Millennials zullen de komende decennia een cruciale rol spelen binnen de bedrijfswereld. Alleen is het voor vele werkgevers vandaag nog steeds niet duidelijk hoe ze aan de slag moeten met deze ambitieuze work force. Uit cijfers van een onderzoek opgesteld door acc, de vakvereniging van de Belgische communicatiesector, en Trendwolves, blijkt alvast dat millennials een horizontale HR-structuur prefereren. Maar ze willen ook opklimmen: 77% van de millennials heeft ambitie om door te groeien naar hogere posities. En daar wringt het schoentje. Dan maar jobhoppen? Niet noodzakelijk, zeggen de experts, maar er is wel een dringende nood aan coaching om talent in house te houden en te laten ontwikkelen.

Sneakers zijn een must, Facebook, Instagram en Snapchat zijn onmisbaar en brainstormen doe je tijdens een partijtje tafelvoetbal: de creatieve sector (reclamebureaus, pr-bureaus, eventbureaus,…) lijkt de gedroomde werkomgeving voor de millennial. Althans, zo zou je denken. Want zelfs deze sector botst tegen enkele barrières wanneer het op het houden van millennials aankomt.

“Vanuit de sector vernemen we vaak dat millennials het schip te snel verlaten. Net wanneer ze beginnen te bloeien, zien ze geen groeimogelijkheden meer in de horizontale hr-structuur. Ook kmo’s en start-up’s uit andere sectoren botsen op dit probleem”, licht Johan Vandepoel, CEO van acc, toe.

Zelfzekere millennials: (voorlopig) tevreden en ambitieus

Uit de studie van acc en Trendwolves bij 335 Belgische millennials actief in de communicatiesector blijkt nochtans dat millennials tevreden zijn over hun job: ze geven zichzelf gemiddeld 7,14 op 10 voor algemene jobtevredenheid. Daarnaast zijn ze ook ambitieus en zelfzeker. 77% heeft de ambitie om door te groeien. Acht op de tien vertrouwt erop dat ze over het nodige talent beschikken om dit te doen. En zes op de tien wil dat het liefste doen bij zijn huidige werkgever. Hoe komt het dan dat die millennials zo vaak de stempel van ‘jobhopper’ opgedrukt krijgen?

Karen Wouters, professor leadership en verantwoordelijke voor het ‘Start to lead’ programma van de Antwerp Management School merkt dit op: “We worden wel vaker gecontacteerd door bedrijven die problemen ervaren bij het behouden van werknemers.  Het gebrek aan visie op groeimogelijkheden, kan de algemene tevredenheid van de werknemer beïnvloeden en ervoor zorgen dat ze opzoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Binnen een horizontale structuur is het moeilijker voor werknemers om die groeiopportuniteiten te spotten.

Opklimmen in een horizontale structuur

Alsmaar meer bedrijven schakelen van een verticale structuur over naar een horizontale om tegemoet te komen aan de evoluerende arbeidsmarkt en diens verwachtingen. Hoewel de millennial aangeeft dat ze een horizontale structuur en een human-centric bedrijfscultuur prefereren, zien ze niet altijd de groeimogelijkheden. En dat zorgt in sommige gevallen voor problemen.

Uit de studie blijkt dat gebrek aan perspectief binnen een job een van de belangrijkste redenen is om een job te verlaten.  Zonder een symbolische hiërarchische ladder is het soms moeilijk om te zien hoe je binnen eenzelfde bedrijf of functie kan groeien en opklimmen. Daarnaast hebben twee op de drie van de ondervraagden het gevoel dat hun eigen talenten onvoldoende ingezet worden. De millennial blijft dus op zijn honger zitten, maar heeft niet altijd een duidelijke visie: meer dan de helft van de respondenten weet niet waar ze naartoe willen met hun loopbaan. Coaching kan hier dus klaarheid in de zaak brengen.

“Binnen een kleine en horizontale structuur gaat groeien niet over leiding geven, maar om impact hebben,” legt Karen verder uit, “werkgevers moeten hun werknemers de vrijheid geven om die impact te claimen en werknemers moeten hun sterktes kennen en kansen grijpen, het is tweerichtingsverkeer.”

Ook Thierry Lescrauwaet, talent management expert en oprichter van UQ Talents en Q7 Leader, merkt op dat het identificeren van talent essentieel is voor de motivatie. “De gemiddelde Belg heeft moeite om drie talenten van zichzelf op te sommen, coaching is daarbij essentieel. Daarenboven zijn millennials constant op zoek naar zichzelf, het is belangrijk dat de werkgever hen begeleidt in die zoektocht.” Dit wordt ook bevestigd door de studie, millennials vinden het ontwikkelen van hun soft skills essentieel om hun job goed te kunnen uitvoeren.

"Het denken in rollen in plaats van in functies en duidelijke objectieven en verwachtingen afspreken is heel belangrijk om een future proof organisatie uit te bouwen. Meer dan 60% van de jobs van de toekomst zijn nog niet gekend, maar als je in talenten en rollen denkt kan je nu al het juiste team uitbouwen, dat alle soorten projecten en challenges aankan,” legt Thierry Lescrauwaet verder uit.

Hoe ga je om met de verwachtingen van millenials?

Op basis van de resultaten formuleerden acc en Trendwolves een aantal aanbevelingen om de relatie tussen de werkgever en de millennial te optimaliseren:

  1. 91% van de millenials geeft graag zelf invulling aan hun taken. Werk daarom met kleine zelfsturende teams die begeleid worden door een mentor of coach.
  2. Millennials willen constante communicatie en feedback. Plan regelmatig informele feedbackmomenten in.
  3. Ze willen hun skills optimaal benutten. Zorg ervoor dat hun takenpakket divers en uitdagend is.
  4. Meer dan de helft van de millennials weet niet altijd even goed waar ze naartoe willen. Voorzie daarom talentmanagement en bied opleidingen aan, zodat ze hun sterktes kunnen ontdekken. Geef hen ook zelf inspraak in de keuze van die opleiding.
  5. Werk niet alleen aan het ontwikkelen van expertise, maar ook op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De millennial wil zich verrijken als mens, zelfontwikkeling is hun manier om zich te differentiëren.
  6. Stippel een persoonlijk ontwikkelingsplan uit waarin de langetermijndoelen van het agentschap, de huidige en toekomstige functie-eisen en de loopbaanwensen van de werknemer worden besproken en op regelmatige tijdstippen wordt afgestemd
  7. Walk the talk: de millennial kiest voor jouw bedrijf omdat het bij hen past. Zorg ervoor dat de realiteit overeenstemt met de verwachtingen die je creëert.
  8. De millennial wil ook tijd hebben voor zijn passie naast het werk. Dwing niemand om na de werkuren te werken en respecteer de balans tussen werk en privéleven.
  9. Het gebrek aan een verticaal carrièrepad vormt geen probleem, maar zorg ervoor dat je werknemers impact kunnen hebben.