Heel wat bedrijven hebben een website of een blog, maar het aantal bezoekers blijft vaak achterwege. Laat staan dat degene die online passeren ook nog eens kwalitatief waardevolle bezoekers zijn. Je wilt bezoekers die converteren en die werkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. In een eerste blog kreeg je al 5 tips, maar een belangrijk stuk dat onbesproken bleef, was de content. Vandaag 5 tips voor ijzersterke content in de verschillende betekenissen van het woord.

Tip 6 - IJzersterke content: veel content

Bezoekers komen niet voor een lege website. Eén enkele blog zal ook niet meteen duizenden bezoekers lokken. Er wordt geopperd dat je ongeveer 20 kwaliteitsvolle blogs op regelmatige basis moet publiceren om een aanzienlijke stijging te zien in webverkeer en leads.

Een onderzoek van Hubspot kwam in 2015 ongeveer tot dezelfde conclusie. De bewering lijkt in ieder geval aannemelijk. Meer content betekent dat je online beter vertegenwoordigd bent, dat je op meerdere keywords kunt focussen en dat Google meer van je content zal indexeren.

3% is nu rijp om te kopen

Dat je veel content nodig hebt, stemt ook overeen met de bewering van marketing strateeg Chet Holmes. Die zegt dat slechts een heel klein percentage – 3% – van de volledige populatie op dit moment rijp is om bij jou te kopen. De andere 97% heeft de tijd nodig om je te leren kennen, om onderzoek uit te voeren en oplossingen en aanbieders met elkaar te vergelijken. Om die 97% te bereiken, ze te inspireren, het vertrouwen te winnen en er een relatie mee op te bouwen, heb je dus veel content nodig.

Tip 7 - IJzersterke content: waardevolle en relevante content

Maar ‘veel content’ alleen is niet voldoende. Je content moet je bezoekers informeren, inspireren, ontwikkelen, verrijken, helpen. Kortom, je content moet waardevol en relevant zijn. De kwaliteit van je content staat dan ook nog een trapje hoger dan de kwantiteit.

Je lezers belonen je voor sterke content

Je lezers zullen je belonen voor kwaliteitsvolle content die inspeelt op hun vragen. Als je bezoekers op je website of je blog vinden waar ze naar op zoek zijn, dan ben je relevant voor hen. Ze zullen je artikel lezen, misschien leuk vinden en delen in hun netwerk. En daar doe je het toch voor, niet? Want bezoekers die niet geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt, zijn gewoon mensen die passeren zonder toegevoegde waarde.

… maar ook de zoekmachines doen dat

Waardevolle en relevante content, die geliked en geshared wordt, maakt ook de zoekmachines gelukkig. Want het betekent dat ze een gebruiker op basis van een specifieke zoekopdracht hebben doorgestuurd naar een relevante pagina. En dat zal ervoor zorgen dat je site een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

Ook de backlinks die je genereert met je content zijn een belangrijk gegeven voor de zoekmachines – zeker Google – om jouw site te beoordelen. Google controleert hoeveel websites er naar jouw content linken, al gaat het niet alleen om het aantal. Overal vragen om een linkje naar je content te leggen, maakt je nog niet relevant. Ook hier gaat het om de kwaliteit van de backlinks. Als bezoekers via die links op je site terechtkomen en ze vinden interessant wat ze daar aantreffen, dan zal Google dat ten zeerste appreciëren.

Keyword-onderzoek

Om te achterhalen wat relevant en interessant is voor jouw publiek, kun je ook een keyword-onderzoek uitvoeren. Bijvoorbeeld via Google Keyword Planner. Verplaats je in het brein van je (potentiële) klant en bedenk de woorden die hij zou gebruiken om jouw producten of diensten te vinden.

Houd hierbij rekening met de concurrentie en het zoekvolume op een bepaald keyword. Is de concurrentie hoog, dan is het moeilijker om naar de eerste pagina van Google door te stoten. Kies je een keyword waar geen zoekvolume op zit? Dat betekent dat niemand die zoekterm ingeeft en dat dus ook niemand je content zal vinden.

Tip 8 - IJzersterke content: goede content

Is je content waardevol en relevant? Mooi, maar je tekst moet ook goed geschreven en gestructureerd zijn, anders zal je lezer onvermijdelijk afhaken. Een bezoeker zal je tekst scannen op:

  • titels, subtitels, tussentitels
  • vette, onderlijnde of cursieve tekst
  • (gekleurde) links
  • bullet points
  • afbeeldingen

Op basis van die eerste indruk zal je bezoeker bepalen of hij je tekst effectief zal lezen of niet.

Titels

Besteed tijd aan je titel. Een prikkelende titel, met een voordeel of een oplossing, geeft mensen een eerste indruk. En die moet goed zijn, zodat je bezoekers je tekst effectief gaan lezen. Mensen zijn trouwens meer geneigd om stukken met een leuke titel te delen, zelfs zonder ze (helemaal) te lezen.

