foto: shutterstock.com

Facebook heeft bekend gemaakt dat 1,79 miljard mensen elke maand inloggen op hun Facebookaccount. Dat is een stijging met 16% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast begint Facebook alsmaar meer dé toegangspoort tot het internet te worden. 

52% internetgebruikers heeft account

Volgens de gegevens van de internet-monitoring website Internet Live Stats zouden zo'n 3,42 miljard mensen wereldwijd toegang hebben tot het internet. Een kleine rekensom leert ons dat 52% van hen ook een Facebook-account heeft waar ze maandelijks op inloggen. 

Vorig jaar werd in de pers nog beweert dat bijna de helft van de internetgebruikers over een Facebook-account beschikt. De nieuwe cijfers bewijzen dat het sociale netwerk dit jaar een flinke vlucht omhoog heeft genomen. 

Nog veel groeipotentieel 

Of er een limiet zit op de groei van Facebook? Volgens CEO Mark Zuckerberg is die nog niet in zicht. Er zijn immers een aantal factoren die in de kaart van Facebook spelen. 

Foto: Mark Zuckerberg op F8 2016 (bron: Facebook Newsroom)

Allereerst wordt het alsmaar goedkoper om een smartphone met internettoegang aan te schaffen. Ten tweede zijn technologiebedrijven (nvdr. waaronder Facebook & Google) bezig om internet naar alle uithoeken van de wereld te brengen. 

Facebook heeft zelf ook zo'n project waarbij het gigantische drones inzet om internettoegang naar de meest onbereikbare plaatsen ter wereld te brengen. Daarnaast heeft Facebook nog groeipotentieel indien het ook de overige 48% internetgebruikers kan overtuigen om een account aan te maken. 

Facebook: dé toegangspoort tot het internet?

Opvallend: dankzij haar droneproject om de bevolking van vaak ontwikkelingslanden online te krijgen lijkt Facebook alsmaar meer dé toegangspoort van het internet te worden. Het gevolg: meer gebruikers, waardoor Facebook meer advertentie-inkomsten kan bijeen scharen. 

Het droneproject werd door sommigen als megalomaan en ronduit vreemd bestempeld. Maar nu blijkt dat de strategie zijn vruchten begint af te werpen en Facebook's volgende groeiperiode kan inluiden.

Dat heeft Mark Zuckerberg weer goed gezien! ;)