Vraag twee online marketing professionals of sociale media belangrijk zijn voor SEO. Eén van hen zal “ja” zeggen, de ander “nee”. Wat moet je nu eigenlijk weten over sociale media en SEO? Hier zijn de feiten.

Realiteit: het is een grijs gebied

Je hoeft het niet aan 2 verschillende mensen te vragen om een verwarrend antwoord te krijgen. Matt Cutts, voormalig hoofd van Google’s Webspam team en SEO-messias, heeft op verschillende momenten zowel ja als nee gezegd.

Google en andere zoekmachines geven niet al hun geheimen prijs. Best practices in SEO zijn gebaseerd op een combinatie van 2 dingen:

  1. Wat zoekmachines ons vertellen
  2. Wat we weten uit ervaring

Wat sociale media betreft krijgen we van Google gemengde signalen. Uit ervaring kunnen we niet met zekerheid zeggen of sociale signalen een invloed hebben, omdat er veel factoren meespelen.

Correlatie ≠ Causaliteit

In de jaarlijkse Ranking Factors Study van Searchmetrics vertonen sociale signalen consequent een zeer sterke correlatie met de rankings in zoekmachines:

Hierdoor zijn veel mensen gaan geloven dat sociale media één van de belangrijkste dingen zijn om zich op te concentreren voor SEO, met Google +1’s bovenaan de lijst.

Wat belangrijk is om te begrijpen is dat het onderzoek van Searchmetrics correlaties analyseert tussen verschillende signalen en rankings. Dit betekent dat sites die goed scoren in zoekmachines meestal ook veel likes en shares hebben.

Correlatie betekent echter niet altijd causaliteit,  zoals deze hilarische reeks grafieken illustreert.

De verwarring rond correlatie en causaliteit is zo erg dat Searchmetrics’ Ranking Factors Study van 2015 bijna volledig gewijd is aan het uitleggen van het verschil.

Waarom sociale media nog steeds belangrijk zijn

Betekent dit dat je sociale media moet vergeten en je op andere dingen moet concentreren?

Nee! Als er iets is wat we leren uit de sterke correlatie tussen sociale signalen en rankings in zoekmachines, dan is het wel dat geweldige bedrijven het geweldig doen met zowel social als SEO.

Kijken naar sociale media als een gereedschap voor SEO maakt dat je beide verkeerd aanpakt.

Probeer niet om meer likes en shares te krijgen om je Google ranking te vergroten, maar wees het beste antwoord op de zoekopdrachten die je bezoekers invoeren. Maak ze dan gelukkig zodat ze op sociale media over je praten en met je converseren.

Sociale media en SEO zijn verschillende kanalen. Zorg dat ze elkaar complementeren en je zal geweldige resultaten bereiken.

bron: FairEtail Blog