Alsmaar meer Belgen vinden hun weg naar de webwinkel. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een grootschalig onderzoek dat in opdracht van BeCommerce en met de steun van PostNL, Google en Worldline wordt uitgevoerd door GfK. Zo werd in het eerste semester van 2018 online reeds 5,29 miljard euro uitgegeven, goed voor een stijging van 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast is in verhouding met het eerste semester van 2017 ook het aantal online aankopen met 5 procent toegenomen. “Concreet gaat het in de eerste helft van dit jaar al om zo’n 44,2 miljoen aankopen. Steeds meer Belgen doen hun aankopen tegenwoordig online én daarbovenop merken we ook elk kwartaal een toename in het aantal aankopen", vertelt Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce. 

Regionale verschillen

De online markt is intussen zowel in Vlaanderen als in Wallonië en Brussel goed voor 18 procent van de totale bestedingen. Dat brengt ook een sterkere groei van het aantal online uitgaven met zich mee. Het gaat respectievelijk om een toename van 9 procent voor Vlaanderen tegenover 7 procent voor Wallonië en Brussel. Toch zijn er ook nog enkele verschillen merkbaar tussen de verschillende landsdelen. Waar Vlamingen (68%) vaak gebruik maken van webshops binnen de dienstensector zoals verzekeringen en reispakketten, ligt dat percentage in Brussel en Wallonië (60%) iets lager.

In Vlaanderen blijven 'vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)' de populairste online aankoop. In totaal is dit op vlak van uitgaven in Vlaanderen goed voor een online aandeel van 87 procent en 80 procent voor Wallonië en Brussel. Op de tweede plaats staan'tickets voor attracties en events', met 81 procent voor Vlaanderen en 71 procent in Wallonië en in Brussel. De top drie wordt afgesloten door de pakketreizen. 65 procent van alle online bestedingen in Vlaanderen werden besteed aan dit soort reizen terwijl dat in Wallonië en Brussel 59 procent was. 

Tweede kwartaal volgt stijgende trend  

Het tweede kwartaal van 2018 volgt ook de stijgende trend van het eerste kwartaal, al zien we voor deze periode de groei stabiliseren. Zo stegen de online uitgaven met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, wat resulteert in 2,57 miljard euro online bestedingen van april tot juni 2018. Daarnaast werden er 2 procent meer online aankopen gedaan in deze periode, wat neerkomt op een totaal van 21,3 miljoen aankopen die online plaatsvinden. Het aantal online kopers bleef met 7,1 miljoen echter stabiel tegenover hetzelfde kwartaal in 2017.

De Belg koopt niet enkel vaker online, we geven ook alsmaar meer uit in webwinkels. Zo evolueerde het bedrag dat de Belg gemiddeld online spendeert van 348 euro naar 364 euro, goed voor een stijging van 5 procent. 

Online betalingen met kredietkaart nemen af, belang van PayPal neemt toe

De Belg kiest bij het online winkelen steeds vaker voor de smartphone. Zo maakte in het tweede kwartaal van 2018 maar liefst 24 procent van alle online kopers voor minstens één online aankoop gebruik van hun smartphone versus 22 procent vorig jaar. Dat versterkt de derde positie die de smartphone momenteel bekleedt en doet de tweede plaats die voorlopig nog toebehoort aan de desktop met 32 procent stilaan in het gedrang komen. Op de eerste plaats staat met 55 procent nog altijd de laptop

Ongeveer de helft van de online kopers heeft voor hun online aankopen ook in het tweede kwartaal van 2018 gebruik gemaakt van Bancontact online. Op de tweede plaats staat de kredietkaart, die stilaan aan belang afneemt als betaalmiddel. Zo maakte in het tweede kwartaal van 2017 nog 49 procent van de Belgen gebruik van zijn kredietkaart voor minstens één online aankoop, tegenover 45 procent nu. PayPal weet daarentegen zijn de derde positie te versterken met 27 procent van de online kopers. 

"België begint eindelijk de voordelen van e-commerce in te zien”, besluit Geeroms nog.