Bron foto: Shutterstock

Lange teksten werken niet online. Mensen lezen niet graag op een computerscherm, laat staan op het scherm van hun smartphone. Dat soort veralgemening leiden ertoe dat je als copywriter standaard de vraag krijgt of het niet korter kan. Wel, soms kan het niet korter. En soms is kort zelfs ten zeerste af te raden.

Een tekst zal altijd te lang zijn als hij voor de lezer niet relevant, naast de kwestie of saai is. Ongeacht of hij in een krant, op de homepagina van een website of op de bijsluiter van een fles hoestsiroop staat.

Als je al een paar uur in een roman aan het lezen bent, omdat het verhaal je intussen met huid en haar opgevreten heeft, zal je wensen dat er geen einde aan komt. Terwijl je hoopt dat, in de handleiding bij je televisie, meteen, bovenaan pagina 1 en liefst in koeien van letters staat hoe je het volume kan regelen als de afstandsbediening het laat afweten.

Wees persoonlijk

Dat geldt ook voor een website van een ondernemer. Als een website volgepakt staat met nietszeggende clichés die je ook op bij een dozijn concurrenten kan lezen, is de kans groot dat je als potentiële klant meteen weg klikt. Maar als je op zoek bent naar een schrijnwerker om een ingemaakte kast te maken en ik kan jouw aandacht vatten door de geïnspireerde manier waarop ik over mijn vak praat, dan is de kans groot dat je meer te weten wil komen over mijn aanbod.

Speel in op behoeftes en ambities

Alles hangt af van de behoefte of ambitie van je bezoeker en de manier waarop je daar in je teksten op weet in te spelen. Als er al een algemene regel is, dan is het deze: mensen die op zoek zijn naar een complex product of dure dienst zijn bereid om meer te lezen dan iemand die twijfelt tussen een boterkoek met of één zonder rozijnen. Wie overweegt om een zware uitgave te doen, zal eerder afgeschrikt worden door te weinig informatie.

KISS

Een goed gestructureerde website, houdt rekening met de verschillende aankoopfasen waar je als klant door moet. Op de homepagina probeer je interesse te wekken met de essentie over je product of dienst maar probeer je vooral in te spelen op de behoefte van je bezoeker.
Het KISS-principe (Keep it short and simple) komt hier goed van pas: hou het kort en bondig.

  • Gebruik informerende en triggerende titels en tussentitels
  • Makkelijk scanbare opsommingslijstjes (met maximaal een 5-tal bullets)
  • Vertrek van de vragen wie, wat, waar, waarom
  • Beperk je tot één gedachte per alinea

Uitgebreide technische details

Via duidelijke call to actions, tracht je je lezer vervolgens dieper in je verhaal te trekken. Om hem bijvoorbeeld meer uitleg te kunnen geven over je aanpak en drijfveren of je verschillende diensten breedvoeriger te omschrijven.

De technische details van je aanbod, de productfiches en de informatie voor ingewijden volgen daarna en mogen best uitgebreid en gedetailleerd zijn. Veel kans dat je leads nooit zo diep doordringen op je website omdat ze al lang overtuigd zijn geraakt dat jij de geknipte partner bent om hen te helpen. Zorg dus zeker dat ze nooit naar je contactgegevens moeten zoeken.

Conclusie: kort is goed maar als je niet kort kan zijn, wees dan altijd relevant. Mensen lezen misschien niet graag op een scherm maar als je geschrijf boeit, dan doet het beslist verder lezen.