Er is al heel wat over verteld en neergeschreven. Het is al tientallen keren ter dood opgeschreven, maar vandaag de dag is het onderwerp ‘Search’ nog steeds erg belangrijk in een online aanpak van een organisatie. Maar waar gaan we heen met Search marketing? Op wat moeten we letten in de toekomst? Wat gaan de veranderingen zijn?

Search University

Search University probeert op deze vragen een antwoord te bieden. De inmiddels vaste waarde kent een vernieuwde editie: op 31 mei gaan 9 sprekers in 11 sessies een antwoord bieden op vragen die er echt toe doen als we het over Search marketing hebben. We gingen op bezoek bij Gabriel Goldberg. Afgestudeerd aan de Universiteit van Edinburgh en heeft na een rijke en internationale werkervaring de touwtjes in handen bij Semetis in Brussel.

Wie is Gabriel Goldberg?

Gabriel: "Mijn professionele ervaring heb ik opgebouwd in verschillende sectoren. Zo was ik werkzaam in de automotive sector, consulting en de financiële sector. Later leerde ik de online markt kennen en trad ik in dienst als Agency Manager en maakte ik deel uit Management Team van Google België. Tijdens die periode heb ik zeer veel bijgeleerd. Nu ben ik directeur bij Semetis, actief in de zoekmachine marketing sector, in Brussel."

Gabriel, waarover ga je spreken op Search University?

Gabriel: "De titel van mijn speech is: "How to capitalize on Google Enhanced Advertising Products?” Concreet wil ik het graag hebben over de impact van SEA en SEO. Advertenties worden steeds belangrijker, en dat heeft invloed op de manier hoe je SEA en SEO moet gaan inzetten in de toekomst. In mijn speech zal ik praten over sitelinks, Geo-links, remarketing, speciale links, mobile extension... Het is een grote boterham, maar er zijn heel wat veranderingen die we in het oog moeten houden als professionals."

Gabriel, je bent nu al enige tijd bij de sector betrokken en je volgt de evoluties op de voet. Heb je de indruk dat de veranderingen steeds sneller gaan in vergelijking met vroeger?

Gabriel: "Het enige consistente is dat Google nog steeds marktleider is in alle aspecten: gebruik, inkomsten, dynamisme en technologie. Al de rest veranderd razendsnel. Het is ongelooflijk hoeveel nieuwe zaken er gelanceerd worden. En dat jaar na jaar. Zowel qua tools, features, integratie of nieuwe producten. Veranderingen in Search Marketing gaan wel allemaal dezelfe richting uit. Ik zal dit ook aantonen in mijn presentatie op Search University in Brussel op 31 mei.

Er is al zoveel gesproken geweest over SEO. Als we de online profeten mochten geloven was het al lang dood, maar het is blijkbaar een kat met vele levens. Hoe zie jij de toekomst van SEO?

Gabriel: "Google vertegenwoordigt vaak +/- 60% van de trafiek van een website en soms kan dat zelf nog meer zijn. SEO op zich wordt inderdaad elk jaar moeilijker vanwege de hogere concurrentie, maar ook vanwege een sterkere concentratie van Google op SEA en haar features. Niettegenstaande, is SEO verre van dood! Ten eerste is SEO veel strategischer/technischer. Ten tweede is het meer gebonden aan het operationeel beheer van de content inclusief de sociale strategie van de website. Mijn collega Julien Cornet zal daarover spreken gedurende zijn workshop sessie op Search University in Brussel op 31 mei. Maar iedereen die beweert dat SEO dood is moet zich toch laten bijscholen."

Waarom blijft sociale communicatie zo belangrijk als we spreken over SEO? Zeker binnen een B2C omgeving.

Gabriel: "Zoekmachine optimalisatie evolueert snel en Google evalueert sociale communicatie als een belangrijke factor voor zoekmachine optimalisatie. Enerzijds kan Google uw content sneller vinden (links van jullie post naar de content pagina’s), mede dankzij Google’s cafeïne update. Anderzijds zal succes, interactie & engagement op het sociale landschap een positieve attributie geven aan de content en website op Google. Sociale communicatie is dus echt wel een belangrijke factor daardoor."

SEA en remarketing gaan steeds meer hand in hand. Gaat hier op korte tijd nog veel in veranderen?

Gabriel: "Remarketing is een extra gelegenheid om zich met visuele banners te richten op uw eigen website publiek. Je kan dit ook prachtig verdelen in verschillende doelgroepen op basis van hun gedrag op je eigen website of op Google Search. Om die doelgroepen op te zetten kan je dit gewoon doen met het gebruik van Google Analytics. Beide producten zijn nu geïntegreerd om Remarketing gemakkelijker te leveren. Bij Semetis hebben we een paar studies gedaan over het gedrag van de consument bij Remarketing campagnes. Bij intelligente Remarketing campagnes zijn de conversieratio’s interessant en de proportie van ‘assisted conversions’ vanuit Remarketing zijn ook vrij hoog. Een volgende evolutie is product re-marketing met de content van producten binnen de visuele banners. Daar zit veel toekomst in."

Wat is voor jou de meest bruikbare verandering geweest het afgelopen jaar in de Search marketing sector?

Gabriel: "De integratie van de Google producten is volgens mij de belangrijkste verandering van het afgelopen jaar (bvb. remarketing via Google Analytics, Google Sopping feeds, rich snippets integration, geo/places, Google+/Social, …). Google universele campagnes passen ook duidelijk in deze logica. Dit geeft ons zoveel extra mogelijkheden voor een complexere online targeting in overeenstemming met de realiteit van het huidige web en de evolutie in de behoeftes van adverteerders."

Over Search University 2013

Dank aan alle sprekers, sponsors en mediapartners!

Sponsors, mediapartners en pers kunnen terecht bij Olivier Van Baeveghem (olivier@bloovi.be) voor meer informatie.