Bron foto: Shutterstock

Facebook is vandaag misschien wel de meest vruchtbare grond om een product of dienst op te promoten. Van de kleinste lokale artiesten tot de grootste multinationals, allemaal hebben ze een page op Facebook met het doel om meer visibiliteit te creëren en uiteindelijk meer sales binnen te krijgen. Hoewel het een geweldig medium is worstelen velen nog altijd met de manier om hun product of dienst “juist” te promoten omdat ze naar mijn mening enkele essentiële inzichten missen.

Dit is eigenlijk niet zo raar als je enkele decennia terugblikt.

Tijdens de piek van het radio-tijdperk, kwam er onverwachts een nieuw toestel uit dat heel het medialandschap veranderde: de televisie. Wanneer de eerste televisiespots uitkwamen hadden marketeers nog geen kennis of richtlijnen rond succesvol adverteren op dit nieuwe medium sinds het toen nog volledig onbekend terrein was en dus maakten ze gelijkaardige advertenties die ze gebruikten op de radio. Misschien herinner je je nog die oude zwart-wit spots die eindigden met “this message has been brought to you by...!”.

Na 10 a 20 jaar experimenteren hebben marketeers televisie onder de knie en weten ze hoe op dit platform te adverteren.

Vandaag speelt zich bijna volledig hetzelfde proces af, en nu is het social media dat het medialandschap aan het veranderen is. Bedrijven en agentschappen willen graag transitioneren en sinds dit vandaag nog steeds relatief onbekend terrein is nemen velen televisieconcepten over voor social media.

Net zoals 20 jaar geleden zal het nu enkele jaren duren voordat we social media onder de knie zullen hebben en juist zullen adverteren op deze platformen. Dit betekent dat als jij vandaag iets meer moeite doet je makkelijk boven de rest kan uitsteken!

Wat volgt zijn 4 simpele Facebook inzichten die jouw content onmiddellijk kan verbeteren. Allen zijn getest en gedistilleerd uit mijn eigen ervaring en die van mijn agentschap. Hoewel dit nog altijd een mening is, is het wel een onderbouwde mening. Mijn doel is jou geen theorieles maar een praktische handleiding naar betere content te geven. Enjoy!

1. Waaraan willen mensen hun aandacht geven? 

Inzichten zorgen ervoor dat wanneer je iets wil beginnen je vertrekt uit een positie waar je betere beslissingen neemt en dus een grotere kans op succes hebt.

Het belangrijkste inzicht dat je volgens mij kan leren over Facebook is de reden waarom mensen zich aanmelden. Facebook is een poort naar een series emoties en dopamine-hits: een lach, een shock, iets mooi, iets informatief, iets leuk. etc.

Jouw content zou ook deze denkwijze moeten volgen. In plaats van te vertrekken van de meest voor de hand liggende positie:

“Hoe ga ik mijn product aan mensen laten zien?”

kan je beter vertrekken van de vraag:

“Wat kan ik creëren dat mensen waardevol vinden en hun aandacht aan willen geven?”

Nadat je die vraag grondig hebt onderzocht en kunnen beantwoorden is de volgende stap het nadenken over hoe je je product of dienst daarin kunt verwerken. In essentie zoek je naar een natuurlijke combinatie tussen een emotie en je product of boodschap. En hoewel deze denkwijze niet nieuw is, is het wel essentieel om te benadrukken aangezien het nog nooit zo belangrijk geweest is. Wat bedoel ik hiermee?

Voor het social media tijdperk is adverteren altijd eenrichtingsverkeer geweest. Je maakt een magazine-advertentie, een televisiespot of een flyer die mensen consumeren en daar stopt het dan. Social media is het eerste medium in de geschiedenis van de mensheid waar adverteren een tweerichtingsverkeer is geworden. Consumenten beslissen door middel van likes, comments en shares of jouw content (wat uiteindelijk zal dienen als visibiliteit) goed is of niet. De winnaars in deze digitale omgeving zijn degenen die weten hoe ze waarde kunnen aanbieden aan een consument.

Een post vertrekkende van een Facebook-page bereikt standaard 6% à 10% van jouw fans. Veel mensen die hiervan op de hoogte zijn worden al snel gedemotiveerd en haken daar al af. Ze geloven dat Facebook dit doet omdat het enkel uit is op advertising geld. Hoewel dit ergens waar is en Facebook uiteindelijk een business model volgt, doet Facebook dit ook omdat ze de kwaliteit van hun product hoog willen houden, door slechte of irrelevante posts uit mensen hun feed te minimaliseren, wat ik wel een goede beslissing vind. Als je succesvol wil zijn op Facebook moet je dus ook waardevolle content uitbrengen.

