Employee engagement, of de betrokkenheid van jouw personeel, is geen sinecure. Het verbinden en motiveren van medewerkers is op de dag van vandaag één van de grootste onderscheidende en competitieve voordelen in quasi elke business. We spraken met Cédric Vercauteren van Roger over employee engagement. Hij wist ons alvast het volgende te vertellen.

Engagement vraagt er hoe dan ook om gekoesterd en indien nodig vergroot te worden. De mate waarin medewerkers betrokken zijn, bepaalt voor een groot deel het succes van je organisatie. Wist je bijvoorbeeld dat geëngageerd personeel zeer vastberaden is, proactieve ondersteuning biedt, een hogere productiviteit levert en meer kwaliteitsbewust is? En dat niet betrokken medewerkers jouw organisatie meer kwaad doen dan je lief is?
 

De keiharde feiten

Een internationale studie van onderzoeksbureau Gallup toonde op Europees niveau aan dat 66 procent van de medewerkers niet geëngageerd is. Zij slaapwandelen door hun dag en presteren zonder energie of enige vorm van passie. Daar nog bovenop blijkt dat 20 procent zeer negatief is en dat ook uit op de werkvloer. Deze medewerkers voelen zich ongelukkig en ventileren die ongelukkige gevoelens te pas en te onpas richting hun collega’s, waarmee zij anderen die proactief werk verrichten onderuit halen. Dit alles doet de organisatie niet veel goeds. Door een lage betrokkenheid van medewerkers stijgt het absenteïsme (tot 37 %), is er meer personeelsverloop (tot 25 %) en vinden er meer arbeidsongevallen (tot 48 %) en defecten in kwaliteit (tot 41 %) plaats. Dit terwijl een meer betrokken workforce 21 procent meer productiviteit neerzet, waardoor de winstgevendheid tot wel 22 procent kan stijgen.

5 Succesfactoren

De bovenstaande cijfers maken het volgende glashelder: employee engagement is belangrijker dan ooit. Dankzij betrokkenheid worden klanten beter op hun wenken bediend, ontstaan er innovatieve ideeën en verbetert de business continu. Maar hoe doen we dat eigenlijk; een omgeving creëren waar mensen graag zijn, werken en kunnen bijdragen aan een hoger doel? Wij namen succesvolle betrokken organisaties onder de loep en ondervonden dat de volgende vijf pijlers de sleutel tot hun succes vormen:

1. Communiceer uw verhaal

Succesvolle en betrokken organisaties weten onder meer het verhaal van de organisatie helder te communiceren; niet enkel door employer branding, maar ook dankzij duidelijkheid in strategie, visie, cultuur en de onderliggende betekenis. Deze organisaties geven antwoorden op vragen zoals: wat is de toekomstvisie van ons bedrijf en aan de hand van welke doelen werken we hier samen naartoe? Deze vorm van communicatie biedt de medewerker een perspectief en dat is in deze tijd, waarin we geconfronteerd worden met een aantal veranderende trends, belangrijker dan ooit. Medewerkers nemen geen genoegen meer met een pure top-down management cultuur en willen steeds flexibeler werken. Meer zelfs, zij verlangen ernaar owner te worden van hun eigen carrière, door binnen de organisatie en binnen bepaalde tijdslijnen zelf hun toekomst uit te stippelen. Daarbij is heldere communicatie onmisbaar, want zonder communicatie over de missie, visie en doelen van een organisatie weet de medewerker immers ook zijn eigen missie, visie en doelen niet af te stemmen.

2. Interacteer

Met heldere communicatie van bovenaf zetten we een belangrijke eerste stap in employee engagement, maar daarmee zijn we er nog niet. Succesvolle en betrokken organisaties begrijpen ook heel goed wat hun medewerkers denken door regelmatig met hen in gesprek te gaan. Hiermee geven zij een permanente impuls aan hun personeel. Te veel organisaties zenden nog zonder te luisteren. Ze versturen nieuwsbrieven, plaatsen berichtjes op het intranet en mailen enthousiast in het rond. Helaas vergeten zij in hun enthousiasme dat communicatie interactief van karakter behoort te zijn en dat is zonde, want van niemand leer je meer dan van je eigen medewerkers; zij zijn de spil van jouw organisatie. Andersom voelt de medewerker zich meer onderdeel van de organisatie als er niet slechts naar hem verzonden, maar ook naar hem geluisterd wordt. Kortom; met interactie vang je twee vliegen in één klap.

3. Creëer een cultuur vol intenties

Succesvolle en betrokken organisaties creëren daarnaast een cultuur vol intenties. Zij waarderen de meningen van hun medewerkers en dragen een cultuur uit van transparantie en verbindende waarden. Met name de nieuwe generatie heeft veel behoefte aan deze vorm van communicatie en verbinding. Young professionals willen zich kunnen identificeren met de organisatie waarvoor zij werken omdat deze een stukje van hun identiteit bevat. Het publiekelijk tonen van die identiteit, onder meer op social media, wordt voor hen alsmaar belangrijker. De wat oudere, meer ervaren medewerker is dan misschien minder bezig met social media, maar doordat hij de bedrijfsprocessen van binnen en van buiten kent, weet hij als geen ander de pleister op de wonde te leggen wanneer er iets niet loopt zoals het hoort. Deze ervaren rot in ’t vak waardeert het sterk wanneer zijn mening gehoord wordt.

⇒ Meer weten over employee engagement, volg dan het webinar van Meet Roger.

4. Ondersteun de persoonlijke ontwikkeling

In de drie bovenstaande stappen leer je van jouw medewerkers, maar vraag je hen ook naar hun eigen wensen? Hoe zien zij hun ontwikkeling voor zich en wat hebben zij daarvoor nodig? Succesvolle en betrokken organisaties ondersteunen de persoonlijke ontwikkeling van hun personeel. Het consequent bevragen van de behoeftes van de medewerkers is hierbij van cruciaal belang. Het helpt professionele doelen te realiseren en nee, een jaarlijkse evaluatie volstaat niet. Medewerkers komen immers gedurende het hele jaar voor obstakels te staan, die zij niet pas een paar maanden later, maar diezelfde week of dag nog bespreekbaar willen maken. Wij geloven dan ook sterk in het regelmatig bevragen van de medewerkers. Tegen welke obstakels lopen zij aan? Welke kennis missen zij? En welke doelen maken zij graag waar? Een gecureerd medewerkerstevredenheidsonderzoek biedt je hierin inzicht. Op regelmatige basis peilt een dergelijk onderzoek naar de gemiddelde gelukzaligheid van je medewerkers en biedt het hen de kans hun wensen te uiten.

5. Versterk relaties

De vijfde succesfactor centreert zich rondom sociale interacties, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Succesvolle en betrokken organisaties versterken relaties en brengen mensen samen. Dat doen zij door eenvoudigweg regelmatig en op tijd attent te zijn met persoonlijke communicatie. In hun privéleven hechten medewerkers steeds meer waarde aan persoonlijke, on-demand content. Deze vorm van communiceren verwachten zij ook van de organisatie waarvoor zij werken. Een persoonlijke felicitatie, het meteen delen van foto’s van een bedrijfsfeest of het versturen van een knuffelbeest bij de geboorte van een kind doen wonderen.

Meer leren?

Natuurlijk zijn deze vijf pijlers slechts enkele aspecten die een positieve impact hebben op het employee engagement. Ben je benieuwd naar de overige sleutels tot succes? Schrijf je dan hier in voor het webinar van Roger en leer meer!