Facebook CEO Mark Zuckerberg werd voor gek verklaard toen hij in 2012 besliste om de app Instagram over te kopen voor een bedrag van ongeveer één miljard dollar. De beslissing lijkt intussen een meesterzet te zijn geweest:

Overname werd destijds niet begrepen

In april 2012 deed Zuckerberg het onmogelijke. Een grote overname van een miljard dollar voor de 2-jaar oude app Instagram, terwijl Facebook in volle voorbereiding was om haar aandeel op de beurs te lanceren. 

Zuckerberg betaalde één miljard voor een bedrijfje met 13 werknemers, geen winstmodel en een bekendheid waar de meeste Facebook-investeerders nog nooit van hadden gehoord. 

Foto: Het Facebook-ecosysteem

Onmiddellijk kreeg Zuckerberg het hard te verduren. De deal zou garant staan voor zijn impulsieve karakter. Daarnaast werd ook gefluisterd dat deze deal zou aantonen dat Zuckerberg niet capabel genoeg zou zijn om Facebook naar een succesvolle beursgang te leiden. 

Maar de onvername bleek een geniale zet te gaan worden.

De volgende grote inkomstenbron?

Instagram stond in het middelpunt van de belangstelling tijdens Facebooks laatste financiële kwartaalmeeting. Investeerders kregen er een voorsmaakje op de mogelijkheden van de nieuwe grote inkomstenbron. 

Foto: Instagram co-founder Kevin Systrom

Facebook heeft nog niet verteld hoeveel omzet Instagram exact draaide en hoewel Instagram's advertentiemachine nog maar net draaiende is, is de impact al duidelijker merkbaar. Volgens Facebooks COO Sheryl Sandberg adverteren 98 van de 100 grootste Facebook adverteerders ook al op Instagram. Dankzij Instagram ging ook het aantal advertentie impressies er gigantisch (29% in vergelijking met vorig jaar) op vooruit. 

Barclay’s Paul Vogel verwacht dat de omzet van Instagram goed zal zijn voor 1,3 miljard dollar aan omzet in 2016. Met andere woorden, de omzet van Facebook - die dit jaar al op het enthousiasme van investeerders kon rekenen - zal volgend jaar dus nog een pak hoger liggen. 

Verzekeringspolis van 1 miljard dollar

Een bijkomende cruciale factor is dat Instagram voor een nieuw élan heeft gezorgd. Zo switchen heel wat gebruikers regelmatig van internetdiensten en springen ze over naar wat hip & trendy is. Instagram is zo'n speler (net zoals WhatsApp). Hierdoor kreeg het sociale netwerk haar mojo terug en kon het verhinderen dat gebruikers overstapten naar andere diensten.

Instagram, dat nu 400 miljoen gebruikers telt, zorgt ervoor dat Facebook relevant blijft bij de jongere generatie.  

Zuckerberg wist in 2012 dat Facebook met een probleem zou zitten en jongere generaties gebruikers zou verliezen aan hippere apps. De aankoop van Instagram kan dus gezien worden als een verzekeringspolis van 1 miljard dollar die garant staat voor de toekomst van Facebook.  

Instagram is niet alleen een geldmachine, maar zorgt dus ook voor de blijvende relevantie van het grootste sociale netwerk ter wereld. Petje af, Zuckerberg! 

bron: Business Insider