Stel dat jouw post aan de andere kant op de eerste 100 mensen een goede engagement haalt en mensen deze liken, op commenten en sharen, zal jou post stijgen in % visibiliteit en veel meer mensen bereiken. Hieronder volgt een voorbeeld.

Dit is een post die we voor een Antwerps fitnesscentrum Wezenbergfit gemaakt hadden. In plaats van een advertentie te maken waar we Wezenbergfit promoten en de voordelen uitleggen in televisie-stijl, hebben we gekozen om een onderwerp aan te kaarten waar mensen om geven en een emotie opwekt. Tom, een coach bij Wezenbergfit, legt in 45 seconden uit waarom mensen hun fitness-doelen niet behalen.

Het resultaat? Op het tijdstip dat de post uitkwam had Wezenbergfit 1.500 pagelikes en bereikten we 3.400 mensen. Dat is 225% in plaats van de standaard 10%! Volledig organisch! Zoals je ziet staat er een vlag in het groot naast Tom wanneer hij zijn uitleg doet, dus 3.400 mensen hebben “Wezenbergfit” gezien zonder dat wij daar een cent aan hebben uitgegeven. Waar sommige bedrijven honderden euros uitgeven om dit soort branding juist te krijgen, hebben wij enkel goed nagedacht over wat ons publiek waardevol vindt en daarop ingespeeld, en pas erna ons product erin verwerkt.

2. Hou het zo kort mogelijk

Als televisie content aanbiedt in de vorm van een maaltijd, dan komen mensen op Facebook om kleine snacks te eten. Als algemene regel stel ik voor om jouw clip tussen 10 a 60 seconden te laten duren. Je komt succesvolle viral clips op Facebook tegen van langere duur, maar deze zijn eerder de uitzondering dan de regel. In het algemeen komen mensen op Facebook om korte verhaaltjes te consumeren. Simpel gezegd: hou het zo kort mogelijk.

Begrijp me niet verkeerd: lange content is nooit uit de mode geweest. Maar in de plaats van een Youtube-link van 10 minuten op Facebook te zetten kan je beter enkele teaserclips tussen 10 a 60 seconden uit dezelfde video knippen, uploaden, en de link naar de volledige video in de beschrijving plaatsen. Jouw kort clipje zal veel effectiever zijn en dus meer kans hebben op mensen die het effectief zullen checken.

Het is wel essentieel om te begrijpen dat jouw teaserclips interessant en waardevol moeten zijn om mensen te motiveren om uit Facebook (en de Facebook-mindset) te linken en om tijd te nemen om naar een langere clip te kijken. Je moet mensen uit hun snack-modus krijgen, wat eigenlijk vrij moeilijk is om te bereiken, en je dus effectievere resultaten kan behalen door simpelweg je content kort te houden.

Oefening:

Scroll eens door je feed en check 10 videos die online staan. Vergelijk de tijdsduur van deze videos met elkaar en zie eens dewelke de meeste likes, comments en shares hebben? Kom je veel lange videos tegen of kom je eerder korte videos tegen? En hoe succesvol zijn ze tegenover elkaar?

3. Probeer menselijk over te komen

In tegenstelling tot televisie, Google Adwords of SEO verwachten mensen op Facebook menselijke interacties. Facebook gaat over mensen die connecteren met mensen. In de eerste plaats komen ze hier om te communiceren en emoties te voelen, niet om producten of diensten te checken. Zou je dan toch iets willen promoten dat niet menselijk is, kan je er best een menselijk element aan toevoegen.

Hiermee bedoel ik dat als je op een traditioneel televisiespotje je een blik bonen met een bepaalde prijs zou promoten, je op social media die blik bonen best met een man of een vrouw zou kunnen afbeelden.

Recent is Delhaize hun producten beginnen promoten op Facebook. Hieronder zie je een foto van een Coca-Cola actie met 1 euro korting op.

Er zijn veel aspecten die verbeterd kunnen worden in deze post, maar wat het sowieso beter zou maken is het combineren met een man die het blikje opent, of een vrouw die van het blikje drinkt. (Tussen haakjes, Delhaize hun Facebook content is wel veel verbeterd op dit moment, dus ik wil hun niet zomaar afbreken, maar deze post sprong er voor mij wel hard uit).

Dit is een post van Bose die ik echt wel leuk vind. Bose verkoopt electronica, maar je ziet dat er duidelijk moeite gestopt is in het verwerken van een stijlvolle dame die Bose een sexy en high-end imago moet geven. Bose had kunnen kiezen voor een afgewerkt interieur, maar kozen voor een vrouw. Vind ik ook de juiste keuze.

Dit is beetje een ironische post sinds het om Facebook zelf draait, je zou denken dat ze zelf weten wat er werkt, hoewel de uitvinders niet noodzakelijk altijd de beste uitvoerders zijn.

