Het algoritme van de newsfeed op Facebook verandert met de regelmaat van de klok. Het verwondert dan ook niemand meer dat Zuckerberg en co weer een extra factor hebben toegevoegd die invloed zal hebben op de reach van je toekomstige posts: de tijd die een gebruiker spendeert aan een post. Vanaf nu moet je je dus niet enkel meer focussen op het vergaren van likes, comments en shares, maar moet je je fans ook zo lang mogelijk aan je post gekluisterd houden.

En om dat voor mekaar te krijgen, geef ik je graag enkele tips mee:

Maak gebruik van foto-albums

Foto-albums scoren vandaag de dag al vrij goed qua reach, en dat zal deze nieuwe toevoeging aan het algoritme zeker niet veranderen. Want terwijl je door een album bladert, spendeer je sowieso al meer tijd dan wanneer je naar één enkele foto of een linkpost zou kijken. Laat je hier echter niet te fel door verleiden, want kwaliteit is nog altijd belangrijker dan kwantiteit.

Wanneer je een album post van 100 foto’s waar er maar 5 echt interessante tussen zitten, zullen je fans er niet meer tijd aan spenderen dan aan een album met slechts 10, maar wel stuk voor stuk steengoede foto’s. Denk dus even goed na welke boodschappen je de volgende weken wil vertellen, en welke daarvan zich het best lenen voor een foto-album.

Plaats video's

Voor video’s geldt grotendeels hetzelfde als voor foto-albums. Een video kan voor super resultaten zorgen, maar de beelden moet je fans het hele filmpje lang blijven boeien. Kies dus voor video’s die echt een toegevoegde waarde bieden.

Overloop eens de volgende blogposts die je gepland hebt, en bekijk welke er eventueel geschikt zouden zijn om een video over te maken. Zo zal een artikel als dit wat je nu aan’t lezen bent, geen ideaal beeldmateriaal opleveren, maar een artikel waarin je stap voor stap uitlegt hoe je een Facebook-advertentie opstelt, kan je wel prima in een video gieten.

Zorg voor interessante comments

Foto-albums en video’s zijn dus zeker een goed idee, maar je moet natuurlijk ook eens afwisselen. Bij een linkpost of tekstupdate heb je echter weinig tot geen mogelijkheden om je post te rekken. Je kan wel ellenlange teksten schrijven, maar daar ga je de battle in de newsfeed zeker niet mee winnen. Wat je echter wel zonder problemen kan rekken, zijn de comments. Zorg er dus voor dat niet alleen je post interessant is, maar lok ook comments uit een toegevoegde waarde bieden voor de andere fans. Op die manier stoppen je fans niet met lezen na je post, maar gaan ze ook nog eens door de reacties scrollen. En zo sla je trouwens meteen twee vliegen in één klap: je fans blijven langer bij je post hangen én je zorgt voor een groter aantal comments.

Het nieuwe algoritme zal in de komende weken al voor iedereen uitgerold worden, dus je kan met deze tips meteen aan de slag!