Uit 428 kandidaten voor de achtste lichting van het Birdhouse acceleratorprogramma mogen 17 start-ups (elf in Gent en zes in Antwerpen) begin september aan hun traject beginnen. Een traject dat flink wordt ingekort tot vier maanden, en dus geen half jaar meer duurt zoals in het verleden het geval was. “De focus komt nog meer te liggen op maatwerk. Daardoor kunnen we sneller schakelen en een grotere meerwaarde bieden op kortere tijd”, verduidelijkt Jan-Willem Callebaut, founding CEO van Birdhouse. “Maar deelnemen aan ons acceleratorprogramma blijft hoe dan ook intensief.”

Callebaut is alvast erg opgetogen over de 17 start-ups die de achtste lichting uitmaken. Opvallend is het grote aantal start-ups die focussen op health en ecologie. “We merken dat in crisistijden heel wat start-ups enorm wendbaar blijken en zich snel aanpassen aan de veranderende realiteit.”

“Toch blijft het voor hen belangrijk om voldoende runway te creëren. Dankzij de financiering van 50.000 euro die elke geselecteerde start-up krijgt en onze fundingtrajecten kan Birdhouse op dat vlak een grote meerwaarde zijn.”

Ingekort traject

Het acceleratorprogramma van Birdhouse onderging een half jaar geleden een grote verandering. Ook deze keer is het verder aan het programma gesleuteld. Zo zijn er de Scale-up Eagles, een groep experts met bewezen scale-upervaring, en zal het traject voortaan niet langer zes maar vier maanden duren. “De focus komt nog meer te liggen op maatwerk. Daardoor kunnen we sneller schakelen en met onze accelerator grotere meerwaarde bieden op kortere tijd”, legt Callebaut uit. “Deelnemen aan ons acceleratorprogramma blijft intensief voor founders. In dat licht vormt een langer programma niet per se een beter programma.”

“We stellen ons netwerk van scale-up experts, dat we verder uitbouwen, ook open naar onze alumni. Het is enorm waardevol om raad te kunnen vragen aan mensen die voor dezelfde uitdagingen stonden. Ze vormen een mooie aanvulling op onze mentoren, die de start-ups tijdens het programma nog steeds intensief blijven begeleiden.”

Jan-Willem Callebaut

Binnenkort ruilt Birdhouse zijn vertrouwde Gentse kantoor in het Belfius gebouw in Sint-Denijs-Westrem in voor een stek in MeetDistrict in de Ghelamco Arena. Callebaut noemt het een inspirerende omgeving met heel wat voordelen. “Je vindt er heel wat innovatieve bedrijven, start-ups en scale-ups. Wat uiteraard een extra troef is voor onze start-ups en alumni, die zo makkelijker contacten kunnen leggen buiten ons eigen netwerk.”

Birdhouse begeleidde tijdens de voorbije zeven cohorten al 94 start-ups die samen al meer dan 20 miljoen euro ophaalden en goed zijn voor een gemiddelde omzetgroei van 325% per jaar. Meer dan vier op vijf start-ups die in het verleden deelnamen aan het acceleratorprogramma zijn vandaag nog steeds actief.

Start-ups in Gent

  1. BRAUZZ. lanceert stijlvolle en duurzame schoonmaakproducten met een innovatieve twist. Ze ontwikkelden een bruistablet met de actieve bestanddelen van schoonmaakmiddel. Gedaan met wegwerpplastiek!
  2. carjack is een platform dat consumenten begeleidt bij de zoektocht naar hun nieuwe wagen en voor hen de beste deal vindt. Zo ontzorgen ze de consument en bieden ze het perfecte platform voor de automotive industrie om aan awareness- & leadgeneratie te doen.
  3. De Kaasconnaisseur is de eerste online kaasspeciaalzaak van Europa die kaasboxen en kaasplanken levert bij jouw favoriete bakker en exclusieve kaasbuffetten op locatie aanbiedt. Daarbij gebruiken ze de kracht van e-commerce, digitale automatisatie en videomarketing.
  4. DigiTin is een innovatieve cashless en hybride betaal- en marketingtool waarmee je met jouw bedrijf, school, evenement of sportclub meer inkomsten genereert en meer inzage krijgt in het bestedingspatroon van je eindklant. Het vervangt bestaande kassa-en betalingssystemen op een cashflowpositieve wijze.
  5. Funkey begeleidt bedrijven naar het ideale teamevent. Via een gebruiksvriendelijk digitaal platform met een divers aanbod van meer dan 350 groepsactiviteiten vinden bedrijven snel en eenvoudig de teambuildingactiviteit die het beste bij hen past.
  6. Generation Fit App is het eerste Nederlandstalige platform in België dat mensen op een laagdrempelige manier helpt om thuis te trainen. Word lid en krijg toegang tot de fit-o-theek vol met oefeningen op maat die mee evolueren met je niveau.
  7. Jimber​ werkt aan security-oplossingen die niet limiterend of ongemakkelijk zijn en zonder de gebruikerservaring in negatieve zin te beïnvloeden. De oplossingen bevinden zich in de domeinen van isolated browsing, application security, authenticatie en blockchain.
  8. yogalive is een online marktplaats voor live yogalessen die het voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken. Ze helpen yogaleraars overal en op elk moment les te geven en zo extra inkomsten te genereren, terwijl yogi's de kwaliteit en interactie van fysieke yogalessen combineren met het comfort en de efficiëntie van een thuissessie.
  9. SalesNote helpt de verkoper om efficiënter te verkopen via een applicatie. Dit wordt gedaan door het omzetten van gecapteerde data naar waardevolle inzichten en door het faciliteren vóór, tijdens en na een (digitaal) verkoopgesprek.
  10. Statrics ontwikkelt software waarmee het brand, creator, atleet en team in de wereld van gaming en esports voorziet van de juiste analytische data.
  11. Zerocopy is een gratis printservice voor studenten, gefinancierd door doelgerichte advertenties op de prints.

Start-ups in Antwerpen

  1. Adunio helpt merken en retailers betere inzichten te krijgen in het profiel van hun offline klanten en biedt hen de nodige tools aan om contextueel te communiceren in hun stenen winkels.
  2. Ask Attis heeft een technologie ontwikkeld om plantenziekten en plagen te kunnen detecteren die je als volkstuinier kan raadplegen in een app.
  3. Contaynor levert zware bakken water, bier, wijn, frisdrank en melk tot aan jouw voordeur. Als je vandaag bestelt, heb je het morgen in huis. Bovendien nemen zee jouw leeggoed terug mee. En dat op een 100% milieuvriendelijke manier.
  4. Goolash wil dat IT-bedrijven tijd en geld besparen bij het verkopen van licenties door facturatiepakketten te laten communiceren met de belangrijkste cloud providers.
  5. Laundrio wil de Deliveroo van de was worden. Van droogkuis tot alledaagse was, Laundrio komt je vuile was en of strijk thuis ophalen, wassen en terug afzetten.
  6. The Happy Healthy Kids Company wil een gezond alternatief aanbieden voor alle soorten ongezonde dranken en snacks voor jonge kinderen tussen 2 en 8 jaar.