Online vind je honderden technische tips om met e-mailmarketing automation van start te gaan. E-mailmarketeers gaan daar soms zodanig in op, dat ze enkele cruciale parameters uit het oog verliezen. Geneva Tourism & Conventions, dat voor haar e-mailmarketingcampagnes samenwerkt met Flexmail, geeft Bloovi 3 belangrijke tips om van e-mailmarketing een succes te maken.

Het doel van Geneva Tourism? Genève in de kijker zetten als recreatieve bestemming voor toeristen. Afgelopen zomer gaven ze daarom 1000 gratis overnachtingen weg met ontbijt in de beste hotels van de stad. Hieronder lees je welke e-mailmarketing technieken ze daarvoor in de strijd gooiden.

1 - Zorg ervoor dat je aanbod voor iedereen relevant is

Je doelpubliek krijgt waarschijnlijk tientallen mails per dag in zijn mailbox. Het is dan ook evident dat promotionele e-mails uit den boze zijn en je het maar beter relevant houdt. Voor àlle betrokken partijen. Daarvoor deelde Geneva Tourism haar campagne op in twee fases:

  • Winnaars krijgen een gratis overnachting voor twee, maar belangrijker: alle kwalitatieve en gesegmenteerde leads werden netjes verzameld. Niet per se om de winnaars een nachtje extra te laten boeken, maar wel om hen te laten zien wat Genève als toeristische trekpleister in petto heeft.
  • Zij die niets hadden gewonnen, kregen een korting van 50%, om die deelnemers toch nog te overtuigen om een verblijf te boeken

2 - Houd voldoende rekening met geografische én demografische factoren

Probeer je meerdere landen en doelgroepen te bereiken met je e-mailcampagne? Kies dan niet zomaar voor Engels als standaardtaal, maar tracht je doelgroep in te delen in verschillende segmenten. Op basis van zowel geografische als demografische factoren.

Geneva Tourism creëerde in samenwerking met Flexmail een landingspagina die beschikbaar was in het Engels, Duits, Spaans, Frans en Chinees. Door de pagina in elke taal beschikbaar te stellen, werden deelnemers op basis van geografische data in een aparte e-maillijst geïmporteerd. Ook werden alle e-mails aangepast aan de juiste tijdzone én gepersonaliseerd met de boekingscode van de winnaar in kwestie.

Interessant is dat je op die manier de data per taal ook kunt opvolgen en analyseren, een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing automation. Want natuurlijk reageert niet elk land op dezelfde manier op e-mails. Zo had de Duitstalige groep bijvoorbeeld een tweede mail nodig als extra duwtje om te registreren.

3 - Denk cross-channel

Geneva Tourism wilde naast zichzelf en haar verschillende kanalen vooral ook haar uitgebreide partnernetwerk en de inwoners van Genève inschakelen om mensen uitnodigen om deel te nemen aan de wedstrijd. De e-mailflow ging dan ook pas van start eens een contact was geregistreerd via een landingspagina. Handig: zo kon de organisatie mensen uit verschillende bronnen zoals social media volgen via e-mail eens ze waren geregistreerd.

Elke mail die de deelnemer ontving, kon ook rechtstreeks worden gedeeld via social media. In de mail zelf kon je via een druk op de knop de wedstrijd doorsturen naar kennissen. Wie de campagne deelde met zijn netwerk, maakte ook nog eens een kans om een retourvlucht te winnen! Of hoe cross-channel denken ook bij e-mailmarketing zijn vruchten afwerpt …

Meer weten over de ijzersterke e-mailcampagne van Geneva Tourism die op de DMA awards zilver gewonnen heeft voor de Best Performing Email Award?
Lees dan hier de volledige case, of bekijk onderstaande presentatie die Flexmail gaf op Conversion Day: