Bron foto: Shutterstock

Nieuwe technologie dendert sneller dan ooit onze levens binnen, thuis en op kantoor. Onze onderneming en samenleving worden er ingrijpend door veranderd.

Tegelijk zien we ook een gigantische verschuiving op sociaal-economisch vlak. Kijk maar naar de volgende cijfers:

  • 93% van de ondervraagde medewerkers wil werken bij een bedrijf dat aandacht heeft voor hen als persoon (Cone Communications, 2016 Employee Engagement Study);
  • 80% van de consumenten wereldwijd is het ermee eens dat het bedrijfsleven zich moet bezighouden met sociale vraagstukken (Edelman, 2016 Edelman Trust Barometer), maar ook dat CEO’s zich meer moeten richten op het creëren van banen en een positieve invloed op langere termijn; zichtbaarheid in maatschappelijke discussies wordt een vereiste (Edelman, 2016 Edelman Trust Barometer);
  • 60% (!) van de consumenten geeft aan dat het waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk is dat ze overstappen naar een ander merk als een bedrijf niet maatschappelijk verantwoord onderneemt (eigen onderzoek, Salesforce Research, State of the Connected Customer);
  • last but not least: 45 procent van de medewerkers vindt dat hun bedrijf niet alles uit de kast haalt om diversiteit en gelijkheid binnen de organisatie te realiseren (Lean-In.org/McKinsey, 2016 Women in the Workplace Study).

Wat betekent dit voor de CIO?

De rol van de CIO is de voorbije jaren al ingrijpend veranderd. Dat heeft in eerste instantie te maken met de verregaande mogelijkheden van alle beschikbare nieuwe technologieën, waarmee bedrijven digitaal én gepersonaliseerd met hun klanten in contact kunnen treden. Elke onderneming streeft tegenwoordig naar authentieke klantenervaringen met ruimte voor empathie. Daarom zien we CIO’s van bedrijven die als zeer innovatief én succesvol bekendstaan, steeds vaker op de werk- en de winkelvloer: zij willen begrijpen wat de klant van het bedrijf verwacht, en hoe ze daarop kunnen inspelen. Dat gaat verder dan klantkennis: noem dit gerust ‘klantverstand’.

Daarnaast wordt van de CIO verwacht dat hij (of zij, al blijven de vrouwelijke CIO’s een kleine minderheid) er mee voor zorgt dat de werknemer zich goed blijft voelen in de onderneming. Dat betekent enerzijds: ervoor zorgen dat de juiste technologie wordt aangewend om het bedrijf een toonaangevende rol te laten spelen. Maar anderzijds betekent het ook dat elke medewerker erin slaagt om die technologie ook nuttig te gebruiken. En last but not least: de werknemers moeten het gevoel blijven houden dat ze hierdoor waardevolle bijdragen leveren aan een organisatie, die zich bovendien nog eens maatschappelijk verantwoord gedraagt. Dat zijn heel wat borden die de CIO moet draaiende houden.

Hoe begint een CIO hieraan?


De CIO moet de rol van IT binnen de organisatie goed inventariseren. Welke initiatieven en uitdagingen zie je, en hoe ben je gewapend tegen de oprukkende disruptie in jouw sector? Helpt de technologie je klanten écht en oprecht aan je te binden? En weet jij precies met welke technologie jouw organisatie doorlopend kan innoveren, en de business kan transformeren tot een hoofdrolspeler in the Age of the Customer? Elk van deze vragen moet worden beantwoord, voor de CIO de rest van het verhaal kan invullen.

Om deze vragen juist te beantwoorden, en om de nodige verandering door te voeren, moet je voldoende aandacht schenken aan de innovatiecultuur van je bedrijf. Hoe laat je jouw medewerkers de hoofdrol spelen in de toekomst van het bedrijf? Sta je er voldoende bij stil dat alle lijnen tussen functies in hoog tempo vervagen? Je servicemedewerker is straks je belangrijkste marketeer, en andersom. Zorg ervoor dat zij de middelen en vaardigheden hebben voor het realiseren van dat ene doel: optimale klanttevredenheid.

Tegelijk moet ook de tevredenheid van de medewerkers centraal staan. Zijn de medewerkers tevreden genoeg om zelf te transformeren? Verlangen ze naar een nieuwe rol? Technologie helpt het best als mensen met plezier naar hun werk gaan. Kortom, er is meer nodig dan technologische innovatie alleen. Een voortdurende dialoog met de medewerkers is hierbij ook cruciaal: zij zijn de ambassadeurs van het bedrijf en hun enthousiasme zal het succes van de organisatie grotendeels bepalen.

Analytisch en empatisch


In deze nieuwe ideale (bedrijfs)wereld speelt technologie een uiterst belangrijke rol. Alle prachtige innovaties gaan bovendien uiteindelijk nieuwe banen opleveren. Maar hiervoor zullen ook nieuwe profielen nodig zijn, die je het bedrijf moet binnenhalen of die je zelf zal moeten vormen. Ook hier wordt op C-level gerekend.

Verreweg de meeste business professionals vinden bovendien dat ondernemingen een positieve impact op de samenleving moeten hebben. Die positieve impact zal mede te danken zijn aan de diversiteit van technologie, business en mensen: elk dragen ze bij tot een grondige hertekening van organisaties en van onze maatschappij. En die diversiteit begint bij de CIO zelf.

De CIO van vandaag heeft net daarom evenveel analytisch als empathisch vermogen nodig, en moet voeling houden met alle aspecten van de bedrijfsvoering en van de strategie. Een enorme uitdaging, maar net daarom is de job van CIO boeiender dan ooit.