Na de Facebook IPO was er een - door de overheid opgelegde - stilte ingevoerd rond het aandeel zelf. Aangezien deze periode van 'silence' ondertussen afgelopen is, vonden we het eens tijd om jullie een overzicht te geven van wat er de laatste maanden allemaal toegevoegd of veranderd is bij Facebook.

Dankzij het uitgebreide artikel gisteren van Koen Verbrugge zijn we al goed op de hoogte van Edgerank, een systeem waarbij enkel berichten weergegeven worden in je timeline waarvan Facebook zelf denkt dat je het interessant zal vinden. Ook de mensen zelf zie je vaak niet meer verschijnen omdat Facebook ervan uitgaat dat het je minder zal interesseren.

Large format log-out ads - Februari '12

700.000 dollar PER DAG. Dat is het prijskaartje voor een grote advertentie die verschijnt nadat je je uitgelogd hebt op Facebook. Het is de grootste ruimte die je bij Facebook kan opkopen om te adverteren. En aangezien er op die pagina niets anders staat dan enkel die advertentie, gaat men ervan uit dat dit zijn geld waard is. Men redeneert: onze advertentie is het enige stukje content op die pagina, dus kassa-kassa. Maar hoeveel van jullie laten de pagina open staan na jezelf uit te loggen. Het is dus maar de vraag of die ads wel degelijk voldoende aandacht zullen krijgen. Want 700.000 dollar per dag ...

Facebook Camera - Mei '12

In mei lanceerde Facebook de camera-functie binnen de Facebook Mobile App.

Facebook App Center - Mei '12

Facebook lanceert in mei ook nog het Facebook App Center waar alle .. inderdaad .. Facebook Apps overzichtelijk worden weergegeven.

Meer inkomsten voor third-party App Developers - Juni '12

Sinds juni laat Facebook toe aan 3rd-Party App Developers om een eenmalige fee aan te rekenen bij aankoop van de app of zelfs om met een subscription systeem te werken.

Facebook Page beheer: 5 niveaus - Juni '12

Nu kan je verschillende rollen (met elk andere permissions) toekennen aan Facebook Page Administrators:

  • Manager
  • Content Creator
  • Moderator
  • Advertiser
  • Insight Analyst

Mobile Sponsored Stories voor de Massa - Juni '12

Het is eindelijk mogelijk om als 'kleinere speler' mee te doen met de grote. Sinds juni kan je namelijk sponsored stories inzetten op het mobiele netwerk van Facebook (bron). Mobile sponsored stories zijn al sinds maart mogelijk, maar toen was er nog één strenge voorwaarde: minimum 500.000 fans. Je kan dus al zelf concluderen dat pas nu de meerderheid van de Belgische bedrijven dit kan overwegen.

Facebook Exchange: real-time bidding - Juni '12

Facebook maakte in juni bekend dat ze werken aan een Google AdWords-achtige technologie waarbij real-time bidding mogelijk zal worden. Facebook kan users tracken via de browser en ads laten verschijnen bij hun volgende bezoek, op basis van waar ze mee bezig waren. Stel dat iemand gezocht heeft naar smartphones, dan zullen er bij zijn volgende Facebook-bezoek ads verschijnen over smartphones.

Volgens Google, die in 2009 startte met real-time bidding, verhoogt dit de CTR van 0.09% naar 0.15%. Toch al eens de moeite om deze optie te bekijken dus ... (Mashable).

Payvment: Social Commerce - Juni '12

Payvment is het bedrijf dat instaat voor de online stores op Facebook. Sinds kort kunnen ads aangepast worden volgens de "transaction data" die Payvment ter beschikking heeft (ondertussen van meer dan 40 miljoen gebruikers). Het is de missie van Payvment om te achterhalen wat de relatie is tussen mensen en producten. Hierbij gaan ze dan ook verder dan likes en shares, en baseren ze zich op de geschiedenis van transacties die reeds op Facebook plaatsvonden.

Payvment zegt zelf te beseffen dat dit een langdurig proces zal zijn en dat er veel trials & errors zullen zijn eer de technologie kan verfijnd worden. Het hele verhaal hierover kan je lezen op Clickz.

