Rekruteringsexpert Hays trekt aan de alarmbel: onze arbeidsmarkt heeft een nijpend tekort aan STEM(science, technology, engineering, mathematics)-profielen. Vacatures waarbij kennis van wetenschap, tech of wiskunde noodzakelijk is, raken dus steeds minder ingevuld. Jean-François Art, National Director in Life Sciences en Contracting van Hays, stelt dat de economische groei zo in het gedrang komt. Al is het wel een probleem dat op een slimme manier kan opgelost worden. De opleidingen zijn vaak te moeilijk en te weinig aantrekkelijk voor jongeren, klinkt het. Daarom pleit Hays pleit voor een langdurige begeleiding en actieve inspraak van de student in de STEM-opleiding.

Te lage instroom in STEM-opleidingen

Jean-François Art kaart een te lage instroom van studenten in STEM-opleidingen aan als oorzaak. “De hoge moeilijkheidsgraad van de ingenieursopleiding is één ding, maar daarnaast is er ook een gebrek aan kennis over de studierichting”, vertelt hij. “Zo blijkt dat studenten dikwijls niet juist geïnformeerd zijn, waardoor ze na een tijd beseffen dat ze een foute studiekeuze hebben gemaakt.”

Ingenieurs hebben tal van toekomstmogelijkheden: ze zijn tenslotte in staat om heel wat maatschappelijke problemen op te lossen

De man is van mening dat onze samenleving de clichés over ingenieurs en de verwante opleiding de wereld moeten uithelpen. “Want het komt niet alleen in België, maar heel Europa voor”, voegt hij daar nog aan toe. “Ingenieurs hebben tal van toekomstmogelijkheden: ze zijn tenslotte in staat om heel wat maatschappelijke problemen op te lossen. Bovendien zijn hun professionele parcours vaak de meest uitdagende en impactvolle door de continue ontwikkelingen in de sector en afwisselende trends.”

Stages als nieuwe manier van rekruteren?

Gelukkig trad in 2012 het STEM-actieplan in werking, een initiatief van de Vlaamse regering om jongeren te stimuleren voor STEM-opleidingen en –loopbanen te kiezen. Maar dat is volgens Art niet voldoende. “Ik vind dat we open communicatie en samenwerkingen nodig hebben tussen zowel de overheid, scholen als bedrijven”, meent hij.

De bedrijfswereld kan de nodige verandering mee in gang zetten, door bijvoorbeeld stages aan te bieden zodat studenten hun activiteiten én mogelijke jobperspectieven leren kennen. Meer nog, het is een nieuwe manier van rekruteren geworden. Want zo krijgen bedrijven ook de kans om te zien wat studenten in hun mars hebben, terwijl studenten een beter beeld krijgen van de job en de bedrijfscultuur.”

Zeker die laatste factor is een onmisbaar argument geworden in de rekruteringswereld. Kandidaten uit generatie Z en Y willen elke dag opnieuw voor een uitdaging staan en de wetenschap en technologie vooruithelpen. “Als bedrijven in staat zijn om de toekomstmogelijkheden binnen hun organisatie letterlijk te demonstreren, dan hebben ze een ijzersterk overtuigingsmiddel bij de hand”, aldus Art nog.