Als je liegt, verschijnt er een rode stip op je voorhoofd, en als je je kamer niet opruimt, zal de Sint nooit komen. Het zijn maar enkele van de verhaaltjes die je ouders je waarschijnlijk wijsmaakten. Nu we ouder zijn, lijken die fabeltjes al lang verleden tijd. Toch laten we ons nog dagelijks vangen door geruchten die we als waar aannemen, maar helemaal niet blijken te kloppen. Volgens een rapport van Hubspot blijken er vooral over Facebook nogal veel onwaarheden een eigen leven te leiden. In dit artikel worden vijf Facebookfabels onthuld die al even onwaar zijn als de leugentjes die je ouders je vroeger opdisten.

1. Hoe langer je video, hoe beter

Sommige marketeers zijn er heilig van overtuigd dat lange video’s het beter doen, omdat je zo de aandacht van de gebruiker langer vasthoudt. Niets is minder waar. Nog geen tien procent van alle video’s die langer dan één minuut duren, worden helemaal uitgekeken. Conclusie: hou je video kort en to the point. Wil je toch een lange video maken? Zorg er dan voor dat je de belangrijkste boodschap al in het begin meegeeft, of monteer je filmpje zo dat mensen getriggerd worden om de hele video uit te kijken.

2. Nieuwe pagina? Koop je eerste likes

Je hebt net een nieuwe pagina opgestart en wil snel wat likes vergaren. Verleidelijk om dan ergens snel wat likes te gaan kopen, maar je doet het toch maar beter niet. Gekochte likes zijn nooit kwalitatief. Vaak zijn het valse accounts en daar heb je he-le-maal niets aan. Meer zelfs: het zou er in de toekomst zelfs voor kunnen zorgen dat je Facebookposts minder getoond worden. Voor het Facebook-algoritme is de verhouding tussen het aantal interacties op een post en het aantal page likes dat jouw pagina heeft, erg belangrijk. Door al je gekochte likes die nooit reageren op je posts, zal je engagement rate dus een pak lager liggen. Je kan beter je tijd én geld stoppen in goede content die je vervolgens adverteert naar de juiste doelgroep.

3. Geluid is niet belangrijk bij video

Zo’n tien tot vijftien procent van alle Facebookvideo’s wordt bekeken zonder geluid. Toch wil dat niet zeggen dat je daarom geen aandacht moet besteden aan het geluid van je video. Hoe langer je video, hoe groter de kans is dat Facebookgebruikers wél met geluid gaan kijken. Laat ze niet afhaken door slechte audio of geluid dat niet matcht met de inhoud.

4. 360° content is enorm populair

Sinds begin 2016 kan je 360° video’s uploaden op Facebook. Toch slaat de technologie tot nu toe niet erg hard aan. Slechts 3% van alle bedrijven zou 360° video opnemen in hun contentstrategie. Net daar schuilt voor jou als marketeer een nieuwe kans: hier kan je nog echt mee opvallen. Onderscheid je van de rest en experimenteer met originele content die je doelgroep kan smaken.

5. Meer posten betekent ook meer engagement

Hoe meer Facebookposts, hoe meer engagement je opwekt, toch? Helemaal fout. Hoe meer je post, hoe lager je engagement rate zal liggen, zeker als je maar een klein aantal likes hebt. Stop je tijd dus niet in méér Facebookposts, maar in kwalitatieve content en wees kieskeurig over wat je op Facebook gooit.

Zijn er nog Facebookfabels die dringend de wereld uit geholpen moeten worden?