Het gaat Start it @KBC voor de wind. Net in het jaar dat de Belgische accelerator vijf kaarsjes mag uitblazen, heeft het met 207 inschrijvingen (waarvan 65 start-ups werden weerhouden) zijn meest succesvolle pitchwave tot dusver achter de rug. Tijd voor een round-up over het Belgische start-up landschap, vonden ze bij Start it@KBC dat vijf duidelijke trends identificeerde.

1. Start-ups zijn geen hype in ons land

“Er zijn niet alleen steeds meer start-ups in België, de kwaliteit wordt ook alleen maar beter en de founders weten hun ideeën steeds overtuigender aan de man te brengen”, meent Start it @KBC-oprichter Lode Uytterschaut.

2. Brussel bevestigt als start-up stad

“Het heeft even geduurd, maar het gigantische potentieel van Brussel komt steeds duidelijker aan de oppervlakte”, aldus Anna Thomlinson, Managing Director van Start it @KBC. Een derde van de kandidaten die door Start it @KBC werden weerhouden, zijn start-ups uit de hoofdstad. “Het aantal start-ups zit er in de lift, maar ook de enorme diversiteit onder de founders springt in het oog. We zagen oprichters met alle mogelijke nationaliteiten, uit Mexico, India, China, het Verenigd Koninkrijk, Bulgarije, Italië, Duitsland, Frankrijk,…”

Type caption (optional)

3. Steeds meer vrouwelijke founders

“Jaar na jaar zien we het aantal vrouwelijke founders dat zich inschrijft toenemen, maar er is op dat vlak nog een hele weg af te leggen”, stelt Anna Thomlinson. “De investeerderswereld bijvoorbeeld blijft een mannelijk bastion, en investeert voornamelijk in mannelijke start-ups. Om die vicieuze cirkel te doorbreken, hebben we ervoor gezorgd dat in deze pitchwave de balans mannelijke en vrouwelijke juryleden perfect in evenwicht was.”

Ter illustratie: 35% van de nieuwste lichting start-ups heeft minstens één vrouwelijke oprichter, dat is alvast 7% meer dan bij de vorige pitchwave van Start it @KBC.

4. België blijft een B2B-land

“We zijn en blijven een echt B2B-land”, benadrukt Lode Uytterschaut. Hij verklaart dit als volgt: “De markt is relatief klein voor B2C, en is bovendien nog eens opgesplitst in twee taalgroepen, wat marketing en sales extra complex maakt. Kmo’s en corporates daarentegen staan steeds meer open voor de producten en diensten van start-ups, waardoor ze wel heel snel tractie krijgen op de B2B-markt.”

5. Intrapreneurship in opmars

In de heilige overtuiging dat de beste ideeën vaak van de eigen werknemers komt, lanceerde Start it @KBC eind 2017 zijn Corporate Incubation Program (CIP) met de bedoeling intrapreneurship bij bedrijven te stimuleren. De eerste corporate die een aantal teams onderbracht bij de accelerator, was EDF Luminus, gevolgd door KBC. Deze teams moeten de interne innovatie stimuleren en de start-up cultuur binnen het bedrijf versterken. Van de acht opgestarte CIP-teams zal na deze pitchwave alvast één veelbelovende start-up worden geaccelereerd binnen Start it @KBC.