9 op de 10 Belgen lezen reclamefolders en spenderen hier wekelijks gemiddeld bijna 20 minuten aan. Dat blijkt uit een jaarlijkse bevraging door marktonderzoeksbureau Profacts bij 1.006 Belgen naar het gebruik van reclamefolders en gratis pers, in opdracht van BD myShopi.

Reclamefolders blijken populair te zijn bij alle leeftijden. De supermarktfolder is het meest geliefd: 7 op de 10 Belgen verklaren deze folder graag tot heel graag te lezen.

Het activerend effect van de folder op jongeren en ouderen is op veel vlakken gelijkaardig. Zowel papieren als digitale folders zetten alle leeftijdsgroepen aan tot het overwegen van aankopen, het ontdekken van nieuwe producten of het surfen naar de website van een winkel of merk.

Prijzenjagers en plezierlezers

De helft van de Belgen geeft aan dat folders helpen bij hun aankopen. 3 op de 5 Belgische consumenten gebruiken reclamefolders om prijzen te vergelijken. Daarnaast gaan 7 op de 10 actief op zoek naar aanbiedingen en zoekt ongeveer 2 op 5 gerichte informatie over bepaalde producten.

Tim De Witte, Chief Commercial Officer van BD myShopi, vertelt waarom Belgen de klassieke folder nog altijd verslinden: “Naast het activerend vermogen van een folder, blijkt de inspirerende factor ook steeds belangrijker. Bijna de helft van de Belgen leest de reclamefolder ter inspiratie en meer dan 2 op de 5 doorbladeren die als ontspanning.”

“We zien dan ook dat onze klanten hierop inspelen: recepten worden toegevoegd in food folders om consumenten te inspireren, een interieurfolder staat boordevol woon- en lifestyle tips. Meer en meer tonen folders niet louter de aangeboden producten, maar brengen ze context voor de consument,” voegt De Witte toe.

Slechts 3% gaat volledig “papierloos”

De reclamefolder is een gevestigde waarde in de lectuur van de Belg. 1 op de 3 Belgen geeft aan uitsluitend papieren folders te lezen, maar de digitale folders op desktop, smartphone en tablet winnen terrein. Iets meer dan de helft leest beide. Opvallend: slechts 3% gaat volledig ‘papierloos’ en beperkt zich tot het lezen van de digitale versies van de folders.

Daarnaast gebruiken meer dan 8 op de 10 Belgen reclamefolders om hun boodschappenlijstje op te maken. Het papieren boodschappenlijstje maakt meer en meer plaats voor een digitaal lijstje, vooral bij jongere generaties.

“De reclamefolder is een fort”, besluit De Witte. “De resultaten van het onderzoek tonen duidelijk aan dat papieren reclamefolders hun relevantie bewijzen in een digitale samenleving, en dat winkels en merken maximaal dienen in te zetten op omnichannel activatie.”