Facebook maakte een - niet geheel onverwachte - zet, dat het platform nog meer op Snapchat laat lijken. Het experimenteert nu met een Stories-functie, zoals je die op Snapchat en Instagram ook hebt. Daar verdwijnen foto’s en video’s na 24 uur. Momenteel kunnen enkel Ierse gebruikers de functie uittesten.

In 2013 introduceerde Snapchat haar Stories-functie. Toen nog uniek, ondertussen kan je sinds augustus ook op Instagram terecht voor tijdelijke foto’s en video’s. Een kopie van Snapchat, gaf Instagram-producthoofd Kevin Weil in december toe. Al voegde hij daar wel aan toe dat hij gelooft dat alle social media-kanalen uiteindelijk zo’n functie zullen krijgen. Facebook zet alvast de trend door. Ook WhatsApp zou iets gelijkaardigs aan het testen zijn.

 

Beter goed gejat...

De weergave van de verhalen is erg gelijkaardig aan de manier waarop Instagram dat doet. Daar verschijnen de Stories ook als een reeks cirkels bovenaan het scherm. De gezichtsfilters doen dan weer heel erg aan Snapchat denken. Kortom, uniek is het niet. Maar Instagram heeft al bewezen dat er veel waarheid zit in het spreekwoord ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’. De app beweert namelijk dat de functie 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers heeft. Net zoveel als alle gebruikers van Snapchat bij elkaar.

Facebook vertelde aan Recode dat het hoopt de Stories-functie wereldwijd uit te rollen de komende tijd. Wie weet spotten wij de Stories hier binnenkort dus ook!