Christof Roggen

Wie zijn de Vlaamse ondernemers? Wat zijn hun strategieën en drijfveren? Wat zijn hun straffe verhalen en wat ervaren ze als leuke momenten? Het zijn vragen die Christof Roggen al twee jaar in de ban hielden, maar waar hij wegens tijdsgebrek geen antwoord op kreeg. Tijdens de coronacrisis besloot hij dan zelf maar een podcastreeks te maken waarin hij Vlaamse ondernemers interviewt, en die je in de komende weken integraal op Bloovi kan beluisteren.

Van voetballen tot ondernemen

Christof Roggen is een selfmade ondernemer die als kind liever buiten voetbal speelde dan urenlang in de klas te zitten. Tijdens zijn zoektocht naar de ware roeping deed hij dan ook alle mogelijke jobs: bandwerker, magazijnier, heftrukchauffeur, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Roggen kwam voor het eerst in aanraking met sales toen hij telefonisch advertentieruimte ging verkopen. Om uiteindelijk terecht te komen in de sector van print- en kopieerapparatuur.

“Ik was eerst telemarketer, maar al snel groeide ik door tot vertegenwoordiger. Na tien jaar lang succesvol verkoper te zijn geweest, besloot ik mijn eigen bedrijf op te richten. DPS heeft vandaag 6 werknemers in dienst, draait een jaaromzet van circa 2 miljoen euro en heeft meer dan 1.000 machines in field staan.”

Leren uit ervaringen van anderen

Het idee om podcasts te maken sluimerde al twee jaar in zijn hoofd, maar pas tijdens de coronacrisis vond Christof Roggen eindelijk de tijd om er echt mee van start te gaan. “In mijn job ontmoet ik veel ondernemers die interessante verhalen vertellen. Jammer genoeg had ik nooit de tijd om door te vragen zodat ik zelf ook uit hun verhalen kon leren.”

“Dat bracht me op het idee om de ondernemers die ik interessant vind te gaan interviewen. Bovendien maakte ik de bedenking dat ik vast niet de enige was die wou bijleren van andere ondernemers. Ondernemers willen bijleren van ondernemers. Vandaar het idee van de podcasts.”

De ondernemer in de straat

Het zijn niet de meest bekende ondernemers die in de podcastreeks aan het woord komen. Op de vraag of dat een bewuste keuze is, knikt Christof Roggen bevestigend. “Intussen kent iedereen al het verhaal van die bekende ondernemers. Ik mik op de doorsnee ondernemer, als ik het zo oneerbiedig mag uitdrukken.”

Intussen kent iedereen al het verhaal van die bekende ondernemers. Ik mik op de doorsnee ondernemer, als ik het zo oneerbiedig mag uitdrukken

“Dat zijn bedrijfsleiders aan wie andere ondernemers zich makkelijk kunnen spiegelen. Dat neemt niet weg dat ook ik heel veel bewondering heb voor iemand als Marc Coucke. Maar de gemiddelde, realistische ondernemer weet dat hij of zij nooit in zijn voetsporen zal treden. Die wil gewoon weten hoe het er in de gemiddelde kmo aan toegaat, wat de mogelijke obstakels zijn die op hun groeiparcours liggen.”

Down-to-earth

De ondernemers die hij interviewt, selecteert Roggen op basis van een aantal weloverwogen criteria. “Een eerste is dat ze goed moeten kunnen vertellen. Daarnaast kijk ik naar de inhoud van de verhalen. Zo heb ik bijvoorbeeld iemand geïnterviewd die failliet is gegaan. Zo’n verhalen wil het publiek graag horen, omdat ze ontroeren en bijblijven.”

“Een laatste criterium is: zou ik met die persoon graag aan de toog zitten? Ontmoet ik iemand wiens verhaal mij interesseert, dan is de eerste vraag die ik stel: “Wil jij in mijn podcast komen?” En de meesten happen gelukkig toe (lacht).”

De belangrijkste les die hij tijdens die vele gesprekken heeft geleerd, is dat ondernemers ook maar gewone mensen zijn. “De zogenaamde ‘verheven stand’ van het ondernemerschap, zoals veel mensen het zien, bestaat in de dagelijkse realiteit niet. Elke ondernemer die ik geïnterviewd heb, staat tussen zijn werknemers. Buitenstaanders denken vaak dat ondernemers in hun ivoren toren zitten en neerkijken op hun personeel, maar dat beeld blijkt helemaal niet te kloppen.”