Enkele weken terug lanceerde Facebook de mogelijkheid om hashtags te gaan gebruiken in statusupdates. Dat om conversaties te gaan verbeteren doorheen het sociale netwerk. Hoe pas je die hashtags nu het beste toe?

Hashtags

Het verschil met Twitter-hashtags zit hem erin dat je geen rekening moet houden met de grootte van een bericht op Facebook. Je kan de hashtags onderaan jouw statusupdate gaan plaatsen.

Door hashtags onderaan jouw bericht te plaatsen is jouw bericht beter leesbaar. Bovendien krijg je geen rommelig effect zoals dat op Twitter het geval is. Zo is het op Twitter niet ongewoon dat hashtags tussen de woorden van jouw bericht staan, wat ervoor kan zorgen dat de essentie van jouw boodschap verloren gaat.

Het is ook aan te raden om een beperkt aantal van hashtags te gaan gebruiken en niet te overdrijven. Indien er geen meerwaarde of discussie gaande is achter die bepaalde hashtag, zullen mensen niet geneigd zijn om op die post te reageren. Om die meerwaarde verzekeren is de volgende tip van groot belang:

Ga eerst na of de hashtag actief wordt gebruikt

Voor je op Facebook een hashtag gaat gebruiken kijk je best na of deze hashtag ook wel ‘leeft’. Indien dat niet het geval is zal je waarschijnlijk slechts weinig reactie krijgen.

Om na te gaan of de hashtag al door iemand in gebruik is dien je de Facebook-zoekbalk te gaan gebruiken om de hashtag even op te zoeken. Op die manier kan je ontdekken hoeveel mensen over dat bepaalde topic praten en of de hashtag wel door iemand wordt gebruikt.

Momenteel hebben we echter de indruk dat hashtags op Facebook nog niet frequent worden gebruikt en actieve discussies nog even uitblijven.

Facebook Zoekfunctie

Als je een Facebook hashtag gaat opzoeken zal je zien dat deze niet alfabetisch gerangschikt staan. Dat komt omdat Facebook de hashtags die het meeste likes & shares heeft eerst gaat tonen. 

Vaak is het dus het best om de eerste hashtag die opduikt te gaan kiezen.

Privacy

Het is echter niet zo als je een hashtag gebruikt dat iedereen toegang heeft tot jouw berichten. Zo kan je jouw hashtag ook privé gaan gebruiken, voor alleen jouw vrienden, of andere segmenten in jouw vriendenlijst.

Eigen hashtag gebruiken

Wil je zelf een eigen hashtag gaan maken, dan kies je best voor een kort & krachtige hashtag zoals jouw bedrijfsnaam of een kernwoord. Probeer een unieke hashtag te maken waarmee het publiek in één oogopslag al jouw berichten over dit onderwerp kan lezen.

Wat zijn jouw ervaringen met hashtags op Facebook? Denk je dat het gebruik ervan zal gaan toenemen? 

Google