Het is geen geheim meer: de digitalisering duwt de arbeidsmarkt op de knieën om nieuwe competenties aan te meten. Wie niet bijbeent, verliest als werknemer of werkzoekende zijn relevante positie. Maar welke skills heb je nu nodig in dit digitale tijdperk? Bloovi schrijfster Magali De Reu vroeg het aan Ian Defever, opleidingsmanager bij Syntra West.

#1 Wendbaarheid crucialer dan ooit tevoren

Peter Hinssen hamert erop in zijn nieuwste boek ‘The Day After Tomorrow: How to survive in times of radical innovation’ en ook Defever bevestigt: “Het was nog nooit zo belangrijk om wendbaar te zijn”, klinkt het. “Technologische evoluties en zelfs revoluties volgen elkaar zo snel op dat je jezelf telkens moet bijscholen. Want hoe blijf je anders mee met al die innovaties?

Meteen kaart Defever de General Data Protection Regulation (GDPR) aan als voorbeeld. Vanaf 25 mei 2018 moeten bedrijven die persoonsgegevens verzamelen integraal voldoen aan een nieuwe reeks regels. Privacy leek nog nooit zo’n gevoelig begrip te zijn, zo meent Defever. “Veel mensen onderschatten dit, maar wie niet op transparante wijze omgaat met klantgegevens krijgt nog een zure pil te slikken”, laat hij weten.

Ian Defever, opleidingsmanager bij Syntra West

“De tijd is voorbij waarin leerdoelen en -inhouden een tweetal jaar konden standhouden”

Die wendbaarheid kunnen pas afgestudeerden en werkzoekenden volgens Defever niet enkel kweken via zelfsturend leren of constante honger naar informatie. Ook voor het onderwijs is het dringend aanpassen geblazen. “De tijd waarin leerdoelen en -inhouden toch een tweetal jaar konden standhouden is duidelijk voorbij”, meent Defever. “Ook bij Syntra moeten we bij de pinken blijven en leerinhouden dikwijls elke 6 maanden aanpassen. Tegelijk beseffen we dat, bij het creëren van een nieuwe opleiding, we moeten voorspellen welke methodieken opkomen en aan de orde zullen zijn. Dat is niet bepaald evident, maar wel nodig om onze arbeidsmarkt relevant te houden. Daarom hebben we ook een reeks nieuwe opleidingen gelanceerd. Het traject ‘Webshop ondernemer’ stoomt je als student helemaal klaar voor alles wat er komt kijken bij het runnen van je eigen online shop. Van technische aspecten tot de commerciële kant: alles komt aan bod. De inhoud zal ook regelmatig worden aangepast om te blijven inspelen op actuele noden. Een andere nieuwe opleiding is die van ‘IT-infrastructuur architect, waarbij we het innovatieve en bedrijfsmatige veel sterker op de voorgrond plaatsen. Kortom: onze overtuiging luidt dat dergelijke opleidingen zowel starters, ondernemers als ondernemende werknemers nog meer op maat moeten ondersteunen met innovatieve leervormen en beroepskennis.”

Met die visie wil Defever ook verduidelijken dat vernieuwende beroepsvormingen zich niet enkel aan de aantrekkelijkheid van de functietitels herkennen. “We blijven waken over een doelgerichte invulling van elke opleiding. Zo zijn vandaag ook sectoroverstijgende leerbehoeften en digitale beroepstransformaties in de leertrajecten verwerkt”, aldus Defever.

#2 Soft skills krijgen meer aandacht

Naarmate technologieën zoals IoT, robotica en machine learning opkomen, is het aan de mens om zich te differentiëren. Met eigenschappen waar geen enkel systeem aan kan tippen. “Soft skills worden steeds belangrijker en krijgen op de arbeidsmarkt van vandaag al meer aandacht”, legt Defever uit. “Begrijp me niet verkeerd - als we kijken naar de IT-opleidingen zoals dan stel ik vast dat het nog steeds veelal draait om routingtechnieken en consorten. Maar anno 2017 komt er veel meer bij het IT-gebeuren kijken dan puur hard skills. Minstens even belangrijk is het communiceren ervan naar de bedrijfsleider. Dat komt doordat processen in bedrijven zijn veranderd. 15 jaar geleden zat pakweg een informaticus op een eiland. Nu worden zij betrokken in onder meer het besluitvormingsproces en moeten ze uit hun ivoren toren komen.”

“Consumenten eisen een zodanig hoog niveau van gebruiksgemak dat een IT-specialist zijn ondersteunende positie inruilt voor het echte denkwerk.”


Zulke veranderingen zijn volgens Defever te wijten aan de ‘nieuwe klant’. “Consumenten willen vandaag de dag efficiënter en gemakkelijker worden geholpen”, licht hij toe. “Zij eisen een zodanig hoog niveau van gebruiksgemak dat een IT-specialist zijn ondersteunende positie inruilt voor het echte denkwerk.”

#3 Ondernemersspirit sterker aanwezig

Zowel experts als figuren van hogerop, zoals bijvoorbeeld Alexander De Croo, gaven het eerder aan: ondernemerschap moet meer worden ingepeperd in het onderwijs. Niet alleen als carrière-optie, ook de mentaliteit. “In de arbeidsmarkt van vandaag moet je als digitaal profiel dikwijls een manusje-van-alles zijn”, stelt Defever.

Opnieuw verwijst Defever naar de opleiding ‘Webshop ondernemer’. "Stel dat je een webwinkel opricht, dan moet je verder denken dan het technische luik”, knikt hij. “Alles begint bij een businessplan, en zaken zoals het logistieke plaatje moeten ook kloppen. Maar daar staat niet iedereen bij stil, terwijl een ondernemende geest meer dan wenselijk is. Dat geldt niet alleen voor een entrepreneur die een online winkel uit de grond stampt, ik heb het bijvoorbeeld ook over intrapreneurs. Zo is het voor een ‘IT-infrastructuur architect’ steeds essentiëler om overzicht te bewaren in de complexere digitale toepassingen. Bedrijven hebben absoluut nood aan een passende structuur waarin de verschillende componenten naadloos op elkaar aansluiten. Want dat levert hen een enorme efficiëntiewinst op. Daarom moet je als IT-infrastructuur architect innovatief kunnen optreden en ondernemersgericht kunnen denken én handelen."

Wil jij ook de nodige skills hebben die aansluiten op de arbeidsmarkt anno 2017? Schrijf je dan vandaag in voor één van de opleidingen van Syntra West en behoud je relevante positie!