Je kan een mooie en aantrekkelijke website hebben, maar je hebt er niks aan als niemand hem vindt. Het is nochtans eenvoudig om bezoekers aan te trekken. Maar je wilt niet zomaar bezoekers aantrekken. Je wilt bezoekers die aansluiten bij jouw doelgroep en die werkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. In deze blogpost de eerste 5 tips (in een reeks van 15) die daarbij kunnen helpen.

Tip 1 - Weet wie jouw publiek is: creëer buyer persona’s

Om bezoekers aan te trekken, heb je in eerste instantie een duidelijk beeld nodig van de doelgroep die je wilt benaderen. Daar begint het allemaal mee. En een duidelijk beeld betekent onderbouwd en niet één dat gebaseerd is op aannames.

De beste manier om je publiek te beschrijven, doe je door buyer persona’s te creëren. Een buyer persona, een semi-fictieve weergave van je ideale klant, is gebaseerd op marktonderzoek, diepte-interviews en beschikbare data over je bestaande klanten. Je brengt hun algemene kenmerken in kaart, je bepaalt waar ze zich bevinden en wat hen ’s nachts wakker houdt

1. Gebruik data om je aannames te bevestigen

Op basis van ervaringen heb je wellicht al een beeld van je buyer persona. Maar staaf je vermoedens altijd met data. Kijk hiervoor onder andere in Google Analytics. Daarnaast haal je ongetwijfeld ook interessante inzichten uit je eigen database. Aarzel evenwel niet om klanten en prospecten te interviewen om te achterhalen wat hen interesseert en raakt.

2. Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Als je je doelgroep wilt bereiken, dan dien je te weten waar ze zich juist bevindt. Ze is vast al ergens online aanwezig. Ga op onderzoek bij LinkedIn, Facebook, Twitter of andere social mediakanalen. Welke gespecialiseerde blogs en platformen (bv. van vakorganisaties of brancheverenigingen) zijn er waar jouw doelgroep zich bevindt?

3. Wat interesseert mijn publiek?

Als je ten slotte kunt achterhalen welke zoektermen je bezoekers gebruiken en welke bedoeling achter die zoekopdracht schuilgaat, dan heb je een sterke basis om van start te gaan. Niets staat je nog in de weg om je bezoekers het beste antwoord te geven op de vragen die bij hen spelen.

Tip 2 – Gebruik je social mediakanalen

Met liefst 2,31 miljard social mediagebruikers (31% van de wereldbevolking) ligt het voor de hand dat je je social mediakanalen inzet om je doelgroep te bereiken (social traffic).

Wees sociaal

Beperk je niet tot de verspreiding van je eigen content, maar wees sociaal. Dat betekent dat je het niet altijd over jezelf hebt, maar dat je ook klaarstaat om anderen te helpen. Durf je te mengen in discussies en bied oplossingen of interessante informatie door links te delen die naar je website of je blog verwijzen. Sociaal zijn betekent ook dat je het werk van anderen promoot. Op die manier maak je vrienden. Hoe meer vrienden je hebt, hoe groter je netwerk en hoe meer bezoekers je kunt aantrekken.

Wie volg je?

Volg mensen, groepen en organisaties die een link hebben met jouw vakgebied. Vergeet zeker je concurrenten niet. Volg goed op wie hun volgers zijn, wat ze leuk vinden en delen. Het levert je ideeën op om nieuwe content te creëren waarvan je weet dat je publiek het interessant en leuk zal vinden.

Welke kanalen kies je?

Gebruik je social mediakanalen bewust. Het heeft geen zin om een Pinterest- of een You Tube-account te creëren als je die niet gebruikt. En waarom zou je Snapchat gebruiken als je publiek zich daar niet bevindt? Ga na welke platformen het best geschikt zijn om jouw publiek te bereiken.

Eigenlijk kun je je niet veroorloven om niet actief te zijn op social media. Zoek de interactie op, post berichten, deel, reageer. Het zal je wat tijd kosten, maar op termijn zul je daar de vruchten van plukken.

Tip 3 – Gebruik je mailinglijst

Het verbaast me nog steeds dat er bedrijven zijn die niet de moeite doen om de gegevens van hun bezoekers te vangen op hun site (capture). Er is een uitdrukking die zegt: uit het oog, uit het hart. Waarom zou je alles in staat stellen om bezoekers naar je site te lokken, als je er vervolgens niets mee doet? Zorg dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief of interessant materiaal downloaden. Slaag je daarin, dan is e-mailmarketing nadien erg efficiënt om het aantal bezoekers aan je site op te drijven.

Quick win of kwaliteit?

Je zou voor een quick win kunnen gaan door enkel een e-mailadres te vragen. De drempel om in te schrijven hou je op die manier laag. Maar met de kwaliteit van je bezoekers in het achterhoofd is het misschien beter om meer details te vragen. Of overweeg een systeem van progressive profiling. Met die gegevens kun je nadien heel gericht aan de slag.

