Hoe groot jouw naam in het bedrijfsleven dan ook mag zijn - als je niet inzet op digitale transformatie, dan hink je binnen de kortste keren achterop. Een van de bedrijven die dat heeft beseft, is Borealis. De onderneming is onder andere de op een na grootste producent van polyethyleen en polypropyleen in Europa. Klinkt als droge kost? Niets is minder waar volgens Irene Pawloy, Program Manager Digitalisering bij het wereldbedrijf. “We zetten momenteel een eigen digitale studio op, een nieuwe poot die volledig gewijd is aan het digitaal transformerende tijdperk waarin we leven”, vertelt ze aan Bloovi Studio. Tijd om eens te luisteren naar de plannen!

Strategische focus op digitalisering

“We zijn een toonaangevende leverancier van innovatieve oplossingen binnen diverse gebieden van de chemie”, zegt de Program Manager Digitalisering. “Maar dat betekent niet dat de digitalisering ons onberoerd laat - integendeel. Digitalisering is de kans om de manier waarop we met klanten omgaan en hoe we onze producten innoveren en verkopen te verbeteren. Dat geldt zowel voor de bestaande business als potentiële nieuwe, disruptieve services. Dat zal het concurrentievoordeel voor morgen bieden en ons duurzaam winstgevend maken voor de volgende generaties."

De verwachtingen die klanten vandaag de dag aan bedrijven stellen, zijn volgens Irene Pawloy alvast niet de minste. “Eigenlijk willen ze vooral een vlotte interactie, gemak en een persoonlijke beleving en verwachten ze dat bedrijven hen zo snel mogelijk verder kunnen helpen”, vertelt ze.

Sterke focus op medewerkersbeleving

Borealis beseft dat tevreden klanten dikwijls het resultaat zijn van tevreden medewerkers. Irene vertelt dat het bedrijf daarom niet enkel de nadruk legt op een uitstekende klantervaring , maar zich ook richt opmedewerkersbeleving.We zijn echt een mensgericht bedrijf, en dat voel je als je hier rondloopt”, knikt Pawloy. “Een groot bedrijf als Borealis kan enkel functioneren als er voldoende aandacht is voor het humane, wat bij ons erg hoog op de agenda staat. We geloven dan ook in de inbreng van ieder van onze medewerkers. Wat hun functieomschrijving ook is, iedereen kan bij ons het verschil maken.”

"Als waardegedreven organisatie hechten we flink wat belang aan diversiteit"

Nieuwe medewerkers worden bekendgemaakt met de vier kernwaarden die Borealis hanteert. “Responsible staat voor zorg dragen voor onze werknemers en de communities waarin we ons bevinden”, aldus Pawloy. Zo zijn we betrokken bij het “Water for The World” project, waarbij we de globale uitdagingen van water aangaan. Ook houden we ons bezig met het recycleren van materialen, waarvoor we zelfs een recyclingbedrijf hebben overgenomen."

"Als iemand van ons zich ergens niet comfortabel bij voelt, dan moet hij of zij het gevoel hebben dat we bereid zijn om te luisteren of te helpen en verantwoordelijkheid te nemen. Dat brengt mij naadloos bij de tweede waarde: Respect. Als waardegedreven organisatie hechten we bijvoorbeeld flink wat belang aan diversiteit. Dankzij die goede mix van verschillende vaardigheden en culturele achtergronden kunnen we snel groeien in verschillende markten ter wereld. Zo zijn we in staat om niet alleen de verwachtingen van onze klanten, maar ook die van onszelf als bedrijf te overtreffen.”

"Dankzij onze onze wendbaarheid detecteren we snel nieuwe opportuniteiten die we ook meteen kunnen invullen"

“En dat is meteen ook de derde waarde: Exceed. Hier heerst een gezonde dosis streven naar continue verbetering en een mooie werkethiek. We gaan net even iets verder om ons doel te bereiken en we blijven mogelijkheden ontdekken, ook daar waar we ze niet voor mogelijk hielden. In elk van de dingen die we doen, zie je ook de vierde waarde terugkomen: Nimblicity™. Dat wil zeggen dat we snel, wendbaar en flexibel zijn waardoor we op verschillende domeinen opportuniteiten detecteren en die ook weten in te vullen.”

State-of-the-art plannen vereisen een state-of-the-art omgeving

Een van die nieuwe opportuniteiten is de digitalisering, waar Borealis zich nu op toespitst. “In onze gloednieuwe digitale studio gaan we squads ‘neerpoten’ die op een zeer agile manier kunnen werken aan innovaties en digitale oplossingen”, krijgen we te horen. “We geloven in kleine teams waarbij mensen de ruimte krijgen om zeer autonoom te werken. Maar state-of-the-art plannen vereisen natuurlijk ook een gelijkwaardige omgeving. We gaan voor een design interieur en een strakke look and feel. Ook zullen er voldoende grote ruimtes zijn om samen te werken aan sprints en producten. Anderzijds richten we enkele ‘chill rooms’ in waar de teams kunnen herbronnen.”

Ze voegt er nog aan toe dat Borealis nieuwe medewerkers zoekt, die in de digitale studio hun vaste uitvalsbasis krijgen. “De locatie ligt nabij de landingsbaan van Brussels Airport”, glundert ze. “Dat zorgt voor een mooi uitzicht, maar ook een vlotte bereikbaarheid voor talent van over de hele wereld.”

Zie jij het zitten om Borealis te ondersteunen in de uitbouw van hun digitale activiteiten? Solliciteer dan hier voor een van de openstaande vacatures.