Het Nederlandse BuyBay, dat online aangekochte goederen terugneemt, optimaliseert en aan de hand van unieke software terug aanbiedt via verschillende online marktplaatsen, wil nu ook dat geretourneerde producten in België gemakkelijk(er) een tweede leven kunnen krijgen.

Een logische zet, gezien e-commerce door de coronacrisis een enorme boost kreeg en er in 2020 in ons land zowat 20.000 e-shops bij kwamen, goed voor in totaal 48.000 webwinkels. Daarmee stijgt uiteraard ook het aantal teruggestuurde artikelen aanzienlijk, met alle ecologische gevolgen van dien.

BuyBay wil met zijn intelligente software en prijsalgoritmes met uitgekiende logistieke processen meewerken aan zero-waste e-commerce. Het heeft zijn eigen kwaliteits-, beoordelings- en logistiek centrum en opereert vanuit Amsterdam en Wijchen, maar is dus nu ook actief in België en Duitsland. Op dit moment werkt BuyBay, dat in 2014 werd opgericht, al samen met onder meer Unigro en bol.com.

Onze missie is: zero-waste e-commerce”, zegt Arie Kuiper, CEO van BuyBay. “Wij geloven dat ieder product waarde heeft, zolang je er de juiste koper voor kunt vinden. Daarom verwerkt en sorteert ons team van 200 BuyBay’ers dagelijks al deze producten en verkopen we ze voor een goede prijs aan blije, nieuwe eigenaars. Met ieder product dat we verwerken, dragen we bij aan een circulaire economie en minder CO2-uitstoot.”