Verkoop niet, maar informeer

E-mailmarketing kan loyaliteit en vertrouwen creëren als je het slim inzet. Gebruik je nieuwsbrief om je abonnees te informeren en je expertise te verspreiden. Houd hen op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en artikels. Zonder te overdrijven, kun je af en toe je producten en diensten promoten. Het grote voordeel is dat je abonnees hebben aangegeven dat je wat interessants te bieden hebt. Anders hadden ze hun e-mailadres toch niet achtergelaten? Probeer hun interesse vast te houden, zodat ze zich niet uitschrijven.

Gebruik je mailinglijst bewust

Stuur je boodschappen zo gericht mogelijk. Als je informatie, kortingen of speciale acties stuurt, zorg er dan voor dat ze aansluiten op de interesse en eerdere interacties van je abonnees. Bekogel je publiek niet dagelijks met mails, want dan creëer je een omgekeerd effect. Wie wilt er nu elke dag een mail krijgen van dezelfde persoon? Om dat te vermijden kun je een preference center bouwen, waar je ontvangers hun persoonlijke instellingen kunnen beheren. Laat hen kiezen welke onderwerpen ze interessant vinden en hoe vaak ze mails van je willen ontvangen.

Tip 4 – Gebruik persberichten

Een persbericht uitsturen kan erg efficiënt zijn om traffic te genereren, als het tenminste op de juiste manier gebeurt. Je kunt niet te pas en te onpas een persbericht verzenden. Je hebt altijd een sterk verhaal nodig. Stel jezelf de vraag of je bericht écht nieuwswaarde bevat. Is dat niet het geval, dan verspeel je in sneltempo je krediet en je geloofwaardigheid in je zorgvuldig opgebouwd netwerk. Denk dus vanuit het standpunt van de journalist, de media en vooral hun lezers.

Hoe unieker je verhaal, hoe meer kans dat het ook het nieuws bereikt. En dat kan honderden of zelfs duizenden bezoekers opleveren.

De media springen bijvoorbeeld gretig in op studies en onderzoeksresultaten. Koppel een analyse of een opinie van een thought leader aan je verhaal. Leg in het persbericht een link naar je website waar iedereen de volledige studie kan downloaden. Op die manier verzamel je ook weer inkomende links naar je downloadable content. En het geeft je de kans om je bezoekers te vangen in je database en toe te voegen aan je mailinglijst.

Net als bij je mailinglijst maak je best werk van een uitgebreide database met bloggers, journalisten, uitgevers en andere interessante contacten.

Tip 5 – Influencer marketing: span beïnvloeders voor je kar

Een doorgedreven en eerder slinkse manier om bezoekers aan te trekken, is de juiste contacten voor je kar spannen om jouw content te verspreiden in hun netwerk.

Er is een groot verschil tussen een bericht dat je via jouw social mediakanalen verdeelt en een beïnvloeder die dezelfde boodschap in zijn netwerk verspreidt. Consumenten kijken steeds meer naar elkaar als ze zich over een aankoop willen informeren. Of ze laten zich (emotioneel) leiden door (lokale) beroemdheden en experts. Los van het feit of die influencers een uitgebreid netwerk hebben, creëren ze vooral geloofwaardigheid.

Influencer marketing is hot

Google Trends verklapt dat de interesse voor influencer marketing sinds 2012 haast exponentieel gegroeid is. Niet verwonderlijk, want wat is er efficiënter dan mond-tot-mond-reclame? In het verleden moesten consumenten advertenties voor waar aannemen. Vandaag is het gemakkelijk om via social media te leren van de ervaringen van andere consumenten. Aankoopbeslissingen worden meer dan ooit beïnvloed door de mening van anderen. In dat kader is de macht van beïnvloeders iets om rekening mee te houden.

Influencer marketing zal bovendien je positie in de zoekresultaten bevorderen. Hoe meer mensen je vernoemen en verwijzen naar je content (backlinks), hoe relevanter je bent voor Google en hoe hoger je terechtkomt in de zoekresultaten.

Hoe vind je de beste influencers?

Het ligt voor de hand dat je websites en experts kiest met een uitgebreid netwerk, want je kunt ervan op aan dat ze jouw artikel zullen delen in hun netwerk. Op die manier krijg je erkenning in een ander netwerk en het zorgt ook voor een resem backlinks.

Maar staar je niet blind op iemand die een netwerk heeft met 10.000 volgers. Als niemand interactie toont of jouw content leuk vindt of deelt, dan ben je nog geen stap verder. 

Volgende week geef ik je vijf tips hoe je met straffe content de juiste bezoekers lokt. Stay tuned!