De laatste tijd zetten Belgische kmo’s meer in op Facebook om nieuwe klanten in het buitenland te vinden. Zo zijn er momenteel meer dan 61 miljoen mensen wereldwijd die een of andere connectie hebben met een Belgische bedrijf op Facebook. Buitenlandse verkoop via Facebook zit dus al een tijdje in de lift. Het social media-platform gaat advertising in het buitenland vergemakkelijken met twee nieuwe tools.

Facebook hielp deze Brusselse kmo om producten in Afrika te verkopen

Krôme, een Brusselse kmo die hairextensions verkoopt, is zo’n bedrijf dat op het buitenland mikt. De zaak werd opgericht in 2014, met in het achterhoofd het doel om ook in Afrika hun extensions aan de man te brengen. De zaakvoerders gebruikten Facebook om marktonderzoek mee te doen, hun producten op verschillende markten te testen en een exportstrategie te ontwikkelen. “Dankzij de communicatiemiddelen en gepersonaliseerde campagnes van Facebook, zijn we erin geslaagd om klanten in verschillende Afrikaanse landen te vinden. We weten nu waar we ons kunnen vestigen in het buitenland, en naar welke specifieke producten onze klanten op zoek zijn.” aldus Emilie Ouedraogo, mede-eigenaar van Krôme.

Emilie Ouedraogo van Krôme aan het werk

Emilie aan het werk. Bron foto: Treatwell

Nieuwe tools om te internationaliseren

Voor kleine bedrijven is het vaak een uitdaging om nieuwe klanten te vinden in andere landen. Daarom lanceert Facebook vandaag twee nieuwe tools waarmee het voor kmo’s een pak gemakkelijker wordt om in contact te komen met potentiële buitenlandse klanten. Die twee nieuwe tools heten ‘International lookalikes’ en ‘Worldwide/Global Region targeting’.

Met de eerste tool kunnen bedrijven nieuwe klanten in nieuwe landen bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in hun bedrijf, omdat ze vergelijkbaar zijn met de klanten die ze nu al hebben. Daarvoor hoef je geen klanten in die landen al te hebben. Het is een extra feature van de 'Lookalike audience' en gebruik je dus ook via die pagina. 

Lookalike Audience

De tweede tool 'Worldwide/Global Region targeting' zal dan weer  bedrijven helpen om een globale campagne op te zetten en om wereldwijd nieuwe klanten vinden. Zo kunnen advertenties in bepaalde regio’s van de wereld of zelfs wereldwijd getoond worden. De optie is nu beschikbaar als je een advertentie aanmaakt.

Facebook worldwide targeting

De nieuwe tools klinken alvast beloftevol voor de Belgische export!