foto: shutterstock.com

Steeds meer hotelketens gebruiken real-time marketing om te weten of klanten tevreden zijn tijdens een verblijf in hun hotel. Banken doen tegenwoordig beroep op real-time communicatie wanneer een bepaalde transactie gebeurt op de rekening van de klant. Deze twee voorbeelden tonen aan hoe bedrijven tegenwoordig real-time marketing aan het gebruiken zijn en dat worden er steeds meer.

Het juiste aanbod op het juiste moment

Het juiste aanbod doen aan de juiste klant is een complex probleem voor heel wat bedrijven. Consumenten hebben zelf het heft in handen genomen. Ze kiezen zelf hoe ze met bedrijven in contact willen komen of het nu via traditionele, digitale of sociale kanalen is. Daarom is het voor bedrijven meer dan ooit nodig om te investeren in  interactieve marketing waar de consument centraal staat. Een multichannel, real-time marketing aanpak zorgt ervoor dat bedrijven het een pak makkelijker hebben om hun product aan de man te brengen.

Het belang van real-time marketing

Aangezien steeds meer bedrijven gedragspatronen van hun klanten analyseren is het nodig dat ze deze data ook gaan gebruiken om hen op de juiste manier te benaderen via social, mobile en outbound marketing campagnes. Hierdoor kunnen bedrijven steeds grondiger te werk gaan en kunnen ze makkelijker klanten overtuigen. Het real-time aspect zorgt ervoor dat de context van consumenten in overweging wordt genomen, waardoor ze het juiste bericht op het juiste moment krijgen. Waardoor marketing een pak aantrekkelijker - en dus ook effectiever - wordt!

Dat real-time marketing belangrijk is staat als een paal boven water. Maar wanneer moeten bedrijven daarop beginnen inzetten? Blijkt dat de tijd om erop in te zetten nooit belangrijker was dan nu. Volgens onderzoek van IBM blijkt dat marketeers die er niet op inzetten gigantische opportuniteiten missen.

Volgens IBM kan real-time marketing ervoor zorgen dat marketing campagnes niet meer aanvoelen als een vervelend reclamepraatje, maar eerder als een dienst. Hoe je dat precies moet aanpakken lees je in onderstaande whitepaper.

Download whitepaper