Foto: shutterstock

Is het jouw droom om jouw eigen start-up te leiden? Dan moet je op zoek gaan naar enkele teamleaders die in jouw idee geloven en het samen met jou willen realiseren. Maar hoe begin je daar eigenlijk aan? Enkele tips op een rijtje: 

Hoe de juiste co-founder ontdekken?

Op zoek gaan naar de juiste mede-oprichter is geen makkelijk proces. Maar volgende vier zaken kun je zeker eens bekijken en op jouw checklist zetten:

  • Ervaring: een mede-oprichter moet zeker de nodige ervaring hebben in onderwerpen waar andere teamleden niet veel van afweten, of zelfs geen ervaring in hebben.
  • Reputatie: de kandidaat goed kennen of een goede referentie van deze persoon hebben is zeker een pluspunt.
  • Salaris: de sollicitant mag niet terugdeinzen om aan een minimum salaris te beginnen of om te werken voor een aandeel in de start-up.
  • Fan: de kandidaat is fan van jouw product/idee en heeft er de nodige kennis over om je hierover bij te staan.

4 Vragen die je jouw team moet stellen:

Als je mensen kunt vinden die aan de checklist voldoen, dan heb je veel kans op een magnifiek team. Aangezien jij de toekomstige oprichter bent, heb je hier wat vragen die jou kunnen helpen. De antwoorden op volgende vragen geven jou een inzicht in de vaardigheden van de kandidaten en of ze wel complementair zijn met jouw vaardigheden:

1. Ben jij een brilliante marketing strategist, web developer, creative director of een strategische denker?

Wanneer je op de brug staat van de opstart van jouw bedrijf, dan heb je mensen nodig met grootse ideeën. Matrix denkers zijn mensen die creatief problemen kunnen oplossen en die continu hun omgeving scannen naar informatie. Zij zijn de expressievelingen en denken "outside the box." 

Het nadeel van dit type persoon is dat de matrix denker soms wel impulsief kan reageren en snel afgeleid is. Matrix denkers zijn eerder chaotisch dan georganiseerd en hun snel denken kan soms resulteren in verwarring. Toch communiceren ze op effectieve wijze met anderen.

2. Heb je het in jou om de beste content creator, designer, grafische artiest, ... te worden?

Eenmaal je jouw strategieën en campagnes hebt uitgewerkt, dan heb je mensen nodig die ze kunnen uitvoeren. Savanten bijvoorbeeld zijn intelligente individuen die geen schrik hebben van hard werken. Zijn zijn ook meestal diegenen die uitblinken in één bepaald domein. Wanneer je ze vrij laat om hun eigen routine te volgen, zullen ze intens gefocust zijn op hun projecten. Savanten zijn dikwijls getalenteerde schrijvers, artiesten en ingenieurs.

3. Ben je een Sales Person, dynamisch en gedreven om de beste te zijn?

Nu je een verkoopsklaar product hebt, heb je iemand nodig om het ook te verkopen. Kampioenen in verkoop zijn zelfzeker en slagen meestal in hun opzet. Deze personen zijn geboren communicators, die mensen heel goed kunnen lezen. Ze zijn niet snel van hun lood geslagen en gaan door tot het einde. Niet alleen zijn ze goed in sales, maar ze bloeien ook open in een managementsfunctie en in high-level posities.

4. Ben jij de ideale customer support, assisteer je brilliant en heb je kennis van marketing?

Nadat jouw sales kampioenen gezorgd hebben voor klanten, dan heb je ook nog iemand nodig die de klanten kan helpen met hun verzoeken en problemen. De gever is jouw ideale helpdesk persoon. Zij zetten de noden van de consument, de medewerkers en het bedrijf altijd op de eerste plaats. Ze ruimen zelfs plaats om hun eigen noden achteraan de lijst te plaatsen. De gever is een teamspeler, die altijd de regels zal volgen. Hij zal ook diegene zijn die als eerste binnenkomt en als laatste het bedrijf verlaat.

Natuurlijk, het belangrijkste wanneer je mensen aanneemt, is vertrouwen op jouw instinct. Je zult het niet altijd juist hebben, dat is maar normaal, maar door ervaring zullen jouw instincten rijpen. Instincten zijn zoals een goede wijn: hoe langer de rijping, hoe beter het resultaat.

Heb je een start-up idee? En wil je professioneel ondersteund worden om het uit te werken tot een echt bedrijf? Schrijf je dan in voor het accelerator-programma Telenet Kickstart en maak kans op 25.000 euro startkapitaal. Wees snel! Deadline: 14 augustus. 

New Call-to-action