In september 2013 zat zo wat iedere SEO’er in zak en as. Google kondigde aan om zoekwoorden data niet langer te tonen in Google Analytics. Het zogenaamde ‘not provided’ probleem. 

SEO is back

Gisteren ontstond er een klein feestje op social media, forums en binnen vele digitale web agencies over de gehele wereld. Wat is er juist gebeurd?

Tot 7 januari kon je wel zoekwoorden en hun succes raadplegen door een koppeling te maken tussen Google Adwords (maar niet iedereen wil inzetten op betalende advertenties) of een koppeling met Google Webmaster Tools (in deze tool was alleen ruwe data te zien).

Google Webmaster Tools maakte bekend dat de de statistieken per zoekwoord niet meer afgerond zullen zijn maar eerder exact. Nu zien we onder Zoekverkeer > Zoekopdrachten in Google Webmaster Tools juiste data staan over het zoekwoord. De rode pijl duidt dat aan alle data vanaf 31-12-2013 is bijgewerkt. In onze account zagen we dat we maximum 3 maanden konden teruggaan in de tijd.



Nu is het ook mogelijk in Google Webmaster Tools om per pagina de zoekwoorden traffic te vinden.

Conclusie

Deze aanpassing heeft nog niet helemaal gered wat de SEO’er in 2013 heeft verloren aan statistieken door het ‘not provided’ fenomeen, maar met deze stap vanwege Google mag de zoekmachine optimalisatie specialist alvast eens dansje rond zijn bureaustoel maken.

Lees de SEO trends voor 2014 en kom te weten hoe je onderstaande optimalisatie bekomt!



Voor meer info kan je ook een kijkje nemen op de Duo blog.