aantal conclusies van deze twee dagen te geven, in 5 punten.

Moeders willen educatie, kinderen willen spelen.

‘Schermtijd’ is een groot probleem voor moeders. Inhoudelijke kwaliteit vermindert echter aanzienlijk de weerstand die de ouders hebben tegen het digitale mediagebruik van hun kinderen. Ouders waarderen educatieve inhoud. Ze zijn er zich goed van bewust dat een belangrijk deel van de beschikbare educatieve digitale content van mindere kwaliteit is.

Mama’s zien liever geen reclame op digitale kinderproducten

Dit brengt ons naar de hamvraag van de digitale marketeer: ‘where is the money’? Veel digitale startups worstelen met hun businessmodel. Een vrij hoge prijssetting, gecombineerd met een zeer kwalitatief aanbod blijkt vaak een sleutel tot succes. Hoewel mama’s verklaren niet meer dan 2 dollar uit te geven voor apps voor hun kinderen, vormen apps met een degelijke inhoud en een kostprijs van 15 tot zelfs 20 dollar geen uitzondering.

Video is koning

Kinderen zijn dol video en tv. In de VS leidt dit tot een absoluut leiderschap van YouTube en Netflix in de digitale arena.

Een transmediale aanpak is noodzakelijk

Kinderen verwachten continuïteit en consistentie van de inhoud (met name van gelicentieerde IP) over alle media. Kinderen zien geen muren tussen verschillende media en verschillende devices. Ze verwachten dat een digitale ervaring met b.v. Batman van de huiskamer naar de auto seamless doorloopt, en dat ze dezelfde Batman met dezelfde karakteristieken terugvinden op om het even welk device, en in om het even welke format.

Hoge verwachtingen voor 3D printing, augmented reality en virtuele realiteit

Een paar interessante 3D printing projecten voor kinderen werden geshowcased. Ik herinner me vooral de mooie poppen van Makielab. Alhoewel kinderen concentreren op de inhoud in plaats van op de 'toeters en bellen', houden ze ook erg van technologie. Ook de verwachtingen voor augmented reality en virtual reality liggen daarom hoog, zolang die technologieën ingezet worden op een intelligente en creatieve manier.

Meer informatie op www.digitalkidscon.com en www.dreammachine.be