Iedereen kent wel Klout en de manier waarop deze een waarde probeert te geven aan een gebruiker op social media. Nog interessanter om te weten is hoeveel men werkelijk denkt dat een gebruiker waard is op Social Media. In echt geld!

Hoeveel ben jij waard?

Om te zien hoeveel een profiel waard is, kan je een relatief simpele rekensom maken. De meeste grote sociale netwerken begeven zich immers naar de beurs. Op deze manier krijgt het netwerk een bedrag opgeplakt die zou moeten overeenkomen met de werkelijke waardering van het netwerk. En een sociaal netwerk is uiteraard maar waard wat de som van de individuele profielen waard zijn.

Facebook bijvoorbeeld heeft ongeveer een prijskaartje van 115 miljard dollar. Er zijn ongeveer 1.11 miljard profielen op het netwerk, wat zou willen zeggen dat elk profiel 103 dollar waard is.

Het professionele netwerk LinkedIn is ook beursgenoteerd en wordt momenteel gewaardeerd op 25 miljard dollar. Het netwerk is er in geslaagd om 230 miljoen profielen aan te trekken. Dit betekent dat elk profiel een waarde heeft van 108 dollar.

Twitter, dat zich onlangs naar de beurs begaf, heeft een totale beurswaarde van 22.5 miljard dollar. Het totaal aantal geregistreerde profielen op Twitter ligt momenteel op 555 miljoen.  Zit je op Twitter? Dan ben je iets meer dan 40 dollar waard.

Instagram werd een tijdje geleden opgekocht door Facebook voor 1 miljard dollar. Met 150 miljoen actieve gebruikers zou een gemiddelde Instagram-gebruiker dus iets meer dan 6 dollar waard zijn.

Hoeveel is een social media post waard? 

Maar uiteraard gewoon een profiel aanmaken op een sociale netwerksite betekent niets, je zal natuurlijk enigszins actief moeten zijn. En een sociaal netwerk leeft van de activiteit van haar leden. Hoe meer activiteit, hoe meer mogelijkheid om te adverteren naar deze gebruikers, hoe meer info om te verkopen,... Meer activiteit leidt dus tot meer omzet. Maar hoeveel is elke activiteit waard?

Elke tweet die in 2013 geplaatst is, zal ongeveer 0,018 dollar omzet waard zijn. Toptwitteraars met enkele tienduizenden tweets per jaar zijn dus zelfs goed voor enkele honderden dollars. 

Als we er van zouden uitgaan dat Facebook enkel omzet haalt uit de geüploade foto’s van de gebruikers, dan is elke foto een extra 7 dollarcent waard. Een heel fotoalbum aanmaken kan dus al resulteren in een tiental dollars.

Als we op de zelfde rekenwijze verder zouden bouwen dan brengt elke nieuwe endorsement op LinkedIn een extra 40 dollarcent op. Heb je een honderdtal endorsements op jouw LinkedIn-profiel? Ze zullen jou bedanken want je hebt hen 40 dollar omzet opgeleverd.

Incasseren?

Ben je dus aangesloten bij deze 4 grote sociale netwerken dan ben je al gauw 250 dollar waard! Ben je daarbovenop nog eens actief, dan kan je je prijskaartje verdubbelen. Jammer genoeg kan je dit geld niet echt incasseren, dat onderdeel wordt overgelaten aan de aandeelhouders.

Bronnen: