Eerder dit jaar stond het in alle kranten: de Belgische e-commerce markt groeide nog eens met 17%. Dat al die pakketjes op een efficiënte, en liefst ook financieel aantrekkelijke en milieuvriendelijke manier bij de eindconsument dienen te geraken, maakt dat de logistieke sector al even het hoofd breekt over mogelijke alternatieven voor de erg vervuilende en dure levering aan huis. SendCloud combineert als enige verzendtool voor webshops meerdere vervoerders. Maar is dit wel een degelijk alternatief? Wat zijn de voordelen en waar liggen nog uitdagingen op het pad? In hoeverre zal het aandeel van bestellingen die op die manier de eindgebruiker bereiken op termijn stijgen? Bloovi zocht het uit in een interview met Sabi Tolou, co-founder en CCO van SendCloud.

Gratis verzending op termijn niet langer rendabel

Het hoeft niet te verbazen dat doordat e-commerce in de lift zit, er ook verschuivingen plaatsvinden op de logistieke markt. Een van de zaken die in vraag worden gesteld is het aanbieden van gratis verzending. Met hun verzendoplossing voor webwinkels is SendCloud de laatste jaren stevig doorgebroken op de Belgische markt. Co-founder Sabi Tolou licht het probleem toe: “Voor elk te verzenden product dient de webshopeigenaar de verzendkosten voor te financieren. Dat neemt een stukje van zijn marge weg. Shops die vandaag geen verzendkosten aanrekenen aan de eindconsument zullen hier in de toekomst moeten van terugkomen, zeker voor webwinkels die handelen in commodity goods waar de marges sowieso al laag zijn. Het is in dat geval niet meer rendabel voor hen om geen verzendkosten meer aan te rekenen.” Ook aan transportzijde speelt dit probleem mee: “Vervoerders moeten steeds meer investeren in de kwaliteit, de technologie en de mankracht van en binnen hun netwerk. Dat heeft uiteraard ook zijn prijs, wat op een of andere manier dient doorgerekend te worden naar de eindconsument.

Founders Sendcloud

Levering in een servicepunt als valabel alternatief?

Een van de alternatieven om verzending betaalbaar te houden, is levering in een zogenaamd servicepunt. In ons land zijn dat vaak zelfstandige winkels die naast hun core business - bijvoorbeeld de uitbating van een krantenwinkel - de service aanbieden aan consumenten om er hun online besteld product te komen ophalen of terugsturen. Deze shops krijgen in ruil voor deze dienst een financiële tegemoetkoming én meer traffic in hun winkel.

" Ook voor de webshopeigenaar is zo’n levering in een servicepunt voordeliger, want zij betalen een aanzienlijke lagere prijs per pakketje minder dan voor een levering aan huis."

“Met de huidige logistieke structuur zijn fysieke afhaalpunten voor alle partijen rendabel. De grote reden daarachter is dat het afleverpercentage eigenlijk 100 procent is. Dat maakt dat de kost van die zogenaamde ‘last mile’ veel lager ligt voor een shop-levering dan voor een home-levering. Een ander voordeel is dat de vervoerder een hoger servicelevel kan behouden bij dergelijke afhaalpunten. Ook voor de webshopeigenaar is zo’n levering in een servicepunt voordeliger, want zij betalen een aanzienlijke lagere prijs per pakketje minder dan voor een levering aan huis. Bovendien heeft de consument meer vrijheid te kiezen waar en wanneer hij het pakketje afhaalt.

Schijnbaar alleen maar voordelen dus, uit dat zich dan ook in het aantal postpakketten dat volgens dergelijke methode geleverd wordt?“In België wordt ongeveer tussen 9 en 15 procent van de online orders geleverd in een pakketpunt, maar dat kan verschillen per product. Hoewel dit soort levering beter is voor het milieu, aangezien de postbode dan maar één stop moet maken in plaats elk pakketje bij een individueel adres af te leveren, zien we dat door hun relatief kleine aandeel in alle leveringen het effect op het milieu nog te verwaarlozen is. Dat wil ook zeggen dat de overige pakweg 85 procent van de Belgische postpakketten nog aan huis geleverd wordt.” Hoe het komt dat dit aandeel toch nog zo groot is en blijft, is voor Tolou geen raadsel: “Ik zou het net veel aangenamer vinden om als klant zelf controle te hebben waar en wanneer ik het pakket wil afhalen. Toch bieden nog heel wat shops deze mogelijkheid niet aan in hun checkout. Als dat niet gebeurt, zal er ook geen inhaalbeweging komen om die 9 tot 15 procent hoger te krijgen.”

Nakende verschuivingen in het aanbod

Hoewel het dus én financieel aantrekkelijker én milieuvriendelijker is, ligt een groot antwoord op de vraag waarom niet meer shops en consumenten van dit systeem gebruik maken in het simpelweg niet aanbieden van de mogelijkheid op de webwinkel zelf. “Zo’n shop overtuigen kan je het best met de stelling dat het aanbieden van meerdere verzendmethoden wel degelijk de conversie verhoogt. Die conversieverhoging is een logisch gevolg van de verhoogde vrijheid, het verhoogde comfort voor de consument. Toch zijn we voorlopig de enigen op de markt die een plug-and-play solution hebben, wat natuurlijk maakt dat het allemaal een stuk trager gaat. Voor individuele shops kan het erg duur zijn om zulke oplossing te bouwen.”

