Test-Aankoop eist 200 euro schadevergoeding voor de privacyschending van Belgische Facebook-gebruikers in het Cambridge Analytica-schandaal. De consumentenorganisatie wil zo een lijn trekken. Mischa Verheijden houdt in dit opiniestuk Test-Aankoop een spiegel voor over hoe ze zichzelf heer en meester wanen over de mensen in hun databestand.

Test-Aankoop eist 200 euro schadevergoeding voor elke Facebook-gebruiker, kopte De Morgen heel recent. Om hun eis kracht bij te zetten, bundelt Test-Aankoop daarvoor de krachten met consumentenorganisaties uit Italië, Portugal en Spanje. Aanleiding voor de claim is het schandaal rond Cambridge Analytica. Het bedrijf heeft de privacy van meer dan 87 miljoen Facebook-gebruikers geschonden. Daaronder ook Belgen, waarvan er al duizenden zich hebben aangesloten bij de opengestelde vordering. “Natuurlijk is dit David tegen Goliath en wordt dit een werk van lange adem. En ja, bedrijven als LinkedIn, Google en Amazon doen net hetzelfde. Maar het is tijd om een lijn te trekken”, zegt Simon November van Test-Aankoop in De Morgen.

Die lijn mag Test-Aankoop dan ook voor zichzelf trekken. Want eerlijk gezegd ken ik maar weinig organisaties met zulke agressieve en zogenaamd gepersonaliseerde massacampagnes om leden te werven.

Via via werden we met ons gezin ooit lid van Test-Aankoop, maar dat lidmaatschap beëindigden we al vrij snel door enerzijds de enorme opdringerigheid en anderzijds onze twijfels bij de onafhankelijkheid van de vergelijkende testen. Recent zou ik daar nog aan toevoegen: een kortzichtig wereldbeeld toen ze waarschuwden voor burn-outcoaches. Niet dat ze geen gelijk hebben dat er veel kaf tussen het koren zit, maar het punt zat hem vooral in het ontbreken van een opleiding bij veel coaches. Nou, hoeveel mensen hebben vandaag een job waarvoor ze niet zijn opgeleid. En die die job juist daarom zo goed kunnen doen.

Soit, ik dwaal af.

We zijn dus geen lid meer, maar Test-Aankoop bleef proberen ons terug te winnen. Ik heb de de envelop altijd bewaard, omdat het zo’n sprekend voorbeeld is van offline spam.

Omdat we nog altijd in hun databestand zitten, moest Test-Aankoop daar met de General Data Protection Regulation voor de deur iets mee. Net als duizenden andere organisaties propten ze vorige week mailboxen vol met het oog op het ingaan van die GDPR of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), zoals Test-Aankoop die Europese wet in haar schrijven aanhaalt.

In de mail stond te lezen dat die AVG voornamelijk in het leven is geroepen om het voor iedere consument mogelijk te maken de controle te houden over de gegevens die hij communiceert. En dus te weten waartoe men zich verbindt wanneer die gegevens worden gedeeld. ‘Bij Test-Aankoop nemen we al jarenlang initiatieven om te verzekeren dat de consument heer en meester is van zijn eigen keuzes. We steunen dan ook deze Europese regelgeving, die aansluit bij ons voortdurend streven naar markttransparantie.’

Heer en meester over je eigen keuzes, is dat wat u zegt, D. Henneton, directeur van Test-Aankoop?

Net als wederom vele anderen heeft Test-Aankoop haar algemene voorwaarden en privacyreglement aangepast en vraagt er kennis van te nemen, omdat je als je na 25 mei nog gebruik maakt van hun diensten je akkoord gaat met die updates.

Maar, zo schrijft de door Test-Aankoop directeur D. Henneton ondertekende e-mail: ‘Het staat je uiteraard steeds vrij om de diensten van Test-Aankoop stop te zetten en de informatie die je van ons ontvangt te beheren. Je kunt je voorkeuren hiervoor meteen aanpassen op deze pagina.’

Ja, dat had je gedacht.

Als je op de link klikt, moet je je eerst aanmelden en dan staat er, voordat je je voorkeuren kunt aanpassen, eerst dit ...

Ho.

Je wilt je voorkeuren aanpassen, omdat je niet akkoord wilt gaan met de aangepaste algemene voorwaarden en het privacyreglement maar om je voorkeuren aan te passen, moet je eerst akkoord gaan met de aangepaste algemene voorwaarden en het privacyreglement.

Wie is hier nu heer een meester over zijn data en keuzes?

Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur of zelf een opinie wil schrijven, mail ons dan op redactie@bloovi.be