Hoe zou het eigenlijk zijn met Salesflare? De start-up van Jeroen Corthout en Lieven Janssen ging bijna 5 jaar geleden van start, en kende onder de vleugels van accelerator Start it @KBC een snelle groei. In Techmag vertelt CEO Jeroen Corthout het ondernemersverhaal, en deelt hij lessons learned over het uitbouwen van een evenwichtig team. Ook geeft hij best practices mee voor het aanwerven van de juiste profielen.

Liever generalisten dan specialisten

Elke start-up zoekt naar manieren om snel te groeien. Veel van die bedrijfjes nemen onmiddellijk 20 extra teamleden aan, wat volgens Corthout geen slimme zet is. “Als je veel specialisten aanwerft zonder dat je product op punt staat, loop je het risico kapot te groeien”, meent hij. “Daarom werken er bij Salesflare vooral generalistische profielen. Let wel: ons team barst van expertise, maar bijvoorbeeld een SEO-specialist hebben we nog niet. Voor onze start-up is het nu vooral een kwestie om voor elk domein modellen uit te stippelen die werken, en daar nadien specialisten op te zetten.”

Op dit moment ben ik voor 25% manager, maar ik ben ook nog steeds de doener die graag zelf dingen in gang zet

En zodra je specialisten aanneemt, ondervind je als CEO de evolutie van bedrijfsleider naar manager. Corthout voelt dat hij daarin nu de eerste stappen zet. “Momenteel ben ik voor 25% manager, maar ik ben ook nog steeds de doener die graag zelf dingen in gang zet”, legt hij uit. “Toch zal het nu vooral een kwestie worden van snel managementlagen te bouwen. Zo kunnen we onze start-up ervan verzekeren dat ze draait als een geöliede machine. Daar horen volgens mij regelmatige feedbackmomenten bij, al houden we nu op frequente basis al one-on-one meetings. Op die manier stomen we Salesflare klaar voor de volgende stap.”

Niet blindstaren op ervaren kandidaten

Inmiddels heeft Salesflare wel wat ervaring met het aanwerven van nieuwe profielen. Een belangrijke les die Corthout onder andere leerde, is talent in huis halen op basis van potentieel in plaats van ervaring. “Als ondernemer ben je snel geneigd om ervaren profielen in dienst te nemen”, knikt hij. “Je gelooft dat zij je een hoop klanten kunnen bezorgen - per slot van rekening hebben ze dat al gedaan voor andere bedrijven.

Maar vaak zie je dan dat zulke profielen zich niet zozeer focussen op het probleem in jouw start-up, maar repliceren wat ze al hebben gedaan voor andere ondernemingen. En dat is vaak niet de juiste aanpak voor jouw bedrijf. Daarom raad ik andere ondernemers ook aan om in het begin generalisten aan te nemen waarin je voldoende potentieel ziet. Die kun je vervolgens opleiden volgens de specifieke noden van jouw start-up.”

Referentiechecks zijn nodig om te bevestigen of je buikgevoel over een potentiële kandidaat klopt

Maar daarmee is de klus zeker niet geklaard. Corthout wijst op het belang van referentiechecks. “Je kan je terugvallen op een cv en je buikgevoel, maar je doet er goed aan om even te bellen naar een andere ondernemer die al heeft samengewerkt met de kandidaat in kwestie. Een extra geruststelling, zeg maar. Want een foute hire komt je start-up heel duur te staan.”

Kleine stapjes zorgen voor grote vooruitgang

En een foute aanwerving deed niet alleen Salesflare, maar ook zijn CEO veel pijn. “Daar lig je echt wakker van”, erkent Jeroen Corthout. “Maar nogmaals: om je bedrijf te behoeden voor grote fouten, is het soms goed om niet té snel te gaan.”

“Mocht ik opnieuw beginnen met Salesflare, zou ik op verschillende domeinen nog kleinere stappen hebben genomen. En dan heb ik het niet alleen over hiring, maar ook over het product an sich. Te snel iets complex willen maken, vertraagt je vooruitgang. Dus kom uit je tent en test hoe je een eenvoudig product aan de man kan brengen. Zo verwerf je al snel die eerste inkomsten.”

Ook benieuwd welke andere learnings de CEO van Salesflare je kan bijbrengen? Bekijk hieronder de aflevering en mis geen enkele episode door je hier te abonneren op Techmag!