Copywriting

Veel bedrijven geven geld uit aan hun website, omdat ze daar de kennis niet voor in huis hebben. De grote fout die ze daarna maken is zelf de teksten schrijven. Iedereen kan toch enkele woorden op papier zetten, niet? Geen goed idee. Ik wil hier een lans breken voor alle copywriters. Copywriting is een expertise. Een goede copywriter neemt afstand van jouw product of dienst en concentreert zich op de voordelen voor jouw doelgroep.

Tip 9 - IJzersterke content: technisch sterke content

Zoekmachines kunnen tonnen aan organisch verkeer aanbrengen, dus is het belangrijk dat ze je pagina’s ook kunnen lezen. Hoe de zoekmachines tewerk gaan, is lastig te doorgronden omdat ze regelmatig hun algoritmes aanpassen. Toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden.

Technische scan

In tip 8 stonden we stil bij de vraag waar de gewone bezoeker naar kijkt. Daarnaast bekijk je je tekst best ook eens door een Google-bril. In tegenstelling tot de gewone bezoeker, zal Google de technische kant van je tekst scannen.

Het gaat daarbij op zoek naar keywords en longtails in je:

  • titel en subtitels
  • introductie
  • tekst (uiteraard)
  • alt text van je afbeeldingen
  • meta description

Keyword stuffing en time on site

Uiteraard vermeld je je keywords een aantal keer in je tekst. Maar overdrijf niet. Google straft je af als je je tekst volpropt met hetzelfde keyword (keyword stuffing). Gebruik dus ook synoniemen en longtails. Google is slim genoeg om te weten waar je tekst over gaat. Zorg wel dat je keywords terugkomen op bovenstaande strategische locaties en liefst zo ver mogelijk vooraan.

Daarnaast controleert Google ook het gedrag van je bezoeker via de ‘time on site’. Die vertelt hoe lang bezoekers gemiddeld op je site vertoeven. Een belangrijke indicatie om te beoordelen hoe relevant je bent.

SEO of search engine optimisation is een volledig topic op zichzelf. Onthoud om je keywords op strategische plaatsen te laten terugkomen, maar blijf bovenal relevant.

Tip 10 - IJzersterke content: verschillende formaten en design

Spreken we over content, dan denken we vaak aan geschreven tekst. Maar niet iedereen leest graag. Ik raad je aan om verschillende vormen te gebruiken om je content te delen. Verlies daarbij design niet uit het oog.

De formaten

Video content

Video is uitermate geschikt om meer van jezelf bloot te geven en je een menselijk imago aan te meten. Bovendien is YouTube na Google de meest gebruikte zoekmachine die mensen aanwenden om informatie te vinden.

Infographics

Mensen onthouden 80% van wat ze zien en wat ze doen, 20% van wat ze lezen en slechts 10% van wat ze horen. Dat verklaart de populariteit van visuele content zoals infographics, die snel te scannen (en te consumeren) zijn.

Podcasts

Lezen of kijken is moeilijk te combineren met andere zaken, maar dat kan wel met een podcast. Met een podcast kan je publiek op elk moment luisteren naar de afleveringen die zij interessant vinden.

Webinars

Een webinar geeft je inzicht in de wensen en de behoeften van je publiek en daar kun je op inspelen met relevante content of zelfs een commercieel aanbod.

Het design

Zorg voor een mobielvriendelijke website

Misschien wel het belangrijkste punt op vlak van design: zorg voor een mobielvriendelijk site. Mobiele toestellen zijn onmisbaar in ons dagelijkse leven en je bezoekers zullen afhaken als het lastig is om op je site te navigeren. Bovendien kijkt Google altijd mee, dus wil je niet afgestraft worden omdat je geen mobielvriendelijke site hebt.

Ga niet over de schreef

Over kleurtjes kun je eindeloos discussiëren. Toch is het geen goed idee om heel het kleurenpalet open te trekken en een uitgebreid gamma aan lettertypes te gebruiken. Integendeel, het maakt je site schreeuwlelijk en wellicht traag om te laden. Bijzonder vervelend.

Gebruik html

Ook al ontwikkelt Google zich verder, populaire programmeertalen zoals Flash of javascript maken het de zoekmachines moeilijker om je site te lezen. Gebruik best de gewone, simpele html-code.

Vermijd advertenties en pop-ups

Als je alles uit de kast haalt om bezoekers aan te trekken, bekogel hen dan niet met vervelende banners en pop-ups die hen niet interesseren. Al kunnen pop-ups wel stimulerend werken als je bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief wilt opdrijven.

Nog meer weten? Lees dan zeker ook mijn vorige blogpost: 'Dit is hoe je kwalitatieve bezoekers naar je website trekt: 5 tips' !