Harry Demey kennen veel mensen als CEO van reclamebureau LDV United. Daarnaast is de Antwerpenaar ook ondernemer en investeerder. Zijn visie? “Start-ups moeten zo snel mogelijk weg uit de start-up community”. In de nieuwste Techmag-aflevering vertelt hij waarom dat zo belangrijk is, en hoe start-ups daar voordelen kunnen uithalen.

Het gevaar van het start-up ecosysteem

Zijn ervaring als ondernemer heeft Harry Demey doen beseffen dat start-ups zich zo snel mogelijk moeten losrukken uit de start-up community. “Zoals je weet, heb ik vaker het genoegen gehad om naar Silicon Valley te mogen reizen”, vertelt hij. “Daar heb ik met veel grote voorbeelden, maar ook incubatoren en acceleratoren kunnen praten. Ook in België help ik regelmatig jonge groeibedrijven. En ik raad hen inderdaad steeds aan om tijdig die Belgische start-up community achter zich te laten.”

“Zo zie ik het: eerst is er de fase van het idee, dan beland je in die incubatieperiode, om nadien te accelereren tot een start-up. Maar die periodes zijn onvoldoende afgebakend. Op een bepaald moment is het tijd om dat nest van start-ups te verlaten, en jezelf niet langer een start-up te noemen - maar een beginnend ondernemer.

Start-ups moeten zo snel mogelijk weg uit het ecosysteem

Demey benadrukt dat start-up niet per se een vies woord is, maar dat het ecosysteem vaak betekent dat start-ups vooral naar elkaar kijken en wijzen. “Dikwijls zijn ze onvoldoende bezig met hun eindklant”, zucht hij. “Op een gegeven moment volstaan hippe woorden en termen niet meer, maar moet je toch al je eerste facturen hebben verstuurd en omzet hebben verworven.”

Meer focussen op go-to-market en marketing

Demey heeft voornamelijk ervaring met B2C-bedrijfjes, maar wellicht geldt het voor elk bedrijf dat het sneller moet focussen op go-to-market en marketing. Waar gaan start-ups zoal de mist in? “Ze blijven te lang hangen in de development fase”, stelt Demey onomwonden. “Start-ups willen een soort technische excellentie bereiken, en vergeten bijna dat er ook een consument is.”

“Weet je, ik heb zelf geïnvesteerd in FLAVR en ik heb veel bewondering voor dat bedrijf, maar ik denk dat ze veel te lang hebben gewacht met hun go-to-market. Ook marketing was een moeilijke klus, aangezien ze met die tweeledige marktplaats zaten. Alexander Van Laer (CEO van het ter ziele gegane FLAVR en nu van Poppy; nvdr) zegt het ook in je vorige aflevering: ze hebben onvoldoende kunnen investeren in marketing.”

Je hoeft je marketing niet per se lean & mean aan te pakken. Ik heb het trouwens lastig met die term

Ik wijs Demey erop dat marketing toch veelal gepaard gaat met reusachtige budgetten. Start-ups zoeken vooral naar manieren om het lean & mean aan te pakken. “Ik heb het lastig met die term”, grijnst hij. “Je redt het niet met een budget van 250 euro op Facebook. Het bereik is daarvoor te klein. En dat wil niet zeggen dat je meteen astronomische bedragen moet investeren in marketing.”

Een goed voorbeeld van een jong bedrijf dat dit heel goed aanpakt, is Cowboy, de start-up achter de gelijknamige elektrische fiets. “Is het gemakkelijk om hen als voorbeeld aan te halen? Misschien wel”, zegt Demey schouderophalend. “Ze hebben onlangs 10 miljoen euro opgehaald. Maar ze weten van aanpakken en hebben tijdig hun marketing op punt gesteld. Het product - de fiets - is er ook, en die gaan ze niet eindeloos lang proberen te perfectioneren. Neen, ze zijn zich hoe langer hoe meer aan het ontpoppen tot een retailer. En dat is fantastisch!

Meer weten over de visie van Harry Demey? Bekijk dan hieronder de video, waarin hij ook zijn persoonlijk ondernemersverhaal uit de doeken doet. Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!