Neen, het is niet alleen de schuld van de regering dat er veel werklozen zijn en het is nog minder de taak van die regering om dat alleen op te lossen! Jobactivatie is namelijk ook een essentiële taak voor werkgevers die zich niet uit de markt willen laten drukken door agielere concurrenten.

Niet langer marketing buzz

Vooral bedrijven die op zoek zijn naar technische profielen, ICT'ers of geschoolde arbeiders hebben het moeilijk om het juiste talent aan te trekken. Een opvallende tendens daarbij is dat hoe langer hoe meer bedrijven hun vacatures proberen in te vullen via opleidingen die ze zelf organiseren.

En, wel ja, waarom ook niet? Ondernemers zijn nu eenmaal ondernemend. In plaats van aan de zijlijn te staan roepen dat het onderwijs tekortschiet, of dat het allemaal de schuld van de multinationals is omdat ze de markt van het talent afromen met hogere lonen, extra’s en andere bonussen, stemt dit resultaat mij bijzonder gunstig. Het betekent namelijk dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet langer een marketing buzz is, maar een volwaardig element vormt van de strategie waarmee bedrijven zich op de markt willen positioneren en onderscheiden.

Probleem van iedereen

Ik zou nog een stap verder willen gaan want het is al te gemakkelijk om de overheid of de regeringen in dit land met de vinger te wijzen voor een falend beleid van arbeidsmarktactivatie. Niet dat ik onze instellingen verdedig of stel dat ze hun rol allemaal ten volle en ten goede spelen, maar de krapte op de arbeidsmarkt is een maatschappelijk probleem. Dat kan enkel een oplossing krijgen als de hele maatschappij, inclusief ondernemers en werkgevers, de neuzen in dezelfde richting zet. MVO betekent daarom veel meer dan wat etnische, gender- of CO2-quota op te nemen in één of ander obscuur managementrapport en dan vrolijk verder de kop in het zand te steken.

"De krapte op de arbeidsmarkt is een maatschappelijk probleem"

Ik ben er trouwens zeker van dat het stimuleren van bedrijfsinterne academies de drempel tot de arbeidsmarkt verlaagt, niet alleen voor laagopgeleiden of mensen met een migratie-achtergrond maar evenzeer voor gediplomeerde werknemers. Ons managementteam huldigt dit principe al sinds mijn vennoten en ik besloten om met onze onderneming Janssens Field Services de extra mijl af te leggen. In onze JFS Academy hebben wij de voorbije tien jaar niet minder dan 750 werknemers opgeleid. Sommigen vonden daarbij hun weg naar andere bedrijven, zelfs bij concurrenten, maar dat mag geen reden zijn om geen opleiding meer te organiseren.

Alleen door te blijven inzetten op bedrijfsinterne scholing kunnen ondernemingen zich op Darwiniaanse wijze aanpassen en overleven. En net dat laatste is van cruciaal belang om onze gezamenlijke rijkdom op peil te houden. Met hoe meer we aan de slag zijn en blijven, hoe zekerder we zijn dat de pensioenfactuur niet doorgeschoven hoeft te worden naar de volgende generatie. Ook dat is lijfsbehoud van ondernemers.

Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur en zelf een opinie wil schrijven, stuur ons dan een mailtje op redactie@bloovi.be