Daarnaast vergemakkelijkt de huidige werking van de afhaalpunten de populariteit van dit fenomeen niet: “Wat erg treffend is, is dat heel veel van die vervoerders niet willen dat het afleverpunt ook met andere vervoerders samenwerkt. De mindset van dergelijke afhaalpunten zie ik dan ook in de nabije toekomst veranderen. Waar zij nu inderdaad vaak exclusief met één vervoerder samenwerken, zullen ze zich eerder als neutrale partij gaan opstellen én diensten van DHL én bpost én andere aanbieden. Dat zorgt namelijk voor nog meer traffic naar hun winkel en een hoger comfort voor de consument die al zijn pakjes, van welke vervoerder ook, naar diens shop kan brengen.”

Grote internationale verschillen door mobiliteit

Wanneer we het discours op een internationaal niveau brengen, valt al gauw op hoe groot de verschillen tussen landen en culturen zijn. “Oostenrijk is op het vlak van levering in afhaalpunten een erg bijzondere markt. Daar zijn vele van die afhaalpunten lokale cafeetjes of restaurants. Zij zijn vaak ’s avonds laat open, wat een bijkomend voordeel voor de consument oplevert. In Duitsland, Nederland en België zijn het doorgaans winkels die tot pakweg 18 uur geopend zijn, waar je in die cafés vaak tot 23 uur of later terecht kan.” Toch ziet de Chief Commercial Officer daar geen mogelijkheden in voor de Nederlandse en Belgische markt: “De Nederlandse en Belgische consumenten zijn op dat vlak erg verwend. Ik zie hen niet bij een lokale fastfoodbar hun pakket afhalen.

Webwinkels die bestellingen versturen naar Noord-Europese landen zullen het aandeel pakketjes die in afhaalpunten geleverd worden verhoogd zien: “In de Scandinavische landen, waar je veeleer dunbevolkte gebieden hebt, ligt het gebruik van de afhaalpunten een heel stuk hoger. Zij laten hun pakketjes dan ook veel gemakkelijker leveren in de lokale supermarkt waar ze pakweg tweemaal per week langskomen voor boodschappen. In grote steden als Parijs zie je dat je daar weer heel veel levering aan huis hebt. In dat soort dichtbevolkte gebieden merken we dat het verkeer steeds drukker wordt. Met de auto geraak je daar niet zo gemakkelijk meer door de straten. Daar zie je dat er heel wat fietskoeriers rondrijden en de levering aan de afhaalpunten later op de dag plaatsvindt, wanneer het rustiger is.”

In internationale servicelevering zie ik zelf veel potentieel. Vandaag zie je dat enkele grote spelers dat al doen, maar de grote uitdaging schuilt erin dat koerierbedrijven over de grenzen heen afspraken moeten maken. Een bpost zal dus moeten onderhandelen met het Spaanse Correos om in Spanje te mogen leveren in afhaalpunten. En dan niet alleen in Spanje, maar ook met bedrijven uit andere landen.”

Wanneer we Tolou vragen of hij dit op korte termijn als haalbaar ziet, antwoordt Sabi Tolou het volgende: “Dat zie ik in de nabije toekomst niet gebeuren. Grotere spelers zoals een DHL en La Poste zullen dat wel doen. Zij hebben de financiële daadkracht om in een eigen netwerk, M&A of partnership te investeren.”

Stijgend aandeel in levering in afhaalpunten ook afhankelijk van afleverpunten zelf

Dat de logistieke markt in verandering is, staat buiten kijf. Welk effect dat zal hebben voor de consument, legt Tolou als volgt uit: “Om de consument steeds meer de pushen richting die financieel meer voordelige en milieuvriendelijke servicepunt delivery, zullen we in de toekomst de prijzen voor levering aan huis zien stijgen. Hoe de webshopeigenaar dat zal vermarkten, zij het door het te verrekenen in de verkoopprijs van het product, zij het door levering niet langer gratis te maken, is zijn of haar beslissing.”

Toch wil dat niet zeggen dat we massaal naar dergelijke afleverpunten zullen trekken voor onze pakketten: “Of er werkelijk een shift zal plaatsvinden en meer Belgische consumenten naar die afhaalpunten zullen trekken voor hun pakketjes, hangt volgens mij af van de mate waarin de openingsuren van deze afleverpunten en de mogelijkheid om met meerdere vervoerders samen te werken zullen veranderen. Het zal sowieso veranderen en elk jaar zal hun aandeel stijgen, maar om direct van een shift te spreken, lijkt me niet realistisch. De komende vijf jaar zal levering aan huis blijvend het grootste aandeel kennen, ondanks de opkomst van nieuwe initiatieven als levering in de kofferbak van je auto. Zulke nieuwigheden zijn leuk, maar zie ik niet als blijvend.”

Meer weten over verzending en de verzendtool van Sendcloud? Neem dan een kijkje op de website van Sendcloud.