Hier zie je een nieuwe functie van een e-commerce platform Shopify waar ze de mogelijkheid aanbieden om een webshop in Facebook te maken. De foto is een beetje donker en laat de rug van een vrouw zien wat niet veel zegt in mijn ogen. Volgens mij zou dit veel sterker kunnen zijn als je een persoon ziet die duidelijk geniet van het makkelijk en simpel gebruik van een Facebook store.

Hieronder zie je een “Sponsored” Facebook-post van Uber, een bedrijf dat de taxi-industrie volledig verstoort heeft in de USA. In deze advertentie zoeken ze naar meer chauffeurs.

Zoals je ziet zien we een close-up van een potentiële chauffeur. Uber probeert haar bedrijf zo menselijk mogelijk te maken. Sinds ze op korte tijd uitgegroeid zijn in een bedrijf met miljarden euros omzet kunnen we volgens mij wel de assumptie maken dat ze hun online marketing onder de knie hebben.

Ik heb aan de andere kant zelf een alternatieve post gemaakt en hieronder toegevoegd dat Uber ook als foto zou kunnen gebruiken.

Uber zou voor deze stijl van post kunnen gaan en ons duidelijk een taxi laten zien, want ze zijn toch een taxibedrijf? Volgens mij zou dit op Facebook volledig niet aanslaan, en Uber weet dat, want ze incorporeren heel duidelijk het menselijke element.

4. Hou je aan de tools van je platform.

Op Facebook lokaal een video uploaden gaat veel meer likes, comments en shares genereren dan een Youtube-link op Facebook te posten. Hieronder volgt een voorbeeld uit  de online marketingcampagne van Raw Circles, een breakdance world championship dat mijn team en ik organiseerde.

In deze clip tonen we een 30-seconden video van een bekende danser van vorig jaar waar het publiek wild om wordt. Deze clip werd op 7 april 2014 gelanceerd en bereikte organisch 917 mensen. Dat was toen 30% van onze page. Zoals je ziet hebben we de Youtube-link erin gezet.

Een week later, op 13 april 2014, lanceren we een gelijkaardige clip met een gelijkaardige tekst, enkel uploaden we het filmpje op Facebook.

Resultaat? Deze clip bereikte organisch 400% van onze page, 11.588 views! Dat is 13X meer dan de vorige clip!

Het is dus belangrijk om je aan de regels van het platform te behouden waarop je je bevindt. Een fout die ik vaak zie zijn mensen die hun social media netwerken als distributiekanalen gebruiken. Ze maken 1 stuk content en verspreiden het dan via al hun verschillende netwerken op dezelfde manier naar buiten. Ik begrijp wel wat de achterliggende reden hiervoor is: ze willen graag actief zijn op alle netwerken en meegaan met hun tijd. Hoewel ze hierop actief zijn, is het resultaat dat ze meestal niet relevant zijn. In mijn ogen is het beter om 1 netwerk goed uit te voeren en relevant te zijn, dan vluchtig alles te verspreiden via meerdere kanalen.

Je kan overal actief zijn, maar begrijp dat elk sociaal netwerk unieke karateristieken heeft. Op Facebook vertel je verhalen, op Twitter promoot je nieuws, op Instagram draait het rond jezelf authentiek te uiten en op Pinterest gebruik je HD foto's die op de voorkant van een magazine zouden kunnen staan. 

Sinds we momenteel nog altijd in een tijdperk leven waarin social media heel nieuw is voor iedereen, is het moeilijk om met 100 percent zekerheid te vertellen wat er wel werkt en wat er niet werkt. Daarnaast is het bijna onmogelijk een vaste set regels te maken waar iedereen zich aan moet houden omdat het social media landschap constant verandert. Ik raad aan dat elk bedrijf minstens om het half jaar een herevaluatie van zijn social media strategie maakt om relevant te blijven.

Hoewel ik zeker nog niet alles weet, kan ik toch met zekerheid deze technieken meegeven omdat ze uit mijn ervaring komen. Hiermee hoop ik jou als lezer een stap verder te helpen bij het promoten van jouw product of dienst op Facebook.

Een samenvatting:

1. Vertrek vanuit een emotie, niet vanuit een promotie
2. Hou je content kort: liefst tussen de 10 à 60 seconden
3. Voeg altijd een menselijk element toe
4. Hou je aan de tools van het Facebook-platform

Indien jouw content deze regels grotendeels blijft volgen, zal je duidelijk betere resultaten boeken dan je naasten. Succes!

Heb jij succesvolle content gemaakt of wil jij content lanceren en het even langs mij laten gaan? Zend me dan maar een e-mail via alexander.dziri@gmail.comWil je een gratis consultatie rond social media voor jouw bedrijf of jezelf? Surf dan naar deze link, laat je gegevens achter en ik contacteer je zo snel mogelijk terug.