Ah, marketing. Iedereen heeft er wel iets over te zeggen. En hoewel er vele opinies zijn over wat effectieve marketing is, slaagt lang niet iedereen erin om het juist te doen. Twintig jaar geleden was marketing vrij gemakkelijk. Er waren slechts enkele goed gedefinieerde kanalen – televisie, kranten, radio en huis-aan-huis. Een boodschap was meer dan voldoende voor een hele hoop onbekende ontvangers. Er was ook geen precies afgebakend doelpubliek.

De tijden zijn ondertussen (gelukkig) veranderd. Traditionele marketing werkt niet meer. Maar hoewel 99,94 % van alle online ads wordt genegeerd en er een response rate van slechts 0,62 % is voor alle digitale kanalen samen, doen marketeers lustig verder om hun klanten te spammen met irrelevante boodschappen.

Daarenboven gebruiken marketeers gemiddeld elf kanalen om hun publiek te bereiken en wordt er geen centrale database gebruikt. Maar hoe kan je je marketingacties dan verbeteren? Juist, met marketing automation. Met de juiste technieken ben je in staat om het juiste publiek aan te spreken, met de juiste boodschap, op het juiste moment. Daarvoor hoef je enkel deze vier regels te volgen:

Regel #1: Vind de juiste leads om je database te vergroten

Bijna iedereen komt weleens in aanraking met sociale media, van jonge kinderen tot hun grootouders. Dat betekent dat deze media bevolkt worden door potentiële klanten en dat ze een enorme hoeveelheid significante data bevatten. Langs de andere kant werkt online reclame met eenvoudige banners niet meer. Het antwoord op dit probleem is micromarketing.

Met deze nieuwe aanpak kan je verschillende advertenties creëren per doelgroep. De voordelen zijn legio. Je kan je advertenties versturen naar specifieke groepen of leads die perfect in je klantenprofiel passen. Eens de campagne gelanceerd is, is er realtime ROI-rapportering om de advertenties aan te passen of te vervangen tot de perfectie is bereikt. Displayformaten blijven ook steeds evolueren aan sneltempo. Er is dus altijd ruimte voor verbetering, nieuwigheden en een verbeterde ‘customer experience’. Facebook maakt het bovendien mogelijk om ‘look-a-likes’ op te zoeken. Dat wil zeggen dat je data van bestaande klanten kan gebruiken om gelijkaardige, nieuwe potentiële klanten te vinden (zoals dezelfde hobbies, leeftijd of regio). Gemakkelijk, niet?

Hoewel het moeilijk lijkt om data te verkrijgen van personen op een fysieke locatie, is dat niet altijd het geval. Als jij klantenevenementen organiseert om producten te promoten, kan je data verzamelen op deze locaties. Er zijn voorbeelden van drankenmerken die verschillende evenementen organiseren in cocktailbars. Bezoekers krijgen gratis toegang tot het wifi-netwerk in ruil voor hun e-mailadres. En wanneer ze dan ook nog bijkomende persoonlijke informatie geven, krijgen ze in ruil een gratis cocktail.

En dan is er ook nog de omni-channel aanpak. Via verschillende kanalen, zoals website, email,sociale media, games en kortingsbonnen, kan je veel data vergaren over je klanten. Afhankelijk van de antwoorden die ze geven op vragen die je hen stelt, kan je de korting bepalen. De kortingsbonnen die ze ontvangen, kunnen getraceerd worden in de winkel en gelinkt aan die persoon en wat hij koopt. Op die manier krijg je een volledig overzicht van het winkelgedrag per klant.

Regel #2: Gebruik een customer engagement platform

Eens je alle data verzameld hebt, moeten ze worden verwerkt. Daarom gebruik je best een krachtig customer engagement-platform. Vandaag de dag bieden alle grote softwareontwikkelaars zoals Adobe, Microsoft en SAP geïntegreerde oplossingen aan die marketing, CRM en e-commerce naadloos met elkaar verbinden. In deze platformen, vind je tools voor analytics, om marketingcampagnes te creëren, om een CRM-database uit te bouwen en voor social media monitoring.

Het voordeel van deze geïntegreerde platformen is dat elke tool kan gelinkt worden aan een andere tool en dat alle info wordt gesynchroniseerd. Dan maakt het niet uit via welk kanaal je de info ontvangt. Marketing, sales, service en commerce kunnen allen gebruikmaken van steeds geoptimaliseerde en correcte data.

Regel #3: Zet je data aan het werk

Wanneer je je platform hebt gevoed met de juiste data, is het tijd om ze aan het werk te zetten! Data is de brandstof voor de marketing automation-motor, dus moet je ze efficiënt beheren. Het voordeel van de meeste platformen is dat je alle data van een bepaalde klant (vandaag bevindt die zich zowat overal) kan samenvoegen, en een ‘golden record’ kan creëren. In deze record vind je alle basisinformatie, maar ook de voorbije interacties en de antwoorden op acties die je organiseerde. Dit is belangrijk om te weten hoe je je contact moet segmenteren.

Campagnemanagement is een tweede luik. Dankzij diepgaande segmentatie, kan je definiëren welke klant welke info krijgt en via welk kanaal dat moet gebeuren. Afhankelijk van het antwoord, kan je nieuwe acties definiëren om zo je kansen te vergroten om interactie te ontwikkelen en je producten te verkopen. Resultaten zijn real-time zichtbaar, dus kan je je campagnes onmiddellijk bijsturen en zien wat goed werkt en wat niet. Het uiteindelijke doel is om een ‘customer journey’ te ontwikkelen die alle interacties toont en zo de acties met het grootste succes te bepalen. Met deze nieuw vergaarde data, kan je je database opnieuw voeden en je kansen opnieuw vergroten om het juiste publiek te bereiken met de juiste boodschap.

Regel #4: Blijf creatief

"Computers kunnen niet alles doen. Er is geen vervanger voor creatieve, slimme, gepassioneerde, menselijke marketeers". - Holly Wright, Director Digital Marketing @ Appfire

Holly Wright heeft overschot van gelijk. Menselijke tussenkomst is nog steeds van cruciaal belang om oogverblindende creatieve campagnes te ontwikkelen. Dit is iets waar computers niet in slagen. Vooral niet wanneer je ‘onzichtbare’ producten verkoopt die iedereen dagelijks gebruikt, zoals bijvoorbeeld batterijen. De tijd waarin je een slagzin met een stockfoto op Facebook kon plaatsen, ligt al lang achter ons. Nu moet je een heel ander verhaal vertellen, door emotie te gebruiken en mensen te verrassen met onverwachte content. Je toont niet langer het product, maar je vermenselijkt het of je toont in een leuke, overdreven manier waartoe het allemaal in staat is.

Een voorbeeld. Als je tomaten in blik verkoopt, heeft het geen zin om het product zelf te tonen. Je moet de mensen tonen wat je ermee kan bereiken via Instagram Stories. Toon ze hoe de gerechten worden klaargemaakt en gun hen een blik achter de schermen. Dat creëert interactie en betrokkenheid en ze zullen dit product zeker associëren met de emoties die ze voelen tijdens het eten.

Wat heb je nodig om opnieuw ‘Koning van de Marketing’ te worden? Als je deze vier regels in acht neemt, zal het al een heel stuk eenvoudiger worden om een professional te worden in marketing automation. Data zal altijd een sleutelrol blijven spelen, maar met het juisteplatform, een goed gebruik van data en de juiste dosis creativiteit, zal je in staat zijn om de juiste personen te bereiken met de juiste boodschap, op het juiste moment.