Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

1. Dit is de nieuwe lichting start-ups van (The) Birdhouse

Uit een recente survey van start-up accelerator Birdhouse (jawel, voortaan zonder 'The') blijkt dat net 88% van alle alumni nog steeds alive and kicking zijn. Straffer nog: hun omzet groeit elk jaar met gemiddeld 300%. Mooie vooruitzichten dus voor de zevende lichting jonge ondernemers die mogen deelnemen aan het 6 maanden durende programma van Birdhouse Accelerator.

Birdhouse schakelt overigens nog een versnelling hoger: de start-ups kunnen voortaan via Belfius Bank een bulletlening van 50.000 euro afsluiten. Geld dat ze pas pas na drie jaar hoeven terug te betalen, aan een extra voordelige rentevoet van 1,1%. “Die 50.000 euro kan echt het verschil maken tussen slagen of falen”, zegt Jan-Willem Callebaut, CEO van Birdhouse. “We hebben in vorige cohorts gemerkt dat veelbelovende start-ups het niet halen, omdat ze te weinig geld ter beschikking hebben om snel genoeg te kunnen accelereren naar een grotere kapitaalronde. De lening van 50.000 – waarmee ze bijvoorbeeld een jaar lang een extra teamlid kunnen betalen – geeft hen die ademruimte.”

Nieuw is dat iedere deelnemende start-up voortaan 3% van zijn aandelen afstaat, wat volgens Birdhouse nodig is om een hyperpersoonlijk traject te kunnen aanbieden. “We gaan samen met elke start-up die we toelaten een persoonlijk programma op maat uitwerken”, verduidelijkt Callebaut die meteen ook benadrukt dat het geen vrijblijvend experiment is. “Op dag één bepalen we samen met de founders waar ze 6 maanden later willen staan met hun start-up. Alle coaches, mentoren en iedereen in onze community werken het volledige traject naar dat doel toe. We leren start-ups van meet af aan om keuzes te maken. Focus is het nieuwe goud.

Deze 10 start-ups werden door een jury geselecteerd uit meer dan 550 inzendingen: Cashplannr, Tifogroup, Joyco, JustBite, Engaging Heroes, Q-it , Bubbly-Doo , Dockflow, Tcofleet.be en We Love Food.


2. België is één van de betere landen ter wereld om te werken als webdeveloper

Het is zo slecht nog niet in ons kleine Belgenlandje. En al helemaal niet als je als webdeveloper actief bent, zo blijkt uit een onderzoek van Yell Business. Zij vergeleken de salarissen van developers in 35 verschillende landen, met de nodige aanpassingen op basis van algemene leefkosten. Op basis hiervan plaatsten ze België op een mooie zevende plaats met een gemiddeld jaarloon van ruim 40.459 euro.

Op plaats één staat China, waar webdevelopers gemiddeld zo’n 65.162 euro per jaar verdienen. Al ligt dit eerder aan de lage kosten van levensonderhoud in het land, dan aan het feit dat er riante lonen uitbetaald worden.

Goed nieuws voor developers die graag meer willen verdienen: aangezien programmeertalen internationaal van aard zijn en je je werk in principe overal ter wereld kan uitvoeren, houdt niets je tegen om je kans als webdeveloper elders te wagen. Het onderzoek van Yell Business raadt alvast aan om eens een kijkje te nemen naar vacatures in Saoudi Arabië, de Verenigde Staten, Zwitserland, Frankrijk en Duitsland.


3. Kapitaalinjectie van 1 miljoen euro voor Kadonation

Het Gentse cadeauplatform Kadonation, dat in 2016 werd opgericht door Jelle Van Roosbroeck en Fabrice Guillermin, kondigt een kapitaalinjectie van 1 miljoen euro aan. De extra investering komt van nieuwkomer Thomas Bonte, bovenop bijdragen van de bestaande aandeelhouders, waaronder Luc Van Mol, Harry Demey, alsook Wim en Guido Beazar én een uitbreiding van het bestaande kredietengagement bij Belfius.

Kadonation-oprichters Fabrice Guillermin en Jelle Van Roosbroeck

Oorspronkelijk diende Kadonation om het samenleggen voor groepscadeaus te vereenvoudigen. Kort na oprichting begon de start-up ook cadeaubonnen aan te bieden en groeide het zo razendsnel uit tot een platform met ruim 50.000 gebruikers. Met de nieuwe kapitaalinjectie is de ambitie vooral om te focussen op verdere groei, alsook om zich te richten op het marktsegment van professionele gebruikers.

Vorige week nog haalde het Gentse bedrijf het nieuws met de integratie in de Payconiq by Bancontact-app.


4. Profielen met kennis van blockchain zijn volgens LinkedIn het meest gegeerd

Dat techprofielen erg gegeerd zijn op de arbeidsmarkt, weten we intussen allemaal. Stond cloud computing vorig jaar nog met stip op één als meest gezochte skill op Linkedin, dit jaar is het een plaatsje gezakt ten koste van blockhain. Dat deelt het professionele sociale netwerk zelf mee in een recente blogpost.

Bedrijven lijken vooral op zoek te zijn naar technische profielen die hun kennis kunnen benutten voor zakelijke implementaties.En alhoewel blockchain het in de volksmond nogal vaak gelinkt wordt aan de financiële sector via bitcoin en andere digitale munten, wordt het nu ook omarmd door - onder andere - de transport- en logistieke sector. Andere skills die de top vijf van meest gezochte vaardigheden aanvullen, zijn Analytical Reasoning (alles wat te maken heeft met datascience en -analyse), AI en UX-design.


5. Brusselse start-up Cowboy verrast door succesvolle crowdfundingcampagne

Op één maand tijd haalde Cowboy -de Brusselse start-up die hoge ogen gooit met zijn elektrische fietsen in een strak zwart design - ruim 4 miljoen Britse pond op via hun crowdfundingcampagne op Crowdcube. Een straffe prestatie, als je beseft dat het eindbedrag 340% van het initiële doel is. En nog straffer, als je beseft dat het initiële doel van £1.2 miljoen op amper 12 minuten al gehaald werd en de kaap van £3 miljoen in slechts vijf dagen gerond werd.

Ruim 3.155 investeerders uit 70 verschillende landen deden een duit in het zakje, met een gemiddelde investering van £1.295 per persoon. De grootste bedragen kwamen van investeerders uit België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een eerdere series A-ronde in het najaar van 2018 resulteerde in een kapitaalophaling van maar liefst 10 miljoen euro.

Cowboy, dat in 2017 in Brussel het levenslicht zag, heeft een duidelijk doel voor ogen: met hun geconnecteerde e-bikes de stedelijke mobiliteit revolutioneren. CEO Adrien Roose: “We zijn erg verrast door het enorme succes van onze crowdfundingcampagne. Dit collectieve enthousiasme sterkt ons in ons geloof dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen in stedelijke mobiliteit.”