Op 10 maart spreek ik op de WebTomorrow conferentie waar ik meer ga vertellen over Hyper Scalable companies. Hier is alvast een inleiding tot het onderwerp. Zonder in herhaling te vallen in de discussie wanneer een bedrijf een start-up dan wel een starter is, zullen we de volgende bruikbare definitie gebruiken: Een start-up creëert en commercialiseert een zelfontwikkeld innovatief product waarmee het snel globaal opschaalt zonder lineaire afhankelijkheid van menselijk kapitaal.

Met andere woorden, een start-up is een klein team die de wereld verovert. Denk aan start-ups zoals Snapchat of Instagram die meer dan 30 miljoen gebruikers tellen en amper bestaan uit respectievelijk 30 en 13 medewerkers.

Of kijk naar Skype, dat slechts 1.600 werknemers heeft - maar toch instaat voor 40% van de internationale telefoniemarkt. Vergelijk dat met Belgacom, waar meer dan 15.000 mensen werken maar slechts een fractie van Skype’s belvolume kan claimen. Bovendien investeert Belgacom een fortuin in dure infrastructuur - waarvan Skype dankbaar gebruik van maakt. 

Anders gezegd, Skype gebruikt andermans activa als gratis hefboom.

Airbnb is een ander voorbeeld. Deze start-up is intussen al meer waard dan de hotelketens van Accor, Hyatt en Intercontinental Hotels samen. Bovendien is het intussen al de helft waard van de honderd jaar oude hotelketen Hilton. Met amper 600 medewerkers is Airbnb verantwoordelijk voor een aanbod van meer dan een half miljoen kamers. Dat zonder ook maar 1 cent te moeten investeren in vastgoed. Hilton heeft daarentegen meer dan 300.000 medewerkers ter plaatse nodig om 680.000 kamers te kunnen aanbieden.

Anders gezegd, Airbnb gebruikt andermans activa als gratis hefboom.

Bij hyperschaalbare bedrijven is het zo dat een zeer klein team in staat is om een disproportionele grote impact te hebben op de markt. Kijk maar naar bedrijven zoals Uber, Twitter, Netflix, Zappos, Eventbrite, Dropbox, Evernote, Zipcar en booking.com 

Maar hoe kan je als bedrijf hyperschaalbaar worden? Wat zijn de ingrediënten in hun business model dat voor deze hyperschaalbaar zorgen? Om het antwoord te weten moet je de spelregels begrijpen die gelden in de digitale wereld en ze gebruiken als gigantische groeihefboom. Meer specifiek moet je de sterktes van machines (precisie en schaal) combineren met de sterktes van mensen (inzichten en creativiteit). Deze combinatie is dé sleutel voor extreme groei én innovatie.

Ook op WebTomorrow heb ik het over Hyper Schaalbare bedrijven en over wat we van hen kunnen leren. Ook Singularity University spreker Yuri van Geest zal het op WebTomorrow hebben over hoe digitale evoluties onze bedrijven veranderen.

Volgens mij zijn er drie kritische voorwaarden voor een hyperschaalbaar business model:

1. Een Hyper Schaalbaar Business Model gebruikt immateriële activa als grondstof

Denk aan muziek, boeken, films of foto’s. Maar ook patenten, merken en algoritmes (software) en data. In een digitale wereld is de reproductiekost van immateriële activa quasi nul terwijl de kwaliteit 100% blijft.

2. Een Hyper Schaalbaar Business Model gebruikt technologie als hefboom

In de middeleeuwen was muziek niet schaalbaar. Een troubadour trad op in markten en kastelen en werd per prestatie betaald volgens het uurtje factuurtje principe. Dankzij de uitvinding van de fonograaf in 1877 door Thomas Edison werd muziek schaalbaar. Muziek kon vanaf dat moment opgenomen, verspreid en beluisterd worden zonder dat de muzikant fysiek aanwezig dient te zijn. De facto werd hiermee de beperkingen van tijd en ruimte opgeheven. En dus is het geen verrassing dat met deze technologische vooruitgang we ook de opkomst zien van een nieuwe species in de muziekbiotoop: de rocksterren, wat gewoon een synoniem is voor de Hyper Schaalbare Artiest. Technologie is de hefboom. Nu meer dan ooit met het connecteren van atomen aan bits door de explosieve groei van sensoren.

3. Een Hyper Schaalbaar Business Model gebruikt het internet als een gratis distributiekanaal

Dankzij het internet kunnen we nu 40% van de wereldbevolking bereiken in alle hoeken van de wereld. Vanaf het moment dat we online gaan, zijn we verbonden met de rest van de wereld. Als bedrijf kan je nu digitale diensten aanbieden aan klanten in Australië met dezelfde inspanning als een klant die zich om de hoek bevindt. Vraag maar eens aan een Belgische chocoladefabrikant hoe moeilijk het is om hun producten op het schap van een Australische winkel te krijgen.

In het geval van muziek, heeft de combinatie van het MP3-formaat en het internet als gratis distributiekanaal voor een revolutie gezorgd. Vraag het maar aan de restanten van de “oude” muziekindustrie die totaal ondersteboven is gekeerd door de new-kids-on-the-block: namelijk technologie gedreven bedrijven zoals YouTube, Apple & Spotify.

Conclusie: Door de drie basisbeginselen van Hyper Schaalbare Business Modellen (create, replicate & scale) te gebruiken als hefboom, kan een bedrijf het niveau van hyperschaalbaarheid bereiken.

Hoe kan je anders verklaren dat WhatsApp erin slaagt om 30 miljard berichten per dag te versturen met slechts 30 ingenieurs in dienst. Dat is ondertussen al de helft meer dan de 20 miljard SMS berichten die we allemaal samen, wereldwijd, per dag versturen.

Er was nooit een betere tijd dan nu om innovatieve digitale producten te bouwen met minimale investeringen. The sky is no longer the limit. Hyper Schaalbaarheid kan ook bereikt worden door bedrijven die in België gevestigd zijn. Ondanks onze beperkte natuurlijke grondstoffen zijn onze innovatiekracht en creativiteit onbeperkt. Hoewel arbeid duur is, kun je Hyper Schaalbaarheid bereiken met slechts een handvol getalenteerde mensen. Om te eindigen met de woorden van Oliver Samwer: “God has given you the Internet!”. Tot op WebTomorrow!