De evolutie van statische professionele portretten naar authentieke bedrijfsfoto's is een feit. Gedaan met statische stockfoto's! Nu is het de kunst om een persoonlijk en menselijk verhaal te brengen, vergezeld door een reeks sprekende beelden. 'Human to human' is geen nieuw begrip meer, het is dus hoog tijd om dit toe te passen in je eigen visual branding!

Bedrijven gaan zich alsmaar persoonlijker profileren via sociale media. Zo trachten ze unieker en echter over te komen. Influencers en kleine creatieve zelfstandigen hebben deze authentieke stijl in gang gezet en de trend komt nu in een stroomversnelling terecht.

Als we dit vertalen naar beelden dan zien we een evolutie van typische statische bedrijfsportretten naar authentieke foto’s die vertellen wie er achter het bedrijf zit. De foto’s die een bedrijf online gebruikt, vormen slechts een stukje van de visual branding puzzel, maar ze zijn oh zo belangrijk.

In het ergste geval komt een gebruiker in contact met de typische stockfoto’s. Dit soort beelden zegt niets over de mensen die achter een bedrijf schuilgaan. Dan komt er helemaal geen verhaal aan te pas en weet je als klant niet met wie je in contact komt. In het beste geval worden beelden gebruikt die een verhaal vertellen. Een persoonlijk en emotioneel verhaal. Beeld, copy en design werken dan samen om een unieke gebruikservaring te creëren.

Let op: statische portretten, of headshots, hebben nog steeds hun plek in de beeldenwereld van bedrijven. Een goede headshot op locatie kan bijvoorbeeld dienen als persfoto. Maar de meeste headshots zijn niet meer dan enkele vierkante blokjes op de 'over ons'-pagina. Dit type foto's kan het bedrijfsverhaal een stuk aanvullen of vervolledigen, maar geeft nauwelijks weer hoe een bedrijf werkelijk aan de slag gaat.

De impact van een persoonlijk en menselijk verhaal

Mensen zijn emotionele wezens en reageren sterk op verhalen die hen raken. Welk verhaal schuilt er achter jouw bedrijf, product of service? Hoe kwam het idee van je product of service tot stand? Welke stempel wil jij drukken op jouw sector? Wat is jouw missie? Hoe maak jij het verschil?

En ook, wie ben je? Welke helden schuilen er achter de schermen?

Storytelling is niets nieuws. Toch blijft het een uitdaging voor bedrijven om hun eigen persoonlijke verhaal te brengen. We denken nog steeds in termen van B2B en B2C. Uiteraard zijn er verschillen in beide markten. Maar als het op gebruikservaring aankomt, en op het brengen van jouw eigen verhaal, dan spreek je tegen mensen. Human to human.

Met wie ga je zelf in zee? In 90% van de gevallen kies je voor iemand die je kent, of van wie je gehoord hebt. Iemand wiens verhaal je aanspreekt, of waarmee een ander goede ervaringen had. Zo heb je het gevoel dat je het bedrijf of de freelancer al wat kent. Via het brengen van een persoonlijk verhaal probeer je exact hetzelfde te bereiken. Mensen krijgen het gevoel dat ze je kennen op een persoonlijkere manier. Je stelt jezelf en je bedrijf open naar de buitenwereld toe. Het contact is meteen veel spontaner en authentieker. Het voelt echt.

Mensen krijgen het gevoel dat ze je kennen op een persoonlijkere manier. Je stelt jezelf en je bedrijf open naar de buitenwereld toe

Een glimlach van de échte customer service, in plaats van de stockfoto dame met headset. Een vriendelijke maar licht fronsende blik van de expert die een opmeting doet. Een authentieke situatie - al dan niet gestyled naar de brand identity van jouw bedrijf, wordt deel van jouw verhaal. Het is de bedoeling dat je je klant een kijkje achter de schermen geeft door bijvoorbeeld de verschillende stappen van het productieproces te tonen.

Het samenspel van enerzijds authentieke beelden, copy en design en anderzijds een goed doordachte strategie zorgt ervoor dat je vertrouwen creëert bij klanten of medewerkers vanaf het eerste touchpoint.

Hoe breng ik mijn bedrijf authentiek in beeld?

Vul je website, brochures,... aan met knappe beelden van jou en je medewerkers terwijl jullie aan het werk zijn. Let vooral niet op de camera, maar maak 'candid' lifestylebeelden in natuurlijke situaties zodat het voor klanten lijkt alsof ze even kunnen binnenkijken in je bedrijf.

Laat de fotograaf zoveel mogelijk werken met natuurlijk licht en zo weinig mogelijk met flitslicht. Natuurlijk licht creëert een zeer geloofwaardige stijl.

Maak 'candid' lifestylebeelden in natuurlijke situaties, zodat het voor klanten lijkt alsof ze even kunnen binnenkijken in je bedrijf

Zoals we eerder al zeiden, is het cruciaal om het werkproces in beeld te brengen. Voor klanten is het soms moeilijk zich in te beelden wat er allemaal voorafgaat aan een product of service. Door het proces in beeld te brengen, krijgen klanten een veel beter beeld van het werk achter de schermen.

Zorg voor een passende tone of voice en een goede copy. Tekst en beeld ondersteunen elkaar sterk.

Werk je aan de brand identity van verschillende bedrijven of zelfstandigen? Implementeer nu een authentieke tone of voice en maak het verschil!

Veel succes!