Samen met enkele vrienden, familie en 100.000 generatie X en Y (Millennials)-fans had ik het geluk om één van de twee uitverkochte concerten ‘A Head full of Dreams’ van Coldplay bij te wonen in Brussel.

Mijn dochter en ik hadden elkaar na het bekijken van het Blu-ray Live Concert in 2012 plechtig beloofd om hun eerstvolgende concert te gaan bijwonen – wáár in Europa het ook zou zijn. En jawel, in oktober 2016 kwamen tickets op de markt voor de World-tour en wel in juni 2017 in België!

Op de dag van de ticketverkoop hadden de vaders van onze vriendengroep elk drie schermen openstaan, drie uur voor aanvang van de verkoop. We moesten en zouden kaarten in de wacht slepen. Gedreven als we waren gingen we met 12 tickets aan de haal: 8 gewone en 4 Early Entry kaarten. Yes! WIJ gingen naar Coldplay, de meeste iconische band ter wereld.

Deze vier-spelersgroep zag het licht 20 jaar geleden en is vandaag de grootste band van zijn generatie.

Veel mensen uit het bedrijfsleven en vooral marketeers moeten het Coldplay-fenomeen bestuderen om te leren hoe ze klantenjourneys voeden, een creatief verhaal vertellen, authentiek blijven, omgevingsbewust zijn, verbinden en verrassen. De toekomst van communicatie ligt in het brengen van contextbewuste en gepersonaliseerde inhoud gebaseerd op emotie en gedrag met als hefboom technologie en hands-on verbindingen.

Na 20 jaar vond Coldplay de perfecte balans en creëren de jongens met een kleurvolle beleving van emoties de sprankel bij iedere aanwezige.

Een waar geschenk voor oren, ogen, hart en ziel. Het vertellen van verhalen op zijn best.

DE OREN

Het geluid op het concert was verbazingwekkend, net zo goed als de studio-opnames. De tour genoemd naar hun laatste album ‘a Head full of Dreams’ is een twee uur durende set rijkelijk volgestouwd met de allerbeste hits van Coldplay. En dit zijn er zo veel! Muziek van hun nieuwste album werd naadloos in elkaar gechoreografeerd met eerdere hits om de jonge en oudere fans te bekoren en te engageren.

DE OGEN

Coldplay herdefinieert de hele ervaring van muziekliefhebbers over de hele wereld door een sprookjesachtige toets te geven aan een muziekoptreden: met grote prachtige kwaliteitsschermen, een kunstwerk van bloemen tot verbazingwekkende video's, speciale effecten, vuurwerk, vlammen, prachtige kleurrijke decors, miljoenen vlinderconfetti‘s en gigantische gekleurde ballonnen.

Iedereen maakt deel uit van de show door het zingen en dansen op de muzikale golven. 50.000 LED polsbandjes waren uitgedeeld, die knipperden en verkleurden in volledige symbiose met de muziek en de video's. De menigte was een vol onderdeel van de show en werd één met de band.

HET HART

Mensen in deze wereld van verandering en disruptie zijn op een zoek naar hun identiteit, naar inspiratie, naar momenten van geluk, naar het gemeenschapsgevoel en hebben nood aan wederzijds respect.

Door het zo persoonlijk en geëngageerd te maken mikt Coldplay recht op het hart en krijgt het zo de volle aandacht van het publiek.

Na een solonummer leidde Chris Martin zijn volgende gitaarnummer in als een van zijn favoriete liedjes door ‘Formidable’ te spelen van onze Belgische Stromae. Hij dweepte/flirtte met de Belgische vlag en zwengelde met korte zinnen in het Frans en Nederlands ons gemeenschapsgevoel aan. We werden ons op dat moment allen samen weer bewust van onze Belgische identiteit.

DE ZIEL

Door hun concert te openen met de magistrale Puccini: Gianni Schicchi, Act 1: O mio babbino caro gezongen door Maria Callas, brachten de Coldplay jongens ons in de juiste mindset voor wat er zou komen.

De band bouwt de energie zorgvuldig op en maakt alles zo persoonlijk mogelijk. ‘Jullie zien er allen geweldig uit. We zullen vanavond voor jullie het beste concert van ons leven spelen. Jullie zien ons, maar wij zien jullie ook. We zien elkeen van jullie. Jij met de lange zwart baard, jij met de gele jurk, ... ". Ze connecteerden met het publiek en gaven ons het gevoel dat zij met ons praatten en door hun drie in elkaar vloeiende podia dichter en dichter kwamen.

Ze injecteerden meermaals geluidsfragmenten van beroemde toespraken over uitdagingen en kansen in onze wereld: Muhammad Ali vertelde in een clip hoe ieder van ons de ander ten goede kan beïnvloeden, Charlie Chaplin sprak als The Great Dictator en in een audioclip hoorden we Barack Obama ‘Amazing Grace’ zingen. Een boodschap van liefde, respect, hoop en vrede in deze moeilijke tijden. En zo werd het hele concert een vat vol positieve vibraties.

You, the people have the power. The power to create happiness! You, the people, have the power to make this life free and beautiful, to make this life a wonderful adventure. From the Final Speech in 'The Great Dictator'

Conclusie

Coldplay plaatst zijn fans centraal door tegemoet te komen aan de behoeften van de hedendaagse jongeren en die van de oudere generaties. Het ziet de wereld als een grote speeltuin waarin de mensen van vandaag en morgen met elkaar verbonden worden. Met deze fantastische selectie van songs over de jaren en over carrièremomenten heen, met hun knipperende lichtshow en met de betrokkenheid van het publiek, leggen ze de vinger op datgene waar de mens vandaag naar op zoek is. Hun optreden is een volledig meeslepende live-act.

Deze emotionele rollercoaster deed wat ze moest doen: je keerde terug met ‘een hoofd vol dromen’.

Werkpunt voor Ticketmaster: de dure Early Access tickets zijn hun geld niet waard. Tien luttele minuten vroeger dan de rest krijg je - geladen met je stoffen Coldplay tas met dito kleurboek- toegang tot het terrein om er snel samen met de 200 andere Early Entry-hebberigen het beste plekje te zoeken en in een oogwenk onder de voet te worden gelopen door de grote menigte. Een ontgoocheling die Coldplay gelukkig in een mum van tijd uit ons hoofd speelde.

Zin in meer? Je vindt mij op LinkedIn, Twitter, Facebook en natuurlijk hier op Bloovi. Ook mijn boek ‘The Dualarity’ of mijn nieuwsbrieven kunnen jou verder inspireren. Neem dus zeker een kijkje op mijn website!