Van Dendermonde naar New York: hoe dit softwarebedrijf met een unieke bedrijfscultuur extreme groei mogelijk maakt

Van Dendermonde naar New York: hoe dit softwarebedrijf met een unieke bedrijfscultuur extreme groei mogelijk maakt

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
Van Dendermonde naar New York: hoe dit softwarebedrijf met een unieke bedrijfscultuur extreme groei mogelijk maakt

Van thuisbasis Dendermonde tot metropool New York, softwarebedrijf Lansweeper zet zijn veroveringstocht onverminderd verder. “Het voelt alsof we in eerste klasse begonnen en nu in de Champions League meespelen”, zegt CEO Bart Maes. “Maar we willen extreem hard blijven schalen.” Daarvoor is Lansweeper – net als de rest van de markt – vooral op zoek naar ervaren developers. De scale-up heeft zijn unieke bedrijfscultuur om in de concurrentiestrijd te gooien.

IT-systemen worden steeds complexer. De tijd dat de medewerkers van een bedrijf ’s ochtends inlogden op hun computer en die ’s avonds netjes weer afsloten, is al lang voorbij. Ze werken allemaal op verschillende devices, vanop verschillende plekken, met steeds meer verschillende tools. Lansweeper brengt orde in die chaos. De software scant IT-systemen en brengt alle assets binnen het bedrijf in kaart.

Hoe complexer de IT-systemen, des te beter de zaken gaan voor het Dendermondse bedrijf. Wereldwijd scant Lansweeper meer dan 60 miljoen assets, verspreid over de systemen van bijna 22.000 klanten. Dat gaat van kmo’s – die bevinden zich dan vooral onder de freeware users – tot heel erg grote multinationals. Van Dendermonde tot New York. Zelfs MIT, Intel en EA Games gebruiken Lansweeper om hun IT-systemen overzichtelijk te maken en te houden. “Ook de licenties voor de Amerikaanse overheid blijven bovendien binnenstromen”, zegt CEO Bart Maes trots. “Het ziet ernaar uit dat we volgende maand 300 licenties verkopen voor al hun buitenlandse ambassades.”

De battle om developers

Samen met het aantal klanten neemt ook het aantal medewerkers bij Lansweeper voortdurend toe. “Eind 2016 waren we nog met 25, nu zijn we al met 45”, aldus Maes. “We werven eigenlijk continu nieuwe mensen aan, en gaan zeker niet stoppen met rekruteren tot we nog eens 12 à 15 nieuwe medewerkers aan boord hebben gehaald.”

Maar de krapte op de arbeidsmarkt laat zich ook voelen bij Lansweeper, geeft de CEO aan. “We hebben ons in de beginjaren vooral gefocust op junior profielen, op schoolverlaters die we dan zelf hebben opgeleid. Maar om onze steile groei te aanhouden, hebben we ook senior profielen nodig om de juniors en mediors te ondersteunen. Vooral om de developers wordt echt gevochten. (lacht) En daar zijn ze zich zelf ook heel goed van bewust.”

Extreem hard schalen

Om die senior developers binnen te halen, heeft Lansweeper volgens Bart Maes een aantal belangrijke troeven in handen. “Om te beginnen, is er natuurlijk ons product. De software van Lansweeper is uniek. Bedrijven zitten, vaak zonder dat ze het weten, op een bom van waardevolle informatie. Ik vergelijk het vaak met een kluis: ze hebben een kluis in huis die vol zit met extreem waardevolle assets, maar ze geraken niet in die kluis. Lansweeper opent die schat voor hen. Met één druk op de knop brengen we al die assets aan de oppervlakte, maken we hypercomplexe IT-omgevingen overzichtelijk, wapperen we met red flags als er zich veiligheidsissues voordoen, besparen we massa’s geld door de wildgroei aan licenties efficiënt te beheren,…”

"Door alles te automatiseren wat te automatiseren valt, kan iedereen bij Lansweeper zich voluit op het uitdagende werk storten"

Eigenlijk heeft Lansweeper een plan dat niet kan falen, op voorwaarde dat we het goed uitvoeren. Daar is het voorbije jaar fors in geïnvesteerd. Voor ons ERP-systeem, onze CRM of onze development tools gaan we alleen voor het beste op de markt. Voordien bouwden we die tools zelf – wat ons geweldig veel tijd kostte – of gingen we aan de slag met de open source tools. Die periode is voorbij.”

“Dat is meteen een tweede grote troef voor onze medewerkers: door alles te automatiseren wat te automatiseren valt, kan iedereen bij Lansweeper zich voluit op het uitdagende werk storten. We richten ons volledig op ons product, op de software die ons uniek maakt. Elke taak die de focus daarvan afleidt, moet ertussenuit. Het is de enige manier om als kmo extreem hard te blijven schalen.”

Pikachu in het binnenzwembad

Maar de allergrootste troef die Lansweeper in huis heeft, benadrukt Bart Maes, is de unieke bedrijfscultuur. “Jullie hebben het net gemist, maar net voor Bloovi langskwam, kroop collega Tom hier in een Pikachu-pak onder de pooltafels en de kickertafels. We zijn samen naar België-Japan gaan kijken, en toen Japan 2-0 voorkwam, heeft Tom gezworen dat hij die stunt zou uithalen als de Rode Duivels toch nog zouden overleven. Belofte maakt schuld.”

“We hebben altijd een open, informele bedrijfscultuur gehad bij Lansweeper. Daar moet je als bedrijf ook echt aan wérken. Als je met tien mensen bent, is het een beetje go with the flow en ontstaan er redelijk spontaan feestjes. Maar als je met 45 mensen bent, kruipt daar natuurlijk wat meer organisatie in. Als we familiedagen of netwerkevents organiseren, maar ook als we een informele barbecue of een pokertornooi plannen, is zo goed als iedereen op post. Het zijn geen verplichte nummers, maar momenten waar we met z’n allen naartoe leven.”

Het hoofdkwartier van Lansweeper draagt bij tot de unieke bedrijfscultuur. Een tap, pooltafels, kickertafels, alles om de riem er even af te gooien als het nodig is. En zeg nu zelf, in hoeveel bedrijven kan je voor, na of gewoon tijdens het werk baantjes trekken en bommetjes maken in het binnenzwembad?

Dirty scripters en ethical hackers

Hoe meer volk er bijkomt bij Lansweeper, des te moeilijker het wordt om het vol te houden, maar CEO Bart Maes probeert elke kandidaat minstens één keer persoonlijk te zien voor hij wordt aangeworven. “De cultural fit is ontzettend belangrijk bij het rekruteren van nieuwe mensen. Nog voor we iemand een contractvoorstel doen, moét die persoon zijn of haar toekomstige team hebben ontmoet. En we moedigen het aan dat nieuwe mensen eerst eens een halve dag of een dag meedraaien voor ze hun handtekening onder het contract zetten: een vergadering meemaken om onze open feedbackcultuur te leren kennen, de sfeer in het team voelen, ervaren hoe onze medewerkers met elkaar omgaan,…”

“Stap één is eigenlijk het moeilijkste bij Lansweeper: de developers, de dirty scripters, de ethical hackers,… overtuigen om op gesprek te komen. (lacht) Eenmaal we ze tot hier bij ons krijgen en hen onderdompelen in onze cultuur, dan raken ze meestal vanzelf overtuigd.”

Wil jij ook deel uitmaken van deze bedrijfscultuur en Lansweeper mee helpen groeien? Goed nieuws, want ze hebben tal van openstaande vacatures. Die kan je vinden via deze link.

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.