Digitale transformatie is overal, en geen enkele sector die er vandaag én de komende jaren aan zal ontsnappen. Naar verluidt zijn ook talloze bedrijven al bezig met het uitoefenen ervan. Maar hoe stomen ons land en haar buurlanden zich nu écht klaar voor de digitale transformatie? Customer experience management bedrijf Sitecore voerde een onderzoek en geeft aan dat ze inzetten op verschillende trends. Hieronder lichten we er 3 uit:

#1 Kunnen aanpassen wordt belangrijker dan ooit

De tijden gààn veranderen, daar kan niemand om heen, ook jouw organisatie niet. Daarom moet je bedrijf zich aanpassen door een shift te maken in haar bedrijfsprocessen. De implementatie van nieuwe technologie - lees: de rol van de cloud - zal daarin een vitale rol spelen.

Maar weet wel dat digitale transformatie veel meer inhoudt dan het integreren van technologische oplossingen. De kunst bestaat erin om de juiste tools te verzoenen met een bedrijfscultuur die al deze veranderingen daadwerkelijk omarmt.

#2 Je kunt niet anders dan een ultieme klantervaring leveren

Blindelings meelopen met de digitale transformatie is één ding, maar als organisatie moet je wel weten waarom je ermee begint: voor je klanten. De zogenaamde customer experience is dan ook het kloppend hart van het digitale tijdperk. Want klanten maken steeds beter geïnformeerde aankoopbeslissingen. De oorzaak daarvan ligt veelal bij de opkomst van ‘The Internet of Things’: iedereen is 24/7 geconnecteerd. Met slechts één aanraking van een scherm kan je doelgroep de nodige informatie en beoordelingen over jouw merk vergaren.

Zet daarom zeker de koers naar grote successen door de klantervaringen, de interne processen van jouw organisatie en je bedrijfsmodel als een geheel onder de loep te nemen. Zorg ervoor dat je een helder omlijnde doelstelling prioriteit geeft en focus op de behoeften van je klanten en hun voorkeuren. Tenslotte zullen zij jouw katalysator voor veranderingen zijn! Of ze nu digitaal zijn of offline, voor de klanten van tegenwoordig bestaat er geen onderscheid. Ze voelen zich aan geen enkel kanaal gebonden. Wel zijn ze vandaag de dag verwend door keuze in overvloed - waarbij sociale media bovendien hen een belangrijke stem geven. En als jij hen laat inboeten aan een optimale klantervaring, dan zullen ze waarschijnlijk naar je concurrenten gaan.

#3 Snel innoveren = snel evolueren

In tijden van digitale transformatie moet innovatie aan een razendsnel tempo gebeuren. Een proactieve aanpak is niet alleen aangewezen, maar ook gewoon vereist in een snel evoluerende markt.

Het volstaat dus niet langer om eenvoudigweg nieuwe technologische tools uit te testen: het moet ook snél gebeuren. Jouw bedrijf kan het zich niet veroorloven om tijd te verliezen aan tools en handmatige oplossingen die geen enkele waarde bieden voor jouw bedrijf. Ofwel: fail fast, succeed faster!

Meer weten over de andere trends en het onderzoek van Sitecore en hoe Belgische, Franse en Benelux-bedrijven presteren op vlak van digitale transformatie? Download dan de gratis whitepaper en ontdek er het fijne van!