In onze huidige prestatiemaatschappij is het creëren van een positieve en leuke werkomgeving geen overbodige luxe. Het is een belangrijke prioriteit voor elk bedrijf dat wil investeren in zijn werknemers. Wie als bedrijf talent voor lange tijd aan zich wil binden, zal daarvoor verder moeten kijken dan verloning; de sleutel ligt (letterlijk) vlak onder onze neus: de werkplek.

In het verleden bleek uit verschillende studies steeds dat ondernemingen met duidelijke ambities en een welomlijnde bedrijfscultuur almaar beter beseffen hoe belangrijk het is om een positieve werkplek te creëren die de werknemers betrekt en engageert. Wie inzet op een atmosfeer waarin werknemers met een positieve mindset kunnen werken, merkt dat dit een tastbare impact heeft op zowel de productiviteit als de winstmarges.

Gelukkige werknemers zijn namelijk beduidend gedrevener, loyaler, creatiever en productiever, wat hun bedrijf helpt om competitief te blijven en goede resultaten te boeken. Mooie voorbeelden vinden we bij wereldwijde organisaties zoals Proctor & Gamble of Google. Bij hen valt op dat in hun waardencultuur het geluk en het welzijn van de werknemers primeert. De hoge werkdruk en -verwachtingen worden feilloos verzacht door een aangename werksfeer met heel wat voordelen. Deze bedrijven hebben natuurlijk al lang begrepen dat investeren in een positieve werkomgeving ook zijn vruchten afwerpt voor het bedrijf zelf.

Een leuke werkplek creëren, kan op heel diverse manieren. Dat kan door de werkuren flexibel in te richten, het aanbieden van loopbaanontwikkeling, het organiseren van trainingen voor stress- en timemanagement, of het voorhanden hebben van fitness- en relaxruimtes die de creativiteit van de werknemers stimuleren.

Maar wat met de bedrijven die niet over dezelfde middelen beschikken als de Googles van deze wereld? Waar moeten zij rekening mee houden voor het creëren van een gelukkige en positieve werksfeer?

1. Vraag wat jouw werknemers belangrijk vinden

Voor bedrijven is het belangrijk te weten welke waarden hun werknemers delen en hoe die waarden in bedrijf kunnen worden geïntegreerd. Hoewel geen twee werknemers gelijk zijn, wordt het geluksgevoel van werknemers vooral bepaald door een gevoel van rechtvaardigheid en positieve werkrelaties. Je leiderschapsstijl en werkomgeving daaraan aanpassen zal helpen om de hogere doelen van het bedrijf en de werknemers op één lijn te brengen.

2. Zoek naar werknemers die dezelfde waarden vooropstellen

Al bij het aanwerven van nieuwe werkkrachten is het goed om als bedrijf na te denken of die persoon (onafhankelijk van de jobgerelateerde kwaliteiten) past binnen de huidige werkcultuur en het team. Uit onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers die tevreden zijn over de relaties met hun teamgenoten, zo’n drie keer gelukkiger zijn op het werk, in vergelijking met medewerkers die het niet met hun collega’s kunnen vinden.

3. Denk aan langetermijngeluk

Binnenkort zullen er vijf generaties moeten samenwerken op de werkvloer. Traditionalisten, babyboomers, generatie X, millennials en generatie 2020 komen op één werkplek samen. Iedere generatie typeert zich door zijn eigen manier van samenwerken en communiceren.

Het belooft een grote uitdaging te worden voor organisaties om goed na te denken over hoe zij een open, bewuste cultuur kunnen creëren waarin iedereen zich thuis voelt, ongeacht leeftijd. Een ding staat vast: een cultuur tot stand brengen met waarden die aansluiten bij zowel de werknemer als het bedrijf, is bepalend voor het geluk van de medewerkers en het succes van de organisatie. Beseffen dat sterke waarden een grote rol spelen in uw bedrijfscultuur — en bereid zijn om uw aanpak aan te passen om die waarden te weerspiegelen — is een belangrijke eerste stap om uw werknemers gelukkig te maken.

Uiteindelijk maakt een gelukkige werksfeer voor uw werknemers en voor de langetermijngezondheid van uw organisatie écht een verschil, en een paar eenvoudige stappen volstaan om de werksfeer rechtstreeks te beïnvloeden.