De vraag waar iedereen wel één of ander antwoord op heeft. Het ene al wat creatiever, serieuzer, sceptischer en opportunistischer dan het andere. Maar het allesomvattende, alles verklarende antwoord kan vrijwel niemand geven. Voor alle duidelijkheid, ik ook niet. Maar ik kan jullie wel een zeer interessante case laten zien die de geheimen van een succesvolle business hier en daar prijsgeeft.

“Elke 10 dagen 10 nieuwe foto’s”

Voila. Dit is de pitch waarmee Unsplash oorspronkelijk naar buiten trad. Simpel en to the point.

Unsplash?

Unsplash werd in mei 2013 opgericht door Mikael Cho als zijprojectje met als doel extra leads te genereren voor zijn marketingbedrijf Crew. In plaats van gebruik te maken van geposeerde stockfoto’s met een stevig prijskaartje voor de projecten van zijn klanten, besloot Mikael samen te werken met een lokale fotograaf, die hem enkele foto’s aanleverde. Ze gebruikten er uiteindelijk één van, en de overige foto’s plaatste hij op een Tumblr-website waar ze gratis en rechtenvrij konden gedownload worden. Dat hielden ze vol door elke 10 dagen 10 nieuwe foto’s op de site te plaatsen, en hun verhaal werd uiteindelijk opgepikt door Hacker News.

In november 2013 bereikten ze de eerste mijlpaal: één miljoen downloads. In mei 2014 hadden ze 10 miljoen downloads. Ergens in die periode ontdekte ik Unsplash en was ik direct verkocht. Prachtige foto’s die je overal mocht gebruiken. Gratis. Als designer ging er een nieuwe wereld voor mij open.

Maanden gingen voorbij en de downloads stroomden binnen. Ondertussen hadden ze in 2015 een zoekfunctie toegevoegd en werden de foto’s geïndexeerd. Inderdaad, je kon voor deze update nog niet zoeken op de website en moest dus op zoek gaan naar de perfecte foto door te scrollen doorheen het archief. Innovation ten top. Het volgende project was een boek, volledig gefund via crowdfunding. Ook ik heb een centje bijgedragen, want toffe projecten verdienen altijd iets extra.

We zijn nu begin 2017 en Mikael Cho is naar buiten gekomen met een aankondiging. Zowel Crew als Unsplash zijn dermate gegroeid dat ze besloten hebben om beide projecten elk hun eigen bedrijfsstructuur te geven. Op die manier kunnen ze beide projecten evenveel aandacht geven zonder dat de ene business slachtoffer wordt van het succes van de andere.
Unsplash Inc. is geboren.  

Hieronder zie je de aankondiging van Mikael Cho en de grafiek die het succes van Unsplash aantoont.

 

Wat kunnen we leren uit het verhaal van Unsplash?

Veel. Unsplash kan je zien als het tekstboekvoorbeeld van de ideale startup.

  • Toeval: een idee moet niet altijd complex zijn en in lijvige businessplannen gegoten worden. Soms komen de beste ideeën toevallig tijdens het nemen van een douche of wandelen in het bos. Overpeinzen is vaak niet ideaal.
  • Noodzaak: een dienst of goed lanceren dat beantwoordt aan de noden van de gebruiker, creëert altijd een meerwaarde. Het kan gaan over een nieuw product of dienst of een verbetering van een bestaand. Als de nood er is, volgt de meerwaarde snel.
  • Passie/interesse: jouw business is de verwezenlijking van jouw droomjob. Alleen als je zelf een gezonde hoeveelheid interesse en passie hebt, kom je geloofwaardig over bij potentiële klanten.
  • Volharding: opgeven is de grootste vijand van de ondernemer. Hoe zuur de appel ook is, hoe zwaar de problemen ook zijn, je moet blijven volharden in je opzet.
  • Flexibiliteit: je moet kunnen omgaan met plotse successen. Meestal betekent dit meer werk en een flexibele aanpak. Ben je goed voorbereid, dan ben je klaar om verder te schalen.
  • Helder blijven denken en handelen: op ieder moment en tijdens elke situatie moet je weten waar je mee bezig bent. Blijf alert en ga er niet van uit dat de business vanzelf zal draaien.
  • Community opbouwen: creëer een band met jouw klanten. Je moet on top of mind komen bij de mensen en transparant communiceren.
  • Innoveren: innoveer wanneer het nodig is, niet omdat het hip is.
  • Focus: verlies nooit de focus. Hoe moeilijk het ook is (I know the feeling), des te belangrijker het is voor jouw business.
  • Beslissingen durven nemen: beslissingen zijn de fundamenten van jouw business. Als je merkt dat één van bovenstaande elementen in gedrang komen, durf dan een beslissing te nemen. Alleen jij staat hier voor in. The Force is with you.

Ik heb bewust één element uit de lijst gelaten: geld. Geld is voor veel mensen dé reden om een business te starten, maar jammer genoeg is dit de verkeerde ingesteldheid. Versta me niet verkeerd, geld is wel degelijk belangrijk, maar dan wel als (aangenaam) onderdeel van het pakket dat je tijdens het ondernemen ontvangt, naast groei en voldoening. Veel succes!