Van Chief Operations Officer bij een groot communicatiebureau naar oprichter van een eigen energieplatform. A big leap in de ogen van het grote publiek maar voor Fien Paepen (43) zelf een meer dan logische stap. Zij is de vrouw achter Stroomfixers, een nieuw initiatief dat mensen wil helpen jaar na jaar het goedkoopste energiecontract af te sluiten. En dat op een groene manier. “Wat ik voordien deed, was leuk maar ik wilde een veel grotere uitdaging”, zegt Paepen.

Het is haar eerste interview over Stroomfixers, haar project, haar kindje, haar nieuwe start na 20 jaar in de reclamesector. “Op mijn 41ste ben ik gestopt als COO bij Boondoggle, en dat gaf mij de kans om even goed na te denken. Dat de volgende stap in een compleet andere sector zou zijn, was voor mij snel duidelijk. Wat ik deed, was leuk maar dat kon ik al. Ik wilde een veel grotere uitdaging”, aldus Paepen.

Op zoek naar een hoger doel

“Met mijn ervaring in marketing, communicatie en het operationele facet, kon ik eigenlijk in eender welk bedrijf terecht. Maar omdat ik het boeiend vind om al die elementen samen te gebruiken, was het snel duidelijk dat mijn volgende werkgever een kmo zou worden. Daar zou ik nuttig zijn en mijn ervaring goed kunnen gebruiken, en tegelijk zou ik een intellectuele uitdaging voorgeschoteld krijgen binnen een specifieke sector”, legt de 43-jarige Paepen uit. “Bovendien was ik op zoek naar een job met een hoger doel. De reclame was zeker en vast leuk maar ik miste soms wat maatschappelijke waarde. Dus ik ben gaan babbelen met mensen, heb mijn netwerk in de gaten gehouden, en zo kwam ik bij GreenFever terecht.”

GreenFever is een ontwikkelaar van groene energieprojecten, waarmee ze zowel de vraag naar als het aanbod van groene energie willen uitbreiden. Paepen ging er aan de slag als freelancer, een stap die onverwachte vrijheid met zich meebracht. “In augustus 2020 heb ik het freelancestatuut aangevraagd, en dat heeft mij op slag een soort mentale vrijheid gegeven. Da’s raar, want aan de achterkant van die vrijheid zit natuurlijk de onzekerheid die je als freelancer hebt. Maar vanaf het moment dat ik die stap had gezet, voelde dat niet meer zo. Als werknemer was ik dus eigenlijk onzekerder dan als freelancer, hoe zot is dat?”

“Zeker in de eerste lockdown had ik mij als werknemer vaak schuldig gevoeld, omdat ik bijvoorbeeld met de kinderen bezig was tijdens de werkuren. Als freelancer factureer ik mijn uren die ik effectief presteer, en daarmee is de kous is. Dat was en is nog steeds een heel aangename gedachte”, lacht Paepen.

De energiemarkt veranderen

Ze noemt Stroomfixers een spin-off van GreenFever. Het idee ontstond daar op de werkvloer, en kwam in een stroomversnelling toen door de crisis andere projecten on hold werden gezet. De financiële inbreng komt van GreenFever, Paepen werd aangesteld als oprichter en bestuurder. “Het verhaal van Stroomfixers voelt echt nog helemaal anders dan freelancen. Als freelancer verkoop je je eigen uren, en that’s it. Nu ben ik iets van nul aan het opbouwen en de bedoeling is dat dat groot wordt. Een B2C-dienst dan nog, waarmee ik heel veel mensen wil bereiken en - wie weet- misschien zelfs de markt kan veranderen. Dat is echt de ultieme droom!

Met een digitaal, onafhankelijk energieplatform wil Paepen het voor Vlamingen eenvoudiger maken om te switchen naar een groene energieleverancier met de beste prijs door middel van energieveilingen. Hoewel Stroomfixers nog in zijn kinderschoenen staat, is de oprichtster ambitieus. In een jaar tijd mikt ze op 10.000 inschrijven op haar platform. Geen ijdele hoop, volgens Paepen, omdat ze merkte dat veel particulieren vastzitten op het vlak van energie.

“Het is een heel moeilijk onderwerp waar mensen niet mee bezig willen zijn, terwijl ze wel constant het gevoel hebben dat ze te veel betalen. Die mensen hebben een contract, vaak nog voor grijze stroom, en blijven daar makkelijkheidshalve bij. Dat is zonde omdat ze te veel betalen, maar ook omdat je de kans mist om hen over te zetten op groene energie.”

Het groene is een onvoorwaardelijke voorwaarde voor ons als organisatie maar het is niet mijn voornaamste verkoopargument, want dat is en blijft de prijs

Om die klanten alsnog overtuigd te krijgen om voor duurzamere energie te kiezen, moet je het zelfs niet noodzakelijk daarover hebben. Want het groene blijkt voor veel mensen niet de trigger te zijn, volgens Paepen. “Maar een klein deel van de mensen wil overstappen op groene energie om zo een steentje bij te dragen. Veel vaker worden ze gedreven door de prijs. Dus willen wij ervoor zorgen dat we de voordeligste prijzen kunnen aanbieden, en stoppen die groene energie gewoon mee in het pakket. Het groene is een onvoorwaardelijke voorwaarde voor ons als organisatie maar het is niet mijn voornaamste verkoopargument, want dat is en blijft de prijs.”

Groepsaankoop, maar zonder groep

Die prijzen kunnen ze aanbieden door op gezette tijdstippen energieveilingen te organiseren waarop de ‘stroomgenoten’ die ingeschreven zijn bij Stroomfixers dan kunnen intekenen. Zo kunnen zij elk jaar opnieuw voor het goedkoopste aanbod kiezen.

De deelnemende leveranciers moeten een prijs indienen die lager ligt dan de prijs van de V-test op dat moment, zodat een voordelige prijs altijd gegarandeerd is. Een gelijkaardig principe als bij groepsaankopen, alleen speelt bij Stroomfixers de grootte van de groep geen enkele rol.

Stel dat ik echt veel succes heb, dan gaan andere organisaties dat principe kopiëren en gaat uiteindelijk het mechanisme ook veranderen

Op termijn hoopt Paepen met haar ondernemersavontuur de markt te disrupten. “Ik maak nu gebruik van het mechanisme waarin energieleveranciers nieuwe klanten proberen te winnen door het eerste jaar goedkoop te maken. Maar stel dat ik echt veel succes heb, dan gaan andere organisaties dat principe kopiëren. En wanneer steeds meer partijen dat gaan doen, gaat uiteindelijk het mechanisme ook veranderen. In the end kan ik dus impact hebben op hoe de markt zich organiseert en dat vind ik super boeiend.”

Maar het is nog vroeg, beseft ze, want Stroomfixers werd pas in maart echt gelanceerd en alle begin is moeilijk. “Je hebt een goed idee, je lanceert dat en je denkt ‘yes, iedereen gaat dat fantastisch vinden en ze gaan direct naar mij komen.’ Maar in de realiteit werkt dat natuurlijk niet zo”, weet Paepen.

“Ik moet nog naamsbekendheid opbouwen, mensen moeten tout court beginnen weten dat we bestaan. Maar ik merk wel nu al: als Stroomfixers mislukt, zal dat voelen alsof ikzelf heb gefaald. Dat is helemaal niet erg, dat zijn risico’s die je als ondernemer moet nemen. Wees maar zeker dat ik er alles aan zal doen om dit project te doen slagen!