Een hekje heeft vandaag een diepgaandere betekenis dan pakweg 10 jaar geleden. Zo kon je toen een hekje gebruiken op je klassieke telefoon of gsm. Maar toen Twitter de hashtag lanceerde kende het hekje (#) een ware heropleving. Facebook ziet nu ook het belang in van hashtags.

 

Waarom hashtags?

Nadat het hekje immens populair werd op Twitter zijn ze nu stilaan hét symbool voor Twitter geworden. Vandaag is de hashtag essentieel voor Twitter’s identiteit: de tab "#Discover" - één van de vier belangrijkste toegangen tot Twitter in al haar platformen - wordt gekenmerkt door een hashtag.

Vandaag gebruikt Twitter de hashtag om context te kunnen schetsen bij een bepaalde boodschap en doen tv-zenders verwoede pogingen om hun tv-programma’s interactief te gaan maken door hashtags te gebruiken tijdens hun uitzendingen. Dit zorgt voor realtime discussies op het medium en draagt bij aan de populariteit en relevantie van Twitter.

Vooral tijdens sportwedstrijden is het een groot succes. Als je de hashtag van jouw favoriete ploeg intypt krijg je een stroom aan real time informatie.Met andere woorden: hashtags zijn vandaag zo normaal geworden dat je je niet kan voorstellen dat Twitter het ooit niet meer zou gebruiken. Dat heeft ook Facebook begrepen...

Ook Facebook stort zich vandaag op hashtags

Facebook wil aan de hand van hashtags meer diepgang en context geven aan conversaties op Facebook, net zoals Twitter dat doet. Bovendien zal het ook toelaten om via Graph Search snel relevante discussies te ontdekken.

Met deze koerswendingen komt Facebook rechtstreeks in het vaarwater van Twitter terecht. Bovendien heeft Facebook ook haar ‘abonnees’ aangepast naar ‘followers’. Volgens AdAge, zullen adverteerders voorlopig nog niet kunnen adverteren naar gebruikers van bepaalde hashtags, maar zou dit wel in de roadmap staan.

Zal het karakter van Facebook veranderen?

Op de officiële blogpagina van Facebook liet Greg Lindley (Product Manager) weten dat het automatisch verhalen gaat bundelen op basis van toegevoegde hashtags. Ook wordt het mogelijk om direct vanuit een hashtag-nieuwsfeed nieuwe berichten te plaatsen of om op verhalen te reageren.

Trending Topics

De invoering van hashtags is een eerste stap om nieuwsverhalen op Facebook een flinke boost te geven. "Er volgen de komende weken nog meer functies om grote gebeurtenissen uit te lichten, zoals trending topics", zegt Facebook. Nota bene nog een feature waar Twitter het eerst mee op de proppen kwam...

Adverteren aan de hand van hashtags

Toch is het de vraag of dit Facebook gaat omvormen tot een nieuwsmachine zoals Twitter die vandaag is. Zo blinkt Twitter uit in realtime berichtgeving en het op de voet volgen van nieuws, maar is dat op Facebook nog niet het geval. Of deze verandering ook het karakter van Facebook zullen gaan veranderen is dus nog even afwachten.

Facebook is ontworpen om jou updates te laten zien van jouw vrienden die volgens het sociale netwerk het meeste nut heeft voor jou. Dit zit namelijk ingebakken in het Facebook Edgerank algoritme. Facebook wordt vandaag vaak gebruikt om van onze beste vrienden de 'belangrijkste updates te zien, liefst met een mooie grote foto. Volgens mij zal Facebook niet in staat zijn om Twitter van de troon te stoten op het vlak van realtime events of breaking news. Denk maar aan de heftige storm op Pukkelpop van enkele jaren geleden. Toen blonk Twitter uit in waar het goed in is: snelheid en beknoptheid.

Wat denk jij? Ga jij nu meer hastags in je Facebook posts zetten?