Online marketing heeft al een gigantische rol gespeeld in de Amerikaanse presidentiële verkiezingen dit jaar. Maar wie trekt het eigenlijk aan het langste eind? Content marketing en social media firma AudienceBloom verdiepte zich in de cijfers en kwam tot enkele opvallende conclusies:

Trump vs. Clinton op het vlak van online marketing

Het is duidelijk dat Donald Trump een pak meer volgers heeft via sociale media. Daarnaast wordt zijn doen en laten ook intensief gevolgd door een horde journalisten. Geen wonder. Wanneer Trump het woord neemt rollen de straffe quotes aan een sneltempo over zijn lippen. Uit de data blijkt ook dat Trump de meest polariserende figuur van de twee is en dat de online meningen over hem sterk verschillen. Als je dan weer naar het succes van de adverteries kijkt, is Clinton duidelijk de voorloper. Zo spendeert Clinton maar liefst 284.000 dollar per maand aan Google Adwords, terwijl Trump er amper 4000 dollar aan uitgeeft. 

Dus, wie wint er eigenlijk over het algemeen? Uit de data blijft dat Trump duidelijk het voortouw lijkt te nemen. Of dat zal weerspiegeld worden in het aantal voorkeurstemmen is nog maar de vraag. Hieronder een infographic waar de meest belangrijke data op een rijtje wordt gezet.