Comment Editing - Juni '12

Dit hebben we allemaal waarschijnlijk al gemerkt: sinds eind juni is het mogelijk om je Comments te editen. Vaarwel auto-correct fouten! Vaarwel hilarische printscreens met die fouten :-(

Scheduled Posts - Juni '12

Business Users kunnen nu posts inplannen op hun Facebook Page

Page-Management App - Juni '12

Jammer genoeg is deze app er voorlopig enkel voor iPhones. De app biedt je de mogelijkheid om je Facebook Page(s) te beheren vanop afstand en met je iPhone. Posts, comments, insights, ...

Dit biedt niet enkel mogelijkheden voor de beheerder zelf, maar ook voor online marketeers die ten allen tijde insights kunnen raadplegen en eventueel demonstreren voor hun gesprekspartner.

Targeting op basis van Apps - Juli '12

Je kent Facebook Connect? Dat is de feature waarmee je op je smartphone op heel wat sites en apps kan inloggen met je Facebook account. Maar wist je ook dat Facebook daardoor weet welke apps je op je toestel hebt? En welke je hoe vaak gebruikt? En in welke je nog geïnteresseerd bent door je browser geschiedenis in de gaten te houden?

Wel, nu gaan ze nog een stapje verder gaan. Binnenkort zal Facebook namelijk mobile ads targetten op basis van al deze gegevens. Op The Wall Street Journal kan je extra uitleg terugvinden, alsook een uiteenzetting van de privacy-issues dat dit met zich meebrengt.

Yahoo! Cross-promotion - Juli '12

Yahoo! en Facebook discussiëren al een tijdje over enkele pending patenten. Recent hebben ze dan ook een partnership aangekondigd dat deze discussies in één klap overbodig maakt en voor beide partijen nieuwe kansen biedt. Het zit namelijk zo dat zowel Facebook als Yahoo vanaf nu ads gaan weergeven van de andere partij op hun eigen online eigendommen.

Daarnaast werd er ook een "Social Bar" geïntroduceerd bij Yahoo!. Dit moet het delen in beide richtingen makkelijker laten verlopen. Ook het discussiëren en het verkrijgen van engagement. Reeds 90 miljoen Yahoo!-users hebben deze social bar geïmplementeerd, waardoor ze in één klap de grootste partij zijn die gebruik maken van Facebook's Open Graph Platform. Meer kan je lezen in een press release van Facebook.

Nóg nieuwe Admin Tools - Juli '12

Facebook besteedt de laatste maanden duidelijk veel aandacht aan pages en groups en vooral het beheer ervan. Sinds deze maand kan je namelijk bij een Group zien wie welke posts bekeken heeft. werd er een simpele, maar verdikke handige, feature toegevoegd: Voice Bar. De Voice Bar is die kleine extra balk bovenaan, wanneer je je op één van je eigen pages of groups begeeft. Deze bar maakt direct duidelijk onder welke naam (bedrijf, page, persoon, ..) je actie zal ondernemen. Tegelijk is het switchen tussen de verschillende opties ook heel gemakkelijk geworden.

UPDATES

Facebook Aanbiedingen (via Kristof De Coninck)

Met Facebook Aanbiedingen kan je als user aanduiden dat je kortingen wil krijgen van bedrijven die dergelijke aanbiedingen posten. Als bedrijf is het dan uiteraard interessant om via die weg je speciale deals & aanbiedingen aan de man te brengen.

Meerdere pages onder één Like Counter - Mei '12 (via Kristof De Coninck)

Facebook is volop aan het testen met het samenbrengen van regionale en internationale pages van dezelfde user, van hetzelfde bedrijf. Deze worden onder één koepel geplaatst. Hierdoor zouden de likes gegroepeerd worden en grote internationale bedrijven meer hun wereldwijde impact kunnen uitspelen. Meer info kan je vinden op Inside Facebook.

...

Iemand al weet van nieuwe plannen?

Dit zijn volgens ons de belangrijkste updates in 2012. Hebben we er over het hoofd gezien?

Of beter: heb je misschien al weet van toekomstplannen?

Deel gerust in de comments hieronder